BasBQ
Beef en Steak

worst + sate = Boel's sateworst

Bert zei:
Colorozozout heb je voor deze worst niet nodig. Misschien kun je het dan beter niet gebruiken ivm de nitriet.
Om het kleurzout echt z'n werk te laten doen moet het ook een nachtje rusten en ik neem aan dat je dat met deze worsten niet doet.
Wat smaak betreft zal het niets uitmaken.

Knakworst staat hoog op de lijst dus die ga ik zeker proberen, vwbt het zout qua kleur heb je wel gelijk. Het is een beetje standaard geworden dat ik voor worst coloroza gebruik.. Wellicht eens wat vaker gewoon zout pakken. Knakworst en rookworst wel coloroza gebruiken neem ik aan!?
 
Bert zei:
Nosmo zei:
Bert zei:
Kun je nu ook je eigen knakworstjes gaan maken. Pas op want die zijn verslavend. Heb het in m'n eigen winkel een keer gedaan, en we hebben bijna alles zelf opgegeten.

Dat is nou een recept waar ik heel benieuwd naar ben Bert.
Volgend mij de werkwijze van jouw eigen rookworst, dus met farce. En er gaat zout peper paprikapoeder knoflookpoeder en uienpoeder in. Dat weet ik nog uit het hoofd.

Volgens mij staat er een recept in het boekje "over worst" ik ga morgen gelijk ff kijken. En Bert mocht jij nog tips hebben voor de knakworst houden we ons aanbevolen
 
Boel0037 zei:
Het idee van de wijko erdoor was eigenlijk meer luiheid omdat ik geen zin had om extra satesaus te maken en eens wilde kijken hoe dit zou uitpakken.

Als je je eigengemaakte satesauce gebruikt ipv een concentraat ( wat wijko of elke andere is, die je nog moet verdunnen) komt de satesmaak ook niet echt door. Ik neem aan dat je deze niet eerst verdund hebt? Dit weet ik uit ervaring. Dus een goed idee, en het lijkt me heerlijk!
 
Boel0037 zei:
Bert zei:
Colorozozout heb je voor deze worst niet nodig. Misschien kun je het dan beter niet gebruiken ivm de nitriet.
Om het kleurzout echt z'n werk te laten doen moet het ook een nachtje rusten en ik neem aan dat je dat met deze worsten niet doet.
Wat smaak betreft zal het niets uitmaken.

Knakworst staat hoog op de lijst dus die ga ik zeker proberen, vwbt het zout qua kleur heb je wel gelijk. Het is een beetje standaard geworden dat ik voor worst coloroza gebruik.. Wellicht eens wat vaker gewoon zout pakken. Knakworst en rookworst wel coloroza gebruiken neem ik aan!?
Voor alle soorten worst en vleeswaar die zo'n mooie roze vleeskleur hebben moet je kleurzout gebruiken, tenminste als je ook die kleur wilt.
En voor alle rauwe/ droge worstsoorten ivm bacteri?n 
 
Boel0037 zei:
Volgens mij staat er een recept in het boekje "over worst" ik ga morgen gelijk ff kijken. En Bert mocht jij nog tips hebben voor de knakworst houden we ons aanbevolen

Zorgen dat je deeg ijskoud is en blijft, ook tijdens het mengen anders laat de binding tussen vet en water los en krijg je heel klonterig deeg.
Als je kunt werken met ijsschilfers scheelt dat al. En steeds je grondstoffen blijven koelen.
Lekker roken want het deeg is vrij neutraal van smaak, juist door de rook die goed doordringt omdat het een kleine diameter is krijgt het worstje z'n lekkere smaak.

En heel voorzichtig afwellen. Ik zou voor een schaal water met deksel in de oven kiezen omdat je dan de beste temperatuurs beheersing hebt.
Schapensnaren kunnen snel knappen en worst gemaakt met farce wil graag opzwellen. Dus een gevoelig produkt.
 
Thanks Bert, echt top.....

Het recept in het boek over worst is als volgt:

1kg buikspek
18gr zout
1,5 gr witte peper
1,5 gr koriander
1gr paprikapoeder
1gr foelie
0,5 gr kardemom
100gr koud vocht

bereiden als een geemulgerde kookworst (dus idd met een farce en voorgaren)

dit geheel even of topic  :D
 
Het klinkt erg lekker, en ziet er dito uit Boel  B-)
Het water loopt mij nu in de mond
Leuk om te zien.

Mac
 
Top idee Boel. Heb onder andere dit weekend een kilo van deze worst gemaakt. Wel i?ts meer pit toegevoegd en zonder de suiker. Wijko is al zoet genoeg leek me. Vond de verhoudingen ook erg goed, zowel vlees als de overige ingredi?nten waren goed in balans.
 
Leuk bedacht zou ik ook wel eens willen proeven .
 
Praetor87 zei:
Top idee Boel. Heb onder andere dit weekend een kilo van deze worst gemaakt. Wel i?ts meer pit toegevoegd en zonder de suiker. Wijko is al zoet genoeg leek me. Vond de verhoudingen ook erg goed, zowel vlees als de overige ingredi?nten waren goed in balans.

Haha leuk dat het nog eens is gemaakt! Hoeveel pit heb je toegevoegd?
 
Boel0037 zei:
Praetor87 zei:
Top idee Boel. Heb onder andere dit weekend een kilo van deze worst gemaakt. Wel i?ts meer pit toegevoegd en zonder de suiker. Wijko is al zoet genoeg leek me. Vond de verhoudingen ook erg goed, zowel vlees als de overige ingredi?nten waren goed in balans.

Haha leuk dat het nog eens is gemaakt! Hoeveel pit heb je toegevoegd?
Twee gedroogde pepers die kleine scherpe van de toko en een volle eetlepel sambal. Was voor ons zo precies goed en niet overdreven scherp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan