Huh, maar limoncello maak je toch helemaal niet op de barbecue? Nee, klopt. Ik drink zelf graag een glaasje als digestief na een uitgebreide barbecue-sessie. En omdat we een genootschap van fijnproevers zijn wilde ik dit experiment graag met jullie delen.
Het blijkt namelijk dat je limoncello verrassend simpel zelf kunt maken. Ik heb zelf dit recept gevolgd. Aan vier ingrediënten heb je genoeg:
- 15 citroenen (middelgroot - biologisch!!!)
- 1 liter alcohol* (96%)
- 1½ liter water
- 600 gram suiker
Om te beginnen heb je de schil van 15 citroenen nodig, het liefst met zo weinig mogelijk witte schil, want dan wordt hij bitter. Dat viel nog niet helemaal mee. Met een mesje lukte het me niet goed. Met onze meest gebruikte dunschiller vond ik dat er toch nog teveel wit meekwam. Toch na een aantal citroenen geschild te hebben maar een andere geprobeerd (vraag me niet waarom we drie dunschillers in huis hebben ). Die was perfect! Mooie, dunne, gele strookjes citroenschil. Nu maar hopen dat er niet al teveel witte stukjes in de pot zijn beland. Maar goed, dat weten we pas over een maand...
Dan kan de pure (96%) alcohol erbij. De alcohol onttrekt alle etherische oliën uit de citroenschil. Alleen... DUURT LANG! Het recept gaf aan dat het mengel 4 weken moet staan en om de paar dagen even doorgeschud moet worden. Nou, vooruit. Het is niet zo dat je daar moe van wordt. Maar duurt wel lang! Oja, dat had ik al gezegd
Na een maand geduldig wachten heeft het mengsel een diep gele, haast oranje kleur gekregen. De schilletjes zijn volledig verbleekt en alles ruikt intens naar citroen. Tot zover veelbelovend!
Als voorlaatste stap maak je een grote pan suikerwater: 600 gram suiker, opgelost in 1,5 liter water. Afkoelen en dan door naar de laatste stap: samenvoegen
Toch grappig hoe dat werkt: citroen-alcohol = doorzichtig. Suikerwater = doorzichtig. Samengevoegd = troebel. Toch ff op Google opgezocht: het ouzo-effect. De citroenolie lost volledig op in de pure alcohol. Verdunt met water wordt de citroenolie niet meer volledig opgenomen en vormt zo een troebele emulsie.
Maar "troebele emulsie" klinkt niet echt smaakvol... En dat is het dus wel! Prachtige gele kleur, intense citroensmaak.
Toch nog even geduld moeten hebben, want ijskoud is hij het lekkerst
's Avonds de fles uit de vriezer gehaald en er eens lekker voor gaan zitten. Koud? Check. Citroensmaak? CHECK. Bitter? Heel klein beetje, maar niet onprettig. Alcohol? Check. Misschien wel iets teveel zelfs. Beetje overheersend. Bij het tweede glaasje een scheutje water toegevoegd. Dat smaakte nog beter: alcohol en citroensmaak waren beter in balans. En echt een serieuze citroensmaak. Blijft lang hangen, zelfs met een paar slokken water tussendoor proef je nog de citroen op je tong.
Ik zit er nu aan te denken om de hele voorraad wat aan te lengen, maar daar ben ik een beetje voorzichtig mee. Ik zou niet de hele batch willen verpesten. Iemand hier ervaring mee? Dan hoor ik graag wat wijsheid is.
Bedankt voor het lezen!
Laatst bewerkt door een moderator: