BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek naar recept van Meneer Wateetons.

Ik begrijp heel goed dat er momenten zijn dat je even het huis uit wil.
Even een stukje wandelen in het bos/strand/stad en je hoofd leegmaken.

Heb je behalve bbq nog een hobby of sport waar je wat energie in kwijt kan?

Wij komen ook uit een behoorlijk nare periode en merk dat ik vooral daar mijn negatieve gedachten in kwijt kan.
Dankje Zzzjon, ik heb aan aangeboren voetafwijking dus sporten gaat moeilijk of niet en heel lang lopen of staan wil ook niet echt meer, maar een strandwandeling van een kwartiertje lukt nog wel en dat doe ik ook regelmatig, ongeacht het weer.
Ik heb kortgeleden op MP een aquarium aangeschaft dat staat nu in te draaien ( goede waterwaardes kweken ) waar ik wat tijd in kwijt kan dat scheelt wel, en verder heb ik een klein aquarium met zoetwatergarnalen ( je kan er echt geen saté van maken ;) ) dat geeft in elk geval wat leven in huis.

Mochten de afbeeldingen hier niet mogen dan haal ik ze natuurlijk meteen weer weg.
Bovenste foto zijn mijn Vuurgarnaaltjes, ik heb er zo'n 40 stuks in zitten het is een soort die in groepen gehouden moet worden.

IMG_20220315_085807.jpg


IMG_20220330_090641.jpg
 
Zeeuws spek, ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Dit begint een aardig projectje te worden, ik verplaats hem even naar Charcuterie, daar komt hij beter tot zijn recht.
 
Vanmorgen het spek weer omgedraaid, het stuk is lekker stevig en er zit een behoorlijke portie vocht in de zak.

Enige wat ik hoop is dat het woensdag een beetje weer is, ik heb geen afdak o.i.d. en om nou ze steeds de regen in en uit te rennen zie ik ook niet echt zitten, misschien laat ik het spek anders nog een dagje langer in de marinade ..
 
Hopelijk word het een beetje droog vanmiddag dan kan de bbq aan .. ik kan niet wachten tot het spek er straks van af komt en geproefd kan worden, Uiteraard volgen de foto's zodra het feest losbarst ;)
Voor nu laat ik het nog even in de koelkast liggen dan kan ik het eventueel nog naar morgen uitstellen qua weer.
 
Het is echt K#%^&*te weer hier, het vuur waaide letterlijk uit mijn brikettenstarter en de parasol die ik er boven had staan ligt 3 tuinen verder ( hopelijk zonder schade ) kan ik het stuk spek in de marinade tot zondag laten liggen? dan schijnt het beter weer te worden.
Zo buiten gaan staan is voor mij echt geen optie, kan wachten tot zondag niet dan gaar ik het ( Nee, schop me aub niet van het Bbq Genootschap af .. :rolleyes: ) in de oven en komt er een herkansing wanneer er een betere weersverwachting is..
 
Ik denk wel dat het kan.
Uw vlees zit vacuüm en je hebt nitriet zout gebruikt.
In de oven steken is natuurlijk ook een optie🤔
 
Zomaar een gedachte, kun je de bbq niet in de schuur zetten, met de schuurdeur open of op een kier 🤔
 
Maar als het echt niet anders kan zou ik tot zondag wachten, persoonlijk zou ik dat wel aandurven.
in de vacuum met pekel in de koelkast moet kunnen. vandaag 7 dagen in de pekelmarinade zondag 11 dagen toch?
 
Zomaar een gedachte, kun je de bbq niet in de schuur zetten, met de schuurdeur open of op een kier 🤔
Nee dat gaat echt niet, we hebben een dubbele schuur samen met de buren en in de tussenwand zitten luchtgaten, de buurman accepteert echt niets en gaat meteen over de rooie, dan doe ik de 2e optie, wachten tot zondag dan geeft de weersverwachting "beter" weer aan, dank voor het meedenken, ook voor @Ghost. !
 
Zo kwam het stuk spek uit de marinade, het ziet er goed uit en ruikt alvast lekker (y)
De brikettenstarter brand, en ik heb een rookbox met wat kersenhout klaar staan dus ik ga zo aan de slag.

IMG_20220410_115417.jpg
 
En gaan ... 😁

IMG_20220410_125707.jpg
 
Dat gaat genieten worden strakkies 😃
Hier ligt ook Zeeuws-spek in de marinade, die gaat dinsdag op de bbq 🥳
 
Dat gaat genieten worden strakkies 😃
Hier ligt ook Zeeuws-spek in de marinade, die gaat dinsdag op de bbq 🥳
Dat zeker, de thermometer geeft momenteel 153 graden keteltemperatuur aan en 65 graden in het spek .. nog heel even geduld dan even laten rusten en dan proeven, maar succes met afwachten tot het op de bbq mag ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
We zijn er bijna :D

IMG_20220410_145936.jpg
 
Het is klaar, op beide thermometers 70 graden, nu nog héél even geduld om te laten rusten.. :p

IMG_20220410_150443.jpg
 
En, het resultaat van lang wachten mag er zijn.
Ik ga met 1 van mijn 2 buren goed om, we komen regelmatig bij elkaar over de vloer en kortgeleden had hij een bijzonder cadeau voor mij, een mes wat hij lang geleden had gekregen maar nog nooit had gebruikt en dat heb ik van hem gekregen omdat ik veel meer doe in de keuken.

IMG_20220410_153800.jpg


IMG_20220410_160439.jpg


Hier het mes naast het stuk spek wat net een kwartiertje heeft gerust in aluminium folie.

IMG_20220410_152725.jpg


Het is heel scherp en zoals je aan de plakken ziet snijd het heel mooi dun, daar hoef je niet perse ( voor het proeven dan ) een snijmachine voor van de plank te halen :D

IMG_20220410_152734.jpg



Het spek is echt lekker, maar zoals @Ewald al had opgemerkt zit er wat veel zout in al vind ik dat niet storend, ook de buurman vond het erg lekker en een behoorlijk stuk is al op :oops: ( ik begrijp nu dat er her en der werd gezegd .. je hebt eigenlijk nooit genoeg :unsure: ) ik ga op zeer korte termijn een nieuw stuk spek halen en dan naar het recept van Ewald maken, maar voorlopig is dit een zeer succesvol experiment geweest en ook de kleur is echt mooi zo, en ik weet wat ik morgen als broodbeleg bij mijn ontbijt eet ;)

Dank voor het lezen en de adviezen die gegeven zijn, het is altijd fijn om ondersteuning te krijgen als je zelf iets niet weet!

IMG_20220410_153645.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er heerlijk uit Wilco!

Resultaat naar werken zeggen we dan.

Mooi mes heb je ook, dat zijn flinterdunne plakjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan