BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek naar recept van Meneer Wateetons.

Het water loopt me in de mond.
 
Prachtig resultaat, ziet er schitterend uit, je snijkunsten zijn ook dik in orde mooie dunne plakjes en dat met de hand(y).
Mooi mes overigens, geef mij ook zo'n buurman:)
Hier staat, zoals Jet al aankondigde een stuk in de marinade met aangepast zout.
Ik heb 1 stuk van een kilo in vier vierkanten verdeeld en die in de marinade gezet.
 
Mooi stuk spek, had graag even geproefd 😋
 
Mesen wat is dat lekker, als je wakker word en het laatste stuk van het spek ligt in de koelkast naar je te lachen.. dan kan je dus niet anders dan snel even een plakje er af snijden en weer versteld staan van de smaak 😇

Het volgende project in spek word een stuk met het aangepaste recept met Van Beekum kruiden wat @Ewald hier eerder had neergezet met wat minder zout.
Nogmaals dank voor het lezen, de tips, en de complimenten!
 
Mesen wat is dat lekker, als je wakker word en het laatste stuk van het spek ligt in de koelkast naar je te lachen.. dan kan je dus niet anders dan snel even een plakje er af snijden en weer versteld staan van de smaak 😇

Het volgende project in spek word een stuk met het aangepaste recept met Van Beekum kruiden wat @Ewald hier eerder had neergezet met wat minder zout.
Nogmaals dank voor het lezen, de tips, en de complimenten!
Erg benieuwd naar de vergelijking.
Ik heb het recept van Wateetons meerdere keren aangehouden en heb nog nooit gedacht aan 'te zout'..
Maar zo ieder zijn ding. als die van Van Beekum bevalt pik ik die de volgende keer ook mee.
Ik ben niet vies van een voor-gemixte kruidenmix, als de kwaliteit en smaak maar top is.
 
Erg benieuwd naar de vergelijking.
Ik heb het recept van Wateetons meerdere keren aangehouden en heb nog nooit gedacht aan 'te zout'..
Maar zo ieder zijn ding. als die van Van Beekum bevalt pik ik die de volgende keer ook mee.
Ik ben niet vies van een voor-gemixte kruidenmix, als de kwaliteit en smaak maar top is.
Als het aan mij ligt dan zal dat niet heel erg lang duren, ben ook benieuwd hoe die kruidenmix zal smaken :D
 
Mooi project Wilco!
Fijn dat het gelukt is.
Mooi ook dat je zo gewaardeerd wordt door je buren en zo'n mooi cadeau krijgt.

-off topic- Mbt je aquarium hobby. Als je op de juiste fora zit kan je daar ook heel veel materiaal onderling ruilen. Houdt de hobby betaalbaar. Ik ben er zelf mee gestopt. Liep qua tijd uit de hand . Maar blijft leuk.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als afsluiting van/voor dit stuk spek heb ik de mededeling dat het op is .. :cry:
Het laatste stukje is gisteravond tijdens het nuttigen van een biertje - veel te snel - op gegaan.

Word zeer zeker vervolgd.
 
Het verhaal gaat verder, er ligt een stuk buikspek van 1090 gram in de koelkast, gemarineerd naar het recept van @Ewald, ik ben benieuwd hoe dit gaat smaken straks! ( misschien ten overvloede, maar nogmaals het aangepaste recept )

Recept per kilo Buikspek Aangepast recept

Ingrediënten
  • 1 kilo buikspek
Marinade per kilo Buikspek:
  • 100 gram Ketjap Manis (ABC) of een andere goede Ketjap Manis zoals medja of kentel A, die bevatten minder zout dan ABC en zou je 1 gram colorozo extra kunnen nemen
  • 2 EL. donkere basterdsuiker
  • 25 gram van Beekum Zeeuws Spek melange
  • 4 gram nitrietzout (Colorozo 0,6% Nitriet))
  • 2 gram worcestershire sauce

Ik moet alleen gaan sparen voor een andere telefoon of fototoestel .. er vallen foto's weg :(

Het stuk spek is gisteren de koelkast in gegaan, dus nog even geduld .. 😁

IMG_20220416_153613.jpg


IMG_20220416_154342.jpg


IMG_20220416_154634.jpg


IMG_20220416_155832.jpg
 
Mooi, ben benieuwd.
En de enige echte Worcestershire sauce. die van Lea & Perrins, zij zijn immers de uitvinders ervan. die geschiedenis er achter is leuk om te lezen.
 
Mooi, ben benieuwd.
En de enige echte Worcestershire sauce. die van Lea & Perrins, zij zijn immers de uitvinders ervan. die geschiedenis er achter is leuk om te lezen.
we houden het topic levend ;)
De Lea en Perrins saus is eigenlijk de enige die ik koop, dat is van huis uit meegekomen denk ik.
 
Het stuk spek ligt al geruime tijd in de marinade en er is een hoop extra vocht losgekomen het lijkt meer te zijn dan met het vorige stuk spek misschien omdat ik het minder sterk vacuüm getrokken heb ?,
Morgen gaat het op de bbq, spannend hoe dit gaat smaken (y)

IMG_20220422_084924.jpg
 
Het waait behoorlijk hier dus het is knutselen met de temperatuur maar het stuk spek ligt op de bbq :p

Veel vocht in de zak ..

IMG_20220423_142443.jpg




Drooggedept en de thermometers er in..

IMG_20220423_142843.jpg


En op de bbq .. en nu maar lekkerbekken en met een biertje er bij wachten tot het klaar is ;)

IMG_20220423_145727.jpg
 
De temperatuur op het rooster is echt lastig te stabiliseren met deze wind, maar heb hem nu redelijk standvastig op net 130 - 135 graden dus blijf van de schuiven af, gaat langzaam maar zeker de goede kant op.. momenteel 50 graden kerntemperatuur!

Gaat de temperatuur regeling met een smoker ( b.v. een WSM of soortgelijke smoker ) makkelijker met een beetje meer of met veel wind ?

Edit .. bijna klaar, 68 graden kerntemperatuur ..

IMG_20220423_164111.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het resultaat na een kwartiertje rusten in aluminium folie:

IMG_20220423_170755.jpg


IMG_20220423_170837.jpg


IMG_20220423_170925.jpg


IMG_20220423_171144.jpg


IMG_20220423_171529.jpg



Het is erg lekker, maar lijkt me iets minder sappig dan het vorige stuk, wel flink minder zout dan de eerste versie maar ook minder zoet .. en nu heb ik een serieus probleem .. ik weet niet welke versie ik lekkerder vind ( de 1e versie dan met minder zout ) en het grootste deel van het probleem is dat ik beide bereidingen nog een keer moet gaan maken en proeven...

Goh wat een straf als het zo ver is .. ;)

Tegen die tijd komt er nogmaals een vervolg op deze serie bereidingen, maar dat zal even duren anders ben ik straks zelf een 🐷 met al dat spek proeven .. :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer heerlijk uit @Wilco-G !

Als je de volgende keer hulp met het vergelijken nodig hebt dan hoor ik het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan