BasBQ
Beef en Steak

Welke thermometer koop je als beginner??

 

Bobbie5580

Sprokkelaar
Berichten
32
Goedemorgen allemaal!!

De meeste basis dingen heb ik nu bij elkaar ( mede dankzij noskos zijn linkjes) echter ben ik nog op zoek naar een thermometeršŸ™‚welke neem je dan ā€œhet besteā€ om mee te beginnen? Neem je dan eentje met meerdere losse probs ( buiten de bbq te plaatsen) of een ā€œpenā€ model die je regelmatig in je vlees moet steken om te tempen ? Ik zat aan de laatste te denken om mee te beginnenā€¦ prijs speelt hierin ook een rol ā€¦. Diegene die ik op het oog heb is de Inkbird 1HT-1P voor ongeveer ā‚¬23 via amazonā€¦ graag hoor ik even jullie mening hierover en evt alternatieven

alvast bedankt !!

mvg
Bob
 
Ik denk dat een thermometer met probes het handigste is als beginner. Je kan dan de boel in de gaten houden zonder steeds het deksel te moeten openen, zodat je niet steeds temperatuur schommelingen krijgt. Het best dan nog 1 met op zn minst 2 probes, zodat je er 1 op de grill zelf kan plaatsen en de ander in je stukje vlees. Inkbird heeft mooie budget-vriendelijke opties hiervoor.

Heb ook wel vaak de FANTAST thermometer van IKEA aangeraden zien worden als budget-vriendelijke optie. Dan kan je er 2 voor 2 tientjes halen
 
Dat ligt helemaal aan het beoogde gebruik!
Ga je low en slow BBQen is een thermometer met een of meerdere probes bijna onmisbaar. Speelt prijs hier een rol en ben je niet zeker of je heel veel gaat BBQen, kijk dan bij de IKEA, de fantast thermometer kost niet veel. Je wilt de temperatuur kunnen zien zonder de deksel te openen.
Bij high en fast werkt een dergelijke thermometer niet zo goed (niet zo lang), de kabel kan meestal niet goed tegen hoge temperaturen, hier komt het pen model om de hoek. Je kunt hier gerust (even) de deksel openen om te zien welke temperatuur het vlees heeft. Dit kan ook met de sensor met (bekabelde) probe, maar duurt doorgaans langer voordat je de daadwerkelijke temperatuur ziet.
 
Een instant thermometer is denk ik een verstandige keuze.

Het stadium van beginner ben ik wel voorbij en ik heb nog nooit anders gebruikt.
(thermapen mk4 echt een top apparaatje overigens)

Voor low and slow steekt het niet op een paar graden mijns inziens. Voor hot and fast wel.
 
Ik schaar mezelf absoluut nog onder de beginners en heb veel plezier aan de inkbird IBT-4xs. Op de wsm kan ik dan 2 roosters in de gaten houden en ook nog het vlees. De bluetooth is prima en kan de bbq achter de tuin zetten en vanaf de bank de temp in de gaten houden (11 a 12m)

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 
Wat @Robdijn ook al zegt, als je van plan bent om veel low & slow te doen dan is een thermometer met een voeler een goed begin. Die zou hoger op mijn lijstje staan dan een instant read thermometer. Dat is ook de volgorde waarin ik ooit ben begonnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een thermometer met probes het handigste is als beginner. Je kan dan de boel in de gaten houden zonder steeds het deksel te moeten openen, zodat je niet steeds temperatuur schommelingen krijgt. Het best dan nog 1 met op zn minst 2 probes, zodat je er 1 op de grill zelf kan plaatsen en de ander in je stukje vlees. Inkbird heeft mooie budget-vriendelijke opties hiervoor.

Heb ook wel vaak de FANTAST thermometer van IKEA aangeraden zien worden als budget-vriendelijke optie. Dan kan je er 2 voor 2 tientjes halen
Gisteren nog bij ikea geweest, zijn uitverkocht en voorlopig ook niet te krijgen meer werd mij verteld ā€¦ iets met corona en levertijden denk ikšŸ˜‰
 
Ook hier begonnen met die van Ikea. Die gebruik ik nog steeds vaak omdat hij zo makkelijk in gebruik is:
Aan, temp instellen, prikken, wachten op de piep. Daarna heb ik een Bluetooth thermometer gekocht met meerdere voelers voor de langere sessies. Ook omdat je dan een voeler kan gebruiken voor rooster temp.

Ik heb nu recent een thermapen gekocht maar je red 't echt wel zonder zo'n prik thermometer hoor.
 
Ik heb deze een draadloze merkloze met een opmerkelijk ver bereik
1dacd324cea8744c1588ff958ccfa9b7.jpg


De IKEA "fantast"
En een prikpen ook merkloos.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb deze een draadloze merkloze met een opmerkelijk ver bereik
1dacd324cea8744c1588ff958ccfa9b7.jpg


De IKEA "fantast"
En een prikpen ook merkloos.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
welke is dit? en ik was gisteren even bij de ikea maar ze waren helemaal uitverkocht en het ging wel weer een tijdje duren voor ze weer geleverd werden. helaas
 
Geen idee heb hem voor mijn verjaardag gehad. Staat niets op...

De fantast is wat prijs kwaliteit verhouding erg goed maar niet draadloos.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
e69e15a3a96f19118c6e69df2ec777aa.jpg

Dit is hem
Bediening is niet super maar voor het geld is het bereik best goed.
Aan de andere kant is dit bedrag ook een mooi start kapitaal voor iets meer state of the art

Komt nog uit de tijd dat ik in de fase "onbewust onbekwaam" was......
20 meter haalt ie wel bij mij

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als beginner zeg ik altijd de Fantast van Ikea en als je het dan echt leuk gaat vinden de MK4 van Thermapen, of de One als het geld van ondergeschikt belang is šŸ˜‰
 
Gisteren nog bij ikea geweest, zijn uitverkocht en voorlopig ook niet te krijgen meer werd mij verteld ā€¦ iets met corona en levertijden denk ikšŸ˜‰
Bij Ikea Eindhoven was vanmorgen een hele lading geleverd. Enige in Nederland volgens de website... heb er zelf meteeen gebruik van gemaakt en een gekocht.
De deksel (lees spare rib) houders waren helaas wel op :p
 
Bij Ikea Eindhoven was vanmorgen een hele lading geleverd. Enige in Nederland volgens de website... heb er zelf meteeen gebruik van gemaakt en een gekocht.
De deksel (lees spare rib) houders waren helaas wel op :p
dan zit ik hier weer verkeerd he ;)
 
Als beginner zeg ik altijd de Fantast van Ikea en als je het dan echt leuk gaat vinden de MK4 van Thermapen, of de One als het geld van ondergeschikt belang is šŸ˜‰
Of de Thermapen IR wanneer geld geen rol speelt. Hiermee kan je ook de temperatuur van oppervlakken meten. Dit gebruik ik om te kijken of m'n soapstone of gietijzer goed op temperatuur is.
Nadeel van de IR tov de MK4 is geen verlicht display en iets minder bestand tegen water.
 
Nadeel van de IR is dat hij maar tot 350Ā°C gaat. Als je een beetje in de richting komt van je pizza temperatuur stopt hij šŸ™„
 
Damn, daar heb je een goed punt. Beetje jammer.
Nadeel van de IR is dat hij maar tot 350Ā°C gaat. Als je een beetje in de richting komt van je pizza temperatuur stopt hij šŸ™„
Damn, goed punt. Dus grote kans dat m'n soapstone een stuk warmer werd dan de IR aangaf... Beetje jammer.
Gelukkig was ie in de aanbieding niet bizar veel duurder dan de mk4.
 
Ik heb van de week de meater+ gekocht. Ik zou geen andere meer willen!
Zeker als je ook wil gaan werken met een rotisserie is hij wel erg handig.
 
Ik heb van de week de meater+ gekocht. Ik zou geen andere meer willen!
Zeker als je ook wil gaan werken met een rotisserie is hij wel erg handig.
Meater+ geweldig ding.
Wel paar dingetjes om te onthouden.

De omgevings temperatuur is niet super nauwkeurig, maar dit is geen ramp. Ik gooi vaak vlees direct vanuit de vriezer op de Q en wanneer het vlees net zacht genoeg is stop ik er een probe in. Dan is het vlees vaak nog tussen de -3 en 5c. In dit geval heb ik al gemeten dat de Meater+ bij mij zo'n 10c-15c lagere omgevingstemperatuur aangeeft. Maar dit verschil wordt kleiner naarmate het vlees van binnen warmer wordt.
Toen ik dit nog niet wist was ik na verloop van tijd steeds m'n Q omlaag aan het zetten, want ik dacht dat m'n kamado steeds warmer werd. Dat blijkt achteraf gezien dus mee te vallen. En een Q die 10 graden warmer is is ook niet zo'n probleem.
Dit zal komen omdat de omgevings sensor eigenlijk te dicht bij het vlees zit en mogelijk ook door temperatuur geleiding van het metaal.

Omgekeerd lijkt het ook zo te zijn dat de kern temperatuur in het begin hoger lijkt te zijn dan daadwerkelijk, maar dit verschil lijkt in het begin maar zo'n 3 tot 4 graden te zijn en rond de 40 - 50 graden nog maar zo'n 1 graad. Maar dit kan afwijking zijn van de thermometers maar ook dat de probes niet op exact de zelfde plek in het vlees zitten.

Maar steek de Meater niet heel veel verder dan het streepje in het vlees om het verschil van de omgevings temperatuur zo klein mogelijk te houden. Voor de veiligheid van de Meater wel altijd tot het streepje erin stoppen.

Maak je geen zorgen over kleine temperatuur verschillen en geniet van de resultaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan