BasBQ
Beef en Steak

Worst workshop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oef....dat is idd minder. Hoop dat het toch nog goed gekomen is!

Hier mijn verslagje:
Zo.....vandaag dus even aan de slag gegaan met de worst die we als aanwinst gisteren hebben meegekregen. Zoals al gezegd heb ik de grillworst gedeeld in twee aparte worsten i.v.m. het ontbreken van een pan van dit formaat en de nog aanwezige lucht die aanwezig was.

Hier nog het origineel met de andere Vuur en Rook goodies zodat er een idee van de lengte is.
13829036918971.jpg


De grillworst in twee?n gedeeld en opnieuw dichtgeknoopt met slagerstouw
13829037518681.jpg


De grillworst van de Q; boven gekruid met 3Eyz, onder met BBQGuru.nl
13829038838111.jpg


En daarna van elke worst de helft in plakjes. Welke is het lekkerst? Met kop en schouders die met de rub van BBQGuru.nl :)
13829040098311.jpg


De grillworst is naar mijn idee wat steviger dan de versie bij de slager/supermarkt en daar moet je van houden. Qua smaak is deze super, zeker doordat je nu zelf de smaak bepaalt met de rub die je kiest.

En hier dan de verschillende verse worsten van de Q.  Eerst de Hollandse braadworst (links 3x) en de rode peper met salie (rechts 2x).
13829038375491.jpg


En vervolgens de merguez (links 2x) en de knoflook & venkel (rechts 4x)
13829039233121.jpg


We hebben hier met z'n zessen heerlijk van lopen smikkelen. Laten we duidelijk zijn; alle vier de varianten zijn erg lekker. Maar met zijn zessen zijn er uiteraard verschillende meningen. De kids en mijn pa die er gisteren ook bij was kiezen voor de Hollandse braadworst. Mijn vrouw de rode peper met salie. Mijn moeder de merguez. En ik heb eigenlijk geen echte voorkeur; drie vind ik qua smaak allemaal erg lekker en als ik moet kiezen is alleen de Hollandse braadworst de minst lekkere van de vier. En dit is dan alleen omdat deze zo 'gewoontjes' smaakt, maar zeker niet omdat deze niet lekker zou zijn.

Dan ontbreekt er natuurlijk nog ??n worstje van gisteren, nl. de Spaanse chorizo. Deze hangt inmiddels in de schuur te drogen (beetje apart, nl. horizontaal doordat er geen stukjes darm aan de uiteindes beschikbaar zijn als bevestiging), dus dit duurt nog twee weken (klopt, toch?) voordat die aan bod gaat komen.

Maar uhh....wanneer is die volgende workshop?! :p
 
Grillworst heeft ongeveer 25 minuten op de OTP gelegen. Temperatuur heb ik dit keer niet gemeten (en deze OTP heeft ook geen dome-meter) maar ik heb redelijk heet gestookt. Op basis van ervaring zeg ik dat de temperatuur tussen de 175-200 graden is geweest. Uiteraard na het half uur nog even de worsten direct boven de kolen grillen onder constante supervisie.

De chorizo zal ik in de gaten houden en eventueel afnemen. Ik heb er maar eentje hangen dus hoop dat deze meteen goed gaat worden. Bedankt voor de tip in ieder geval :)
 
BertM zei:
Worstjes idd 2weken drogen, wanneer er witte schimmel op komt afnemen met mengsel water/ zout.

Was een zoutbadje met 10% zout als ik het me goed herinner....(toch)?
 
Gerard777 zei:
Klopt Zeewolde is bezig met een meating :) Bert en ik zitten in de voorbereidende fase ;)

Als ik ergens mee kan helpen Gerard, yust let me know!
 
Heeft iemand het recept van de Hollandse braadworst? Die staat nl niet bij de recepten die we gekregen hebben.
Ik gisteren de halve dag op internet gezocht en heb er toch een paar, zo op het oog, lekkere recepten gevonden. Ga ik dus binnenkort maken.

Oh ja, wanneer was de gevorderde workshop ook al weer. Ik schrijf me hierbij al in!
 
Volgens mij had hij daar een standaard braadworst mix voor gebruikt... De kruiden raakten op ;)
 
FelixH zei:
BertM zei:
Worstjes idd 2weken drogen, wanneer er witte schimmel op komt afnemen met mengsel water/ zout.

Was een zoutbadje met 10% zout als ik het me goed herinner....(toch)?
Klopt, 1 liter water met 100 gram zout, gebruiken als er witte schimmel op de worst komt.
Is de schimmel zwart, uithuilen en opnieuw beginnen ;)
 
Dick3G zei:
Heeft iemand het recept van de Hollandse braadworst? Die staat nl niet bij de recepten die we gekregen hebben.
Ik gisteren de halve dag op internet gezocht en heb er toch een paar, zo op het oog, lekkere recepten gevonden. Ga ik dus binnenkort maken.

Oh ja, wanneer was de gevorderde workshop ook al weer. Ik schrijf me hierbij al in!

Dick,

Op de site van Martijn staan nog meer recepten, ook voor braadworst.:

Ook deze site kwam ik tegen en wil hier toch even spammen, hoop dat dat mag:
http://wedlinydomowe.pl/en/index.php?sid=7976bde3d7682e1c0612509a77b1b5e8
Genoeg voor enkele avonden leesvoer

Haha, een terugkom dag voor de Worst workshop ever: "Even wors(t)e workshop".
Misschien een idee om je eigen brouwsels mee te nemen en gezamenlijk te nuttigen

In ieder geval was de braadworst hier favoriet, aangezien de rest van de familie niet van scherp houdt.
Bleef er meer voor mij over, jammer h?
Ook mijn beide tekkels hebben de hele middag onder de Q gezeten met de neus omhoog, en maar hopen dat er iets af viel.
 
Omdat 1 foto soms meer zegt dan 1000 woorden:

image.php

Mijn zoon vond dat hij recht had op meer worst!
Normaal haalt hij het niet in zijn malle hoofd het vlees van mijn bord te 'pikken', maar hij vond de worst zo lekker, dat hij het er op waagde...
 
Schitterend Ivo!
 
Haha, een terugkom dag voor de Worst workshop ever: "Even wors(t)e workshop".
Misschien een idee om je eigen brouwsels mee te nemen en gezamenlijk te nuttigen

Daar dacht ik nu ook aan! Ik heb zo'n plezier daar gehad e, naar mijn gevoel zoveel geleerd (nu alleen nog even in praktijk brengen)!
En als ik nu weet wanneer de terugkomdag is, dan kan ik daar naartoe sparen. Want ik werd wel heel erg hebberig daar!
 
PRACHTIGE foto Ivo-tje  B-)
 
Daar waar ik bij het uitdelen van de venkel/knoflook worst jammerlijk achter het net viste (die ik samen met Bert nog in een jasje had gestoken ;) ) viel ik met diezelfde neus in de boter bij de grillworst.

Gisteren al afgekookt volgens het bekende recept. Ook bij mij knapte het worstje open maar toen al voldoende gegaard om niet te veel smaak te verliezen. Het is best lastig om die temperatuur in de pan op 80?C te houden, had veel last van under- maar vooral overshoot. Echt koken heeft het zeker niet gedaan.

Vanavond op de grill met 2 soorten rub; special shit en Sweet Swine o Mine.

foto's en smaaktest volgen....
 
Zoals beloofd de smaaktest van de kip-grillworst

grillworst-kip02.jpg

gegaard op 80..90?C totdat de kern 74?C was (ongeveer 40 min.)

grillworst-kip03.jpg


grillworst-kip04.jpg

de testrubs

grillworst-kip05.jpg


grillworst-kip06.jpg

tja, in het donker met een hoofdlampje kom je een heel eind :D

grillworst-kip07.jpg


grillworst-kip08.jpg

zoals ze boven onder de rub liggen zo liggen ze ook op mijn bord.


Worst was super van smaak, wel een heel klein beetje droog maar dat komt waarschijnlijk omdat ik hem gisteren al gegaard had.

Vlees structuur was anders dan commerci?le worst, hier proef je tenminste echt vlees i.p.v. allerlei toevoegingen als meel e.d.

De Sweet Rub O'Mine was hier in huis bij deze worst duidelijk de favoriet.
 
Prima test, daar had ik wel bij willen zijn !!
 
ik had ook graag in de jury gezeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan