BasBQ
Beef en Steak

WSM47 eigenaardigheden

Hallo allemaal,

Ik heb een nette gebruikte WSM47 gekocht via marktplaats, prima ding, code AD dus 2010. Wat me opviel, is dat het kolenrooster wat hoog leek te liggen, nl. boven de luchtschuifgaten ipv eronder. In de ketel was duidelijk een oppervlakteroestrand te zien onder de luchtschuifgaten, volgens mij hoort het rooster daar ook te liggen, op de boutjes van de poten? Zo is het ook op dit filmpje te zien vanaf 00:59:

Battle for Bullet Smoker Supremacy - Part 1

Mijn "kolenrooster" is qua formaat en constructie gelijk aan het onderste "vleesrooster". Het kolenrooster leek mij vernikkeld, de beide vleesroosters zijn volgens mij verchroomd (waarschijnlijk vervangen?). Mijn "kolenrooster" (en ook het onderste vleesrooster) is qua formaat en constructie ook gelijk aan het onderrooster van mijn OTS 57

Wat me verder opviel in het eerder gelinkte filmpje, is de ondiepe waterpan. Er wordt in het filmpje gezegd dat deze maar 1 gallon (3,8l) water kan bevatten en vaak wordt vervangen door een Brinkman pan die 2 gallon (7,6l) water kan bevatten. Mijn pan lijkt wat minder op een wok (zoals in fimpje bij WSM47) maar is dieper zoals de ProQ pan (en de in het filmpje getoonde Brinkmann pan). Ik weet ook zeker dat er makkelijk 5 - 6 liter water in kan, misschien nog wel meer. Mijn pan heeft niet zo'n brede rand en lijkt dus wel origineel Weber. Is het ontwerp van de pan later gewijzigd, of zou dit toch een andere pan zijn?
 
Bij de laatste model wissel is de waterpan idd anders geworden. Het laatste model is groter en ronder.
 
Het nieuwe model WSM heeft een veel grotere waterpan dan het oude model. Heb je ook foto's van je WSM en je problemen?
 
Het kolenrooster rust normaal gesproken op de onderste bouten van de poten.
 
Het kolen rooster is gewoon van zwart staal, niet vernikkeld en ligt inderdaad op de boutjes van de poten. Bij het nieuwe type WSM is de waterpan een stuk groter dan de bij de oude, als het goed is heb je dan ook een hitteschildje tussen de poten zitten en het knopje van de deur is dan ook niet rond maar L vormig.

Het lijkt erop dat je een verkeerd kolenrooster hebt.
 
Misschien heb je de limited edition ;) of een bouwpakketje ;)
 
Big-T zei:
Misschien heb je de limited edition ;)
Tom, ik merkte dat ook al op in de shoutbox enkele dagen geleden  ;)
 
Bedankt voor de reacties! Mijn WSM47 is uit 2009, de waterpan is dus origineel want blijkbaar ooit groter geworden. Is inderdaad met hitteschildje en L-vormig handeltje. Het "kolenrooster" is een WSM57 onderrooster (ong. 44cm doorsnede). Ik heb de verkoper gemaild en aangegeven dat ik heb geconstateerd at het kolenrooster niet origineel is. Hij bood spontaan aan voor een nieuw origineel onderrooster te zorgen. Dat is nog eens netjes. Ik wacht even af, ben benieuwd...
 
PV zei:
Bedankt voor de reacties! Mijn WSM47 is uit 2009, de waterpan is dus origineel want blijkbaar ooit groter geworden. Is inderdaad met hitteschildje en L-vormig handeltje. Het "kolenrooster" is een WSM57 onderrooster (ong. 44cm doorsnede). Ik heb de verkoper gemaild en aangegeven dat ik heb geconstateerd at het kolenrooster niet origineel is. Hij bood spontaan aan voor een nieuw origineel onderrooster te zorgen. Dat is nog eens netjes. Ik wacht even af, ben benieuwd...

keurig geregeld lijkt mij
 
PV zei:
Bedankt voor de reacties! Mijn WSM47 is uit 2009, de waterpan is dus origineel want blijkbaar ooit groter geworden.
In de start van dit draadje schreef je i.v.m. de leeftijd van de WSM: " Ik heb een nette gebruikte WSM47 gekocht via marktplaats, prima ding, code AD dus 2010"
??
 
Ik weet niet precies wat de vraag is RedFox. Het zou best kunnen dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb, maar ik was in de veronderstelling dat je aan de lettercode op de luchtschuiven het bouwjaar kon herleiden. Op mijn schuifjes staat AD, dat zou duiden op bouwjaar 2010 maar dat klopt dus niet volgens jou?

Bron: http://www.virtualweberbullet.com/wsmage.html
vent.jpg


A: 1979
B: 1980
C: 1981*
D: 1982
E: 1983
F: 1984
G: 1985
H: 1986
J: 1987
K: 1988
L: 1989
M: 1990
N: 1991
O: 1992
P: 1993
EH: 1994
EO: 1995
ER: 1996
EI: 1997
EZ: 1998
EE: 1999
DD: 2000
DA: 2001
DU: 2002
DT: 2003
DH: 2004
DO: 2005
DR: 2006
DI: 2007
DZ: 2008
DE: 2009
AD: 2010
AA: 2011
AU: 2012
AT: 2013

* First year of manufacture of the Weber Smokey Mountain Cooker
 
Ik denk dat Redfox bedoeld dat je het de ene keer over 2009 hebt en de andere keer over 2010. Maakt voor het verhaal trouwens niks uit want de nieuwe versie van de WSM is in 2009 ge?ntroduceerd.
 
We kunnen je het beste helpen als je wat foto's post van je WSM en wat je denk dat er fout aan is.
 
Nosmo zei:
Ik denk dat Redfox bedoeld dat je het de ene keer over 2009 hebt en de andere keer over 2010. Maakt voor het verhaal trouwens niks uit want de nieuwe versie van de WSM is in 2009 ge?ntroduceerd.
Dat was inderdaad wat me opviel  :)
 
RedFox zei:
Dat was inderdaad wat me opviel  :)
Is het niet handiger om dat gewoon even te typen ipv 2 twee vraagtekens? Het is maar een suggestie. Het schijnt er bovendien niet echt toe te doen, maargoed, het ging inderdaad om 2009 ging ipv 2010!  ::)

De verkoper heeft overigens woord gehouden, rooster is vandaag bezorgd; past keurig, WSM47 is nu weer helemaal zoals het hoort.
 
Heren, hoe oud zijn we?!? Gewoon lief samen spelen ok? ;)

Fijn dat je WSM compleet is, is echt een hele fijne smoker, ik heb hem zelf ook :D
 
PV zei:
De verkoper heeft overigens woord gehouden, rooster is vandaag bezorgd; past keurig, WSM47 is nu weer helemaal zoals het hoort.
Mooi, dan kan het low and slow seizoen nu ook bij jou ook "op volle toeren".
Veel speelplezier  ;)
 
Hallo allemaal.

Dat probleem met de waterpan heb ik ook. De mijne is lek en moet vervangen worden.
Maar mijn WSM is van 2002 en heeft dus een ondiepe waterpan. Ik heb een nieuwe besteld, maar toen kreeg ik de diepe waterpan. 
Resultaat is dat deze waterpan maar een paar cm. boven het vuur hangt en je alleen maar briketten bij kan vullen aan de rand bij het deurtje.
Onder de waterpan kan je niet meer komen en een rookdoos in het midden kan ook niet meer.
De nieuwe waterpan is bijna 3 x zo diep als de oude, ik heb hem weer terug gestuurd. (zie foto)
Nu heb ik dus wel het probleem dat ik met een tijdelijk gerepareerde waterpan zit (parker in het gaatje!),
dus ik kan hem nu wel nog gebruiken, maar hij moet wel vervangen worden.
De nieuwe WSM van 37 en 57 cm. hebben ieder weer een ander model waterpan, alleen de 57 cm. heeft nog het oude model.
Ik vind dit geen goed idee van weber.
Kan iemand mij vertellen waar ik een goede oud model waterpan vandaan kan halen?
Bijvoorbaat Dank.

Waterpan%20600%20x%20450_zpsjg4bxonw.jpg
[/URL][/img]
 
Zo dat is even een verschil! Ik doe overigens geen water in mijn waterpan. Ik heb er een in alu folie ingepakte terracotta onderschaal in liggen. En daar over gaat dan weer iedere run nieuw folie. Voor mij werkt dat prima en op die manier kan je een lekke waterpan gewoon blijven gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan