BasBQ
Beef en Steak

worst + sate = Boel's sateworst

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Ik ben gek op sate en ben gek op worst. Daarnaast is worst maken erg leuk dus ja hoe kun je dat nu het beste combineren? Juist door eens een sateworst te maken  ;)

Het idee had ik al langer maar op de een of andere manier is het wat achter gebleven. Echter na de workshop van vorige week zit ik weer vol worst ideeen  :D

Omdat de sate van Danny (DanBras) toch wel de een van de favorieten (misschien wel DE favoriet is) ben ik daarmee begonnen. De ingredienten van zijn marinade met een beetje vanmezelf en omdat het sate worst is ook een beetje van wijko.......

Worst gemaakt op basis van:
500gr procureur
500gr buikspek

malen door 5 mm plaat en vervolgens kruiden met:
16gr zout (ik gebruik coloroza)
3gr koriander
1gr komijn
4gr zwarte peper
1/2 teen knoflook (geperst)
1/2 spaans pepertje
1/2 EL bruine suiker
2 EL ketjap manis
klein beetje citroensap
1EL sriracha saus (sambal kan ook of andere hete saus)
1EL wijko (zo uit de emmer onverdund)
100ml ijswater

Het idee van de wijko erdoor was eigenlijk meer luiheid omdat ik geen zin had om extra satesaus te maken en eens wilde kijken hoe dit zou uitpakken.

alles mengen en afgestopt in schapendarm. (gewoon omdat die bovenop lagen)

Hier de fotos:

null_zps4faa3a5b.jpg

null_zpsbf8850d4.jpg

null_zps86b7834f.jpg

null_zps54da79e2.jpg


het resultaat:
Verrassend en erg lekker, het is idd worst die heerlijke sate smaak in zich heeft. en dat bevalt me eigenlijk wel.
De suiker maakt het een zoetig worstje met een heerlijke pit van de peper. De schapendarmen maken het makkelijk eetbaar en past eigenlijk wel bij het type worstje dat het is.

Van mij mag hij lekker pittig zijn dus ik doe er volgende keer wat meer peper of hete saus doorheen. voor de rest van de familie is hij prima zoals hij is.

Bedankt voor het kijken!
 
Prachtige variant weer.
Jij hebt echt de smaak goed te pakken
 
Ook twee van mijn favoriete smaken, lijkt me zeer smakelijk.
 
Die is leuk!
 
gaaf idee!
 
Leuk, die lachende WGA!

Mooi recept, wat voor diameter hebben die schapendarmen? Een beetje zoals knakworst?
 
helemaal leuk, ik volg dit allemaal met volle belangstelling
 
Nosmo zei:
Leuk, die lachende WGA!

Mooi recept, wat voor diameter hebben die schapendarmen? Een beetje zoals knakworst?

Yep zoals knakworst, het is ook dunner dus voorzichtiger werken..... Maar heeft goeie bite!
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Kun je nu ook je eigen knakworstjes gaan maken. Pas op want die zijn verslavend. Heb het in m'n eigen winkel een keer gedaan, en we hebben bijna alles zelf opgegeten.
 
Super recept JT !! Gaat hier heel snel gebeuren!! =D>
 
Colorozozout heb je voor deze worst niet nodig. Misschien kun je het dan beter niet gebruiken ivm de nitriet.
Om het kleurzout echt z'n werk te laten doen moet het ook een nachtje rusten en ik neem aan dat je dat met deze worsten niet doet.
Wat smaak betreft zal het niets uitmaken.
 
Bert zei:
Kun je nu ook je eigen knakworstjes gaan maken. Pas op want die zijn verslavend. Heb het in m'n eigen winkel een keer gedaan, en we hebben bijna alles zelf opgegeten.

Dat is nou een recept waar ik heel benieuwd naar ben Bert.
 
Nosmo zei:
Bert zei:
Kun je nu ook je eigen knakworstjes gaan maken. Pas op want die zijn verslavend. Heb het in m'n eigen winkel een keer gedaan, en we hebben bijna alles zelf opgegeten.

Dat is nou een recept waar ik heel benieuwd naar ben Bert.
Volgend mij de werkwijze van jouw eigen rookworst, dus met farce. En er gaat zout peper paprikapoeder knoflookpoeder en uienpoeder in. Dat weet ik nog uit het hoofd.
 
Haha....deze variant kende ik nog niet, maar dat worstje ziet er zeer smakelijk uit.

We hebben hier de sateh de laatste maanden al zo vaak gemaakt dat deze voor de komende tijd onze neus uitkomt. Maar leuk te zien dat deze marinade onverminderd populair blijft :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan