BasBQ
Beef en Steak

WSM 37

JJ & JJ zei:
Ik zou me niet verkijken op de grote en even nagaan hoeveel je echt nodig hebt. Stel dat je nu 70% (beste case) van je OTS47 grilloppervlak kunt gebruiken om te roken dan is een WSM37 een vergroting van bijna 180% grilloppervlak. Daarbij is de bruikbare hoogte ook flink vergroot. De stap naar een WSM47 geeft 285% meer grilloppervlak en veel meer hoogte maar verbruikt waarschijnlijk ook meer brandstof. Alleen als je bv een grote kalkoen of 4x bier-kip tegelijk rookt is een 47 waarschijnlijk noodzaak.

De vraag is dus.. wil je ongeveer 2x zoveel of 3x zoveel bbq? :)

Dat is een leuk sommetje maar het gaat natuurlijk niet alleen maar om puur oppervlakte. Het is ook vaak de lengte/diameter die een rol speelt kijk maar naar http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/brisket-vs-weergoden/ . Ik las ook dat op de WSM37 de rooster erg dicht boven elkaar zitten en dat ribbels niet staand er tussen passen, maar dat ging denk ik wel om Amerikaanse ribbels.
 
Denk dat Nederlandse ribbels er wel tussen passen
 
uipko zei:
JJ & JJ zei:
Ik zou me niet verkijken op de grote en even nagaan hoeveel je echt nodig hebt. Stel dat je nu 70% (beste case) van je OTS47 grilloppervlak kunt gebruiken om te roken dan is een WSM37 een vergroting van bijna 180% grilloppervlak. Daarbij is de bruikbare hoogte ook flink vergroot. De stap naar een WSM47 geeft 285% meer grilloppervlak en veel meer hoogte maar verbruikt waarschijnlijk ook meer brandstof. Alleen als je bv een grote kalkoen of 4x bier-kip tegelijk rookt is een 47 waarschijnlijk noodzaak.

De vraag is dus.. wil je ongeveer 2x zoveel of 3x zoveel bbq? :)

Dat is een leuk sommetje maar het gaat natuurlijk niet alleen maar om puur oppervlakte. Het is ook vaak de lengte/diameter die een rol speelt kijk maar naar http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/brisket-vs-weergoden/ . Ik las ook dat op de WSM37 de rooster erg dicht boven elkaar zitten en dat ribbels niet staand er tussen passen, maar dat ging denk ik wel om Amerikaanse ribbels.

Vandaar dat ik er ook bij zei dat in sommige gevallen een 47 of groter noodzakelijk is. Ik bedoelde meer dat een WSM37 al een stuk minder krap zal zijn dan een OTS47 (bij het smoken uiteraard) en mogelijk aan je behoeften voldeed. Als die brisket op je lijstje staat hoef je er niet echt lang over na te denken. :) Zelf vraag ik me af of er 2x bcc in de WSM37 zou kunnen. Frits hoe zit dat in je WSM1880?
 
Ik twijfelde in eerste instantie ook over het oppervlak.

Nu heb ik een barbecook ton, waar ik "net" tevreden over ben, afgelopen anderhalf jaar, heel wat kip en zalm ingegaan :)
Was me aan het orienteren op een WSM47, toen ik de "37 zag verschijnen.

Maar als "eerste" smoker, denk ik toch nog altijd de "47 te willen hebben, de "37 zie ik als 'extra' zoals ik de SJ nu ook heb, "FF snel een klein dingetje" ( als je dat kan zeggen bij een smoker ;) )

* ik blijf MP in de gaten houden, en wat doorsparen voor de "47
 
Haha ik wilde gaan reageren op het grilloppervlak ivm mijn brisket run, maar ik zag dat uipko me al voor was. =)) Ik vind de 37 een leuke smoker, maar voor erbij. De 47 is gewoon net wat makkelijker en royaler als je aan her bbqen bent, lijkt mij. Voor mijn brisket had ik de tip van Noskos al nodig en de brisket al omhoog te leggen bij de handvaten van het rooster...
 
De kogel is door de kerk... of beter gezegd hij staat in de huiskamer, het is de WSM47 geworden voor een aardig prijsje.
 
Netjes. Met de mogelijke prijs van 299,- is de wsm37 geen goede optie. En dan te bedenken dat de wsm47 $299 is in de states..
 
JJ & JJ zei:
Netjes. Met de mogelijke prijs van 299,- is de wsm37 geen goede optie. En dan te bedenken dat de wsm47 $299 is in de states..

Ik vind dat altijd een beetje lastige vergelijking. We wonen namelijk niet in de states, hij moet ook nog hierheen, enz enz.
 
Ik vind dat geen lastige vergelijking, je koopt het hier lokaal en krijgt hier garantie of probeert het zelf te importeren en je bent wellicht goedkoper uit. Of je verhuist...
 
Mijn ervaring met zelf importeren is dat het meestal niet echt loont wanneer het je enkel om de prijs te doen is. Daarnaast zal je uitzoekwerk moet verrichten om een schatting te maken wat je totaal ongeveer kwijt zal zijn. Er is ergens een website die je daarbij kan helpen, maar weet even niet 1..2..3 meer welke dat is.

De prijzen in de US zijn zonder BTW, dus die komt er zowieso nog bij. Dan krijg je de verzendkosten die voor een dergelijk groot object niet mals zullen zijn (volume en gewicht) en vervolgens krijg je de invoerrechten en klaringskosten nog. In het meest gunstige geval ben je een paar euri goedkoper uit, in het ergste geval zelfs duurder.

Het wordt pas interessant als je de middelen hebt om een gevulde zeecontainer over te laten komen, aangezien je dan een hele grote berg op je verzending kan besparen. Er zullen alleen denk ik niet veel mensen zijn die dit kunnen en/of willen doen :)
 
Website gevonden: http://www.invoercalculator.nl/

Geen idee in welke categorie een Q of smoker valt, maar als je dat weet dan kan je een aardige schatting laten maken.
 
structor zei:
Ik vind dat geen lastige vergelijking, je koopt het hier lokaal en krijgt hier garantie of probeert het zelf te importeren en je bent wellicht goedkoper uit. Of je verhuist...
Ja, dat bedoel ik dus mafketel. =))
 
JJ & JJ zei:
Netjes. Met de mogelijke prijs van 299,- is de wsm37 geen goede optie. En dan te bedenken dat de wsm47 $299 is in de states..

Dat is inderdaad niet een heel erg aantrekkelijke prijs maar ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Ik heb de WSM voor 290,= gekocht, was een show model die er nog als nieuw uitziet. Enige nadeel is dat ie al in elkaar zat en ik dus niet de voldoening heb gehad van het in elkaar zetten  ;)
 
In dat geval demonteren en weer in elkaar zetten. Dubbel genoegen  ;)
 
wsm 37 komt eind oktober begin november in de winkel in nederland zit in het winter weber sortiment
Bij de betere dealer uiteraard !!
 
Kurre zei:
Ik heb hem zien staan in de showroom van Weber Belgi? afgelopen week. Vanaf volgend jaar beschikbaar normaal gezien. Ze willen hem ergens rond de 150? gaan verkopen.

Grootste vernieuwing aan de smokey mountains is de rubberen afsluitdop tussen de twee roosters waar je probes kan doorsteken.

Ook de 57 komt standaard in het gamma voor Belgi? trouwens...

weber belgie gaat op in weber benelux ik kan je bij deze vertellen dat je de wsm 37 niet voor 150 euro gaat kopen in belgie 
 
Is inmiddels te koop bij diverse Weber dealers voor ?295 incl. hoes. Jammer want voor ?150 - ?200 had ik er zeker wel eentje willen hebben, zoals gezegd "voor erbij".

weber-smoker-rookoven-37.jpg
 
schattig, maar wel duur en je mist toch wat plaats ben ik bang!
 
uipko zei:
Ik had eigenlijk al besloten dat er een WSM 18 aangeschaft moet worden aangezien roken op de OTS47 niet ideaal is. Begin nu weer te twijfelen. De tuin is niet zo groot en de schuur al erg vol dus een kleinere smoker zou wel praktisch zijn maar ??n van de plus punten tov de ots47 is meer ruimte. Op de OTS kan ik denk ik z'n 4 a 5 ribbels kwijt, zou leuk zijn om wat meer te kunnen maken.

Nog even voor de andere twijfellaars, ik heb nu een paar maanden de WSM47 en zou deze voor geen goud meer willen ruilen voor de WSM37. Met 6 ribbels (in Ikea rekje) ligt het rooster al aardig vol. Afgelopen weekend de WSM47 meegenomen in de auto, toen wilde ik wel even ruilen voor de WSM37. Maar daar had 6 ribbels en procureur van dik 3 kilo was waarschijnlijk wel erg lastig geworden op de WSM37.
 
Mee eens, ik zou ook niet willen ruilen voor mijn WSM47, maar zo voor erbij had ik 'm wel leuk gevonden. Voor 1,5 kg spek is de WSM47 weer wat aan de grote kant. Gewoon voor 4 ribs een een stukkie spek lijkt het me een leuk ding. Prijs inmiddels ?268,95, zal nog wel iets zakken maar zal niet goedkoper worden dan ?250 vrees ik en dat vind ik toch net even wat teveel voor "erbij".

http://www.voor-thuis.nl/weber-smokey-mountain-cooker-37-cm-p92004.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan