BasBQ
Beef en Steak

welk vlees voor char siu? (red roasted pork)

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Wat is naar jullie mening het beste vlees wat je kunt gebruiken voor char siu? Wil het zondag op de wsm maken. Ik denk zelf buikspek, maar heb altijd het idee dat het bij de chinees toch ander vlees is.
 
Je kunt speklappen gebruiken, of schouderkarbinades. Ik heb beide bij de chinees gegeten.
 
Er zijn legio mogelijkheden. Buikspek, Speklapjes, karbonadevlees, procureur.
Ik heb het zelf een tijdje geleden gemaakt van een stuk procureur. Een stuk van ca 25 cm lang, wat ik in de lengte in 'balken' van zo'n 4 bij 4 cm heb gesneden en een nacht in de red pork marinade heb gezet.
Na BBQ-en op de draad de draad in plakjes gesneden. Ik vond dat aardig lijken op wat we bij de lokale chinees krijgen, maar dan een stuk sappiger.
20130530_192407_zpsf433fff6.jpg


Dat beviel wel ;D


 
Zo! Daar krijg ik nu al trek van! Dat ziet er heerlijk uit Jeroen!
 
Schouderkarbonade of procureur, dan zou ik toch voor procureur gaan denk ik. Wil het ook iets langer in de marinade zetten, iets van 48 uur.
 
Eddeped zei:
Schouderkarbonade of procureur, dan zou ik toch voor procureur gaan denk ik. Wil het ook iets langer in de marinade zetten, iets van 48 uur.
Met procureur lijkt wat langer marineren mij ook een beter plan. Op het pakje raden ze slechts enkele uren aan als ik me goed herinner, maar eigenlijk is een nachtje ook al iets te kort. Het is leuker als de kleur en de smaak iets dieper in het vlees doordringen. Zoals je op mijn fotootje kunt zien was de marinade niet zover ingedrongen. Misschien is het ook een idee om het vlees een beetje voor te prikken met een vorkje ofzo.
 
En nu nog het ultieme recept. Moet in ieder geval, maltose, hoisinsaus, 5 kruidenpoeder, gele bonenpasta, honing en sojasaus in. Ga ik even over nadenken.
 
Die zakjes heb ik veel gebruikt, zijn niet slecht maar niet de redroastpork die ik gewend ben van de chinees.
 
ik gebruik vaak buikspek hier voor ook de ribs natuurlijk maar ik gebruik meestal 2 pakjes dus 4 zakjes.
 
Zo'n zakje je meng ik met een paar eetlepels Char Sui Saus van Lee Kum Kee, dan heb ik ook het zoetje erin ;) En speklapjes vinden wij het lekkerst.
 
noskos zei:
Zo'n zakje je meng ik met een paar eetlepels Char Sui Saus van Lee Kum Kee, dan heb ik ook het zoetje erin ;) En speklapjes vinden wij het lekkerst.
ik wil eigenlijk deze keer de marinade zelf maken. Twijfelde alleen nog over welk vlees. Speklap is natuurlijk uitermate geschikt, maar ik vroeg me af welke alternatieven er nog zijn. Misschien maak ik wel een combinatie. Half buikspek, half procureur.
 
Mijn vrouw is Chinese, en die maakt het altijd van Procureur . ik zal binnenkort het recept eens posten met foto's. wij zijn deze week door de voorraad heen gegaan. Dus werk aan de winkel, ze wil ook Siu Aap maken. Cantenese BBQ kip.  dus dat staat ok op het programma een dezer dagen.

Deze is van een mei. Zonder kleurstof, maar wel met char sui saus van Lee Kum Kee. En natuurlijk van de pellet bbq
 
Zo dat ziet er lekker uit ik wou dat het vanavond op mijn bord gelegen had.
 
Ik kijk ongeduldig uit naar de recepten! :p
 
Een echt chinees recept, ik ben benieuwd!
 
Ik heb reeds een keertje dit gemaakt met de marinade uit het reeds bekende zakje. Wil het ook eens proberen helemaal zelf te maken. Een van de ingredienten die vaak genoemd wordt is yellow bean curd. Vandaag even langs de Toko-boot bij de Euromast in R'dam geweest, en zag daar alleen yellow bean sauce in blik staan. Helaas niet meegenomen, blijkt achteraf volgens Google hetzelfde te zijn. Moet ik dus de volgende keer toch even meenemen.
Ook zag ik bij de Duitse collega's de volgende link voorbij komen:
http://www.grillsportverein.de/forum/direkt-mit-gasgrills/char-siu-barbecue-pork-von-der-roti-200816.html
Zit geen yellow bean curd paste in, wel rozenwater, en laat ik dat nou ook net niet thuis hebben....
Zit nu te twijfelen of de reeds gekochte karbonades gyros of char siu met het bekende zakje gaan worden dit weekend"......
 
Yellow bean paste zie ik wel altijd als ingredi?nt. Bean curd is tofu, en yellow bean curd ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen, maar ik sla dingen met tofu ook meestal over dus dat zou een reden kunnen zijn.

Rozenwater vind ik echt vreemd, dat is meer de arabische keuken dan de Chinese. Misschien een variant van de Oeigoeren, dat is een volk dat richting Turkije woont.
 
Terug
Bovenaan Onderaan