BasBQ
Beef en Steak

Welke thermometer koop je als beginner??

Mijn inziens onmisbaar. Meten is weten. Buiten voedselveiligheid zorgt het er ook voor dat je lekkere stukje vlees perfect wordt. Één keer een dure steak welldone laten gaan en je thermapen heb je er al bijna uit 😁
Meten is weten, als ik dat vroeger op school bij materialenkennis als antwoord had gegeven op de vraag: Wat is meten?
dan had ik een 1 gekregen voor de hele repetitie.;)😅
Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik inderdaad voor zulke belangrijke zaken niet voor goedkoop maar voor goed gaan.

Als instant read absoluut de Thermapen, ik heb nu de MK4 deze zal in de toekomst verdwijnen en dan blijft zijn opvolger de Thermapen One over.
Voor de constante meting met probe heb ik nu de Maverick XR-50, die bevalt prima maar de (Thermapen) Thermo works Smoke lonkt.😊
Waarom? Dit zijn thermometers die met een zenderkastje en ontvangerkastje werken en met radiogolven, betrouwbaar, groot bereik en minder gevoelig voor ontvangst storingen dan de Blue tooth meters. en dat vind ik erg prettig, en geen gedoe met Apps
 
Om uit te vissen wat je echt belangrijk vindt, kun je ook een inkbird iht-2pb kopen. Is een thermapen-achtig ding waar ook 2 sensors in gestoken kunnen worden. Doet het via een app maar ook gewoon met een duidelijk display.
Ding heeft mij positief verrast voor die 35 euro.
 
Ik gebruik de thermapen behoorlijk vaak. Ook als ik bv restjes opwarm, checken of olie de goede temperatuur heeft, enz.
Ik heb meteen een nieuwe besteld toen de oude kapot ging.

(Daarnaast heb ik een oude maverick et72 voor het continu meten van dome en kerntemperatuur)
 
Ik heb eerst zo een inkbird pen gekocht, gebruik ik ook gewoon vaak binnen, sindsdien is het vlees gewoon altijd beter, nooit meer te droog.
En ik heb zo een wifi thermoter van inkbird gekocht IBT4s, die gebruik ik niet zo vaak aangezien ik heel weinig low & slow doe maar werkt zeer goed en staat 3-4x per jaar wel ergens in promo aan 30-40 euro minder. En ik heb nog zo een laser thermometer gekocht ook voor de temperatuur van de pizza steen te testen, ook van inkbird.

Het enige wat ik niet kan is temperatuur in het oog houden aan een spit, maar ik heb (voorlopig nog) geen spit. Er zijn vast een pak beter en ook duurdere thermometers dan deze. Maar deze werken voor mij, je bent geen arm en been kwijt. Ik kan gewoon binnen de temperatuur zien op mijn telefoon, je kan ook gemakkelijk alerts instellen en ik moet mij geen zorgen maken over bluetooth etc. Als ik een steak bak of eender welk ander vlees, neem ik gewoon de pen.
 
Ik heb eerst zo een inkbird pen gekocht, gebruik ik ook gewoon vaak binnen, sindsdien is het vlees gewoon altijd beter, nooit meer te droog.
En ik heb zo een wifi thermoter van inkbird gekocht IBT4s, die gebruik ik niet zo vaak aangezien ik heel weinig low & slow doe maar werkt zeer goed en staat 3-4x per jaar wel ergens in promo aan 30-40 euro minder. En ik heb nog zo een laser thermometer gekocht ook voor de temperatuur van de pizza steen te testen, ook van inkbird.

Het enige wat ik niet kan is temperatuur in het oog houden aan een spit, maar ik heb (voorlopig nog) geen spit. Er zijn vast een pak beter en ook duurdere thermometers dan deze. Maar deze werken voor mij, je bent geen arm en been kwijt. Ik kan gewoon binnen de temperatuur zien op mijn telefoon, je kan ook gemakkelijk alerts instellen en ik moet mij geen zorgen maken over bluetooth etc. Als ik een steak bak of eender welk ander vlees, neem ik gewoon de pen.

Ik gebruik precies dezelfde combinatie als hierboven beschreven wordt en dat werkt echt meer dan prima. Tuurlijk geloof ik gelijk dat het allemaal net wat minder snel werkt dan een Thermapen maar voor het geld van één Thermapen kan je bovenstaande combinatie aanschaffen.
 
Als je vooral om te beginnen wil starten met gril gerechten en ook spare ribs/steaks,(in toekomst ook buikspek etc) welke variant of varianten van een thermometer(s) is/zijn dan op het moment aan te raden? Omdat het allemaal nog nieuw is willen we de juiste keus maken en met zo enorm veel opties is het lastig.

Thuis situatie is; De bbq staat op het balkon en we zitten er met 1 muur er tussen zo'n 6m vanaf. Een meter waarmee je zelf via je tel het ook goed in de gaten kan houden lijkt ons ook handig.
 
Ik heb er enkele verschillende.
Als ik nu nog één model zou moeten kiezen ging ik zeker voor eentje met meerdere probes en wifi.
Dan kan je zowel uw vlees kerntemperatuur en uw roostertemperatuur aflezen op afstand.
Bluetooth heb ik hier ook liggen maar die verbinding valt soms weg, en dan ben ik de grafiek in de app kwijt.
Radio gestuurd heb ik ook gehad, werkt ook goed maar dan enkel thuis en geen gsm app, enkel de ontvanger, dus veel minder info.
 
Ik heb zelf een meater plus

Pro:
- Prima bereik 8 meter in de tuin telefoon 10 meter het huis in is geen probleem
- app is erg handig. Live temperatuur zien zonder op te staan, display op mijn horloge echt top!
- geschatte eindtijd en in te stellen notificaties
- werkt ook icm een spit

Con:
- bereidingen kan je alleen instellen als de probe verbonden is
- je kan alleen meten als je vlees op de bbq ligt, dus geen extra probe waarmee je de omgeving kan meten voordat je het product plaatst
- probe is wat dikker dan de bedrade alternatieven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
.

Als instant read absoluut de Thermapen, ik heb nu de MK4 deze zal in de toekomst verdwijnen en dan blijft zijn opvolger de Thermapen One over.
Voor de constante meting met probe heb ik nu de Maverick XR-50, die bevalt prima maar de (Thermapen) Thermo works Smoke lonkt.😊
Waarom? Dit zijn thermometers die met een zenderkastje en ontvangerkastje werken en met radiogolven, betrouwbaar, groot bereik en minder gevoelig voor ontvangst storingen dan de Blue tooth meters. en dat vind ik erg prettig, en geen gedoe met Apps
Ewald hebben we het hier over de Smoke X met een veel groter bereik dan de gewone Smoke. Ik vraag dit omdat er bij mij geen enkele werkt.(RF heb ik nog niet geprobeert) Het nieuwe dubbel glas houdt het wifi en bluetooth signaal tegen. Buiten werk het prima. Mijn voorkeur gaat uit naar de smoke x4
 
Ewald hebben we het hier over de Smoke X met een veel groter bereik dan de gewone Smoke. Ik vraag dit omdat er bij mij geen enkele werkt.(RF heb ik nog niet geprobeert) Het nieuwe dubbel glas houdt het wifi en bluetooth signaal tegen. Buiten werk het prima. Mijn voorkeur gaat uit naar de smoke x4

Alle RF thermometers zijn vele malen beter dan Blue Tooth, met de Maverick heb ik nu absoluut geen problemen door glas, ja heel af en toe een radiostoring waardoor hij even geen meting geeft maar dat komt heel weinig voor en duurt slechts een 10 tal seconden totdat de volgende meting doorkomt. Als ik de gebruikers van de Smoke hoor is er geen betere RF dan de smoke, als de Smoke X nog beter is belooft dat heel wat.
Is de smoke X te koop in NL.? Ziet er wel erg gelikt uit, maar kan nergens een NL verkooppunt vinden.

Edit: de X komt waarschijnlijk nooit naar NL. zie link naar forumpost hieronder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een meater plus

Pro:
- Prima bereik 8 meter in de tuin telefoon 10 meter het huis in is geen probleem
- app is erg handig. Live temperatuur zien zonder op te staan, display op mijn horloge echt top!
- geschatte eindtijd en in te stellen notificaties
- werkt ook icm een spit

Con:
- bereidingen kan je alleen instellen als de probe verbonden is
- je kan alleen meten als je vlees op de bbq ligt, dus geen extra probe waarmee je de omgeving kan meten voordat je het product plaatst
- probe is wat dikker dan de bedrade alternatieven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor je input!
 
Ik heb er enkele verschillende.
Als ik nu nog één model zou moeten kiezen ging ik zeker voor eentje met meerdere probes en wifi.
Dan kan je zowel uw vlees kerntemperatuur en uw roostertemperatuur aflezen op afstand.
Bluetooth heb ik hier ook liggen maar die verbinding valt soms weg, en dan ben ik de grafiek in de app kwijt.
Radio gestuurd heb ik ook gehad, werkt ook goed maar dan enkel thuis en geen gsm app, enkel de ontvanger, dus veel minder info.

Bedankt voor je info en mening.
Ik ga eens goed zoeken naar een top 3 om uit te kiezen.
 
Ik heb er 2 van inkbird. De IBT-4XS met 4 probes voor low & slow op de kamado en de WSM en een IHT-1s voor kortere sessies waarbij ik snel een meting wil. Beiden zijn zeer goed betaalbaar en werken prima. Wellicht ben ik nog teveel beginner maar zie voorlopig geen nut van een duurdere.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
 
Ik heb er 2 van inkbird. De IBT-4XS met 4 probes voor low & slow op de kamado en de WSM en een IHT-1s voor kortere sessies waarbij ik snel een meting wil. Beiden zijn zeer goed betaalbaar en werken prima. Wellicht ben ik nog teveel beginner maar zie voorlopig geen nut van een duurdere.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Niks mis met Inkbird. De IHT-1s is de Inkbird variant van de thermapen classic. Maar dan vriendelijker geprijsd. Deze geef ik wel eens cadeau aan vrienden die beginnen met bbqen.
De IBT-4xs ken ik zelf niet, maar als die voor jou werkt, vooral blijven gebruiken.

Misschien hebben de inktbirds een iets grotere afwijking, maar ook daar zou ik me geen zorgen om maken mocht dat al het geval zijn. Een paar tienden tot een graadje of zo heb je ook al snel of je een beetje meer naar links of naar rechts in een stukje vlees prikt.
 
Ewald hebben we het hier over de Smoke X met een veel groter bereik dan de gewone Smoke. Ik vraag dit omdat er bij mij geen enkele werkt.(RF heb ik nog niet geprobeert) Het nieuwe dubbel glas houdt het wifi en bluetooth signaal tegen. Buiten werk het prima. Mijn voorkeur gaat uit naar de smoke x4
Heb jij exotisch glas?
Afgelopen maand al ons glas laten vervangen voor HR++. Mijn 5 of 6 jaar oude Inkbird IBT-6X (bluetooth) is nog steeds probleemloos te gebruiken.
WiFi ontvangst buiten is ook nog steeds prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan