BasBQ
Beef en Steak

Welk vilt voor een Primo?

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Het standaard vilt van mijn Primo XL begint er toch wel erg slecht uit te zien en is dus aan vervanging toe. Nu kan ik gewoon een van de Primo dealers bellen en een origineel rolletje vilt bestellen maar dan zit ik over anderhalf weer vilt te vervangen.

Mijn vraag is dus: is er beter vilt te koop  (nomex) en waar is dat te verkrijgen? Heeft het de voorkeur om zelfklevend vilt te gebruiken of laat dat binnen de kortste keer weer los?

Wat zijn jullie vervaringen?
 
Ik heb nu het kogelvrije spul.
gujugaqy.jpg


Dit is zelfklevend. Maar ik moet het er nog inzetten. De vorige nomex moest ik lijmen met speciale 3M lijm. Dat is ook niet alles kan ik je wel zeggen. Alles afplakken etc.

Het ergste is de oude verwijderen. Dat gaat het lekkerst met aceton. Nou ja, lekker. ;)

Op dit vilt zit 2 jaar garantie. Dus ik ga ervan uit dat ze dat niet doen als die laag slecht is.

De nieuwe van BGE is ook zelfklevend. Dus dat zullen ze allemaal wel onder controle hebben. Zie er nooit klachten over langskomen.
 
Ik heb precies die gisteren op mijn Primo gezet. Werkt heel soepel.

Ik zou naast Aceton ook zo'n staalborstel ding op een schroefboormachine zetten. Werkt een stuk sneller en de rand is dan gegarandeerd schoon.
 
Jappert, zou je wat foto's van het resultaat hier willen posten? Ik twijfel of ik deze er op ga zetten of toch de Cotronics gasket.
 
Voor het verwijderen van het standaard BGE vilt wam ik met een oude vaatdoek en een beetje aceton een heel eind. Heb sommige stukjes met een scherpe verfschraper gedaan.

Zelfklevend vilt beviel mij heel goed, plakt snel en makkelijk en laat niet los. Al heb ik bij 1 van de eieren wel een kreukel omdat ik de deksel kennelijk iets te dicht op de pot had gemonteerd... Dan wringt het wat... Dus eerst de beugel dicht, dan de dome er op en dan pas vastschroeven....
 
Ivo + 1,  Ik heb wel geen Ei maar het lijkt wel logisch!! :p :D :p
 
4yhuvedu.jpg


ga5ysyte.jpg
 
Thanks! Wel erg veel detail... :)
 
Ik heb zelf geen ervaring met Nomex vilt; maar ook ik heb vorige week mijn Vilt vervangen.
Op een Duits Forum heb ik gelezen over Temprix vilt.

Dat is vilt speciaal gemaakt voor een open haard (of in het Duits Kamin)
Ik heb 2 van deze besteld: http://kaminscheibe.de/kamindichtungen/kamindichtung-als-reperaturset/kamindichtung-flach-18-x-2mm-gesamtlange-3-meter.html

??n voor boven en ??n voor beneden. Heeft een zelf-klevend plakband op de achterkant, maar daarnaast wordt nog een potje high-heat lijm meegeleverd die ik ook gebruikt heb om het vilt goed vast te plakken.

Ik heb er nog geen foto's van gemaakt, maar die zal ik vanavond eens maken en morgen posten.

Het Duitse forum waar ik het over had, bespraken ze ook het Nomex vilt en daar gaven ze aan dat Nomex "maar" tot 450 Celcius aankan en dat het Temprix vilt meer aan kan. Nu moet 450 graden voor de meeste cooks genoeg zijn, maar ik wilde dit vilt toch eens uitproberen en ben er tot nu toe erg tevreden over. (Heb de Primo Oval XL echter daarna nog niet veel gebruikt).

Ik hoop dat je er een beetje wijzer van geworden bent. Veel succes met je keuze..
 
Ik heb er tegenwoordig zelfklevend kachelband op zitten en doe dit ook maar aan 1 kant. In mijn geval de onderkant.
Hoef ik de bbq niet uit elkaar te halen en het kost me de helft minder. Afdichting is goed.
 
Die tip kreeg ik ook van Marty, de handvatten man. Vilt maar aan ??n kant.
 
Dubbel vilt lijkt me gevoelsmatig wel beter voor m'n probe kabeltjes.

Ik ga maar eens kijken wat de lokale kachelboer voor me kan betekenen.
 
Dat (duitse) vilt is ook een mooi stukje goedkoper
Ik heb ook dat nomex zelfklefend erop geplakt gaat erg simpel
idd schoonmaken is #@$#@$werk
Maar heb notitie gemaakt van dat duitse spul :D :D :D :D :D
 
Ik heb vandaag kachelband en lijm gehaald bij de lokale kachelboer, morgen maar eens kijken of ik het er een beetje knapjes op weet te krijgen.
 
Zo'n soort band heb ik ook. En dan doe ik hem alleen op de onderste helft.
 
Ik heb inmiddels het kachelband van de lokale kachelhandelaar op de primo zitten. Dit was zelfklevend band maar omdat de rand van m'n Primo minder glad was dan ik gehoopt had heb ik er toch maar een laagje lijm tussen gedaan. Het lijmen van de band was een fluitje van ?0,01, dit in tegenstelling tot het schoonmaken van de rand, wat een ongelooflijk k!@#ewerk was dat zeg.

Voor de zekerheid heb ik lekker eigenwijs zowel het deksel als de onderkant beplakt. B-)

Na het drogen van de lijm heb ik gisteren m'n Primo tot ruim 450C opgestookt om te zien hoe het kachelband zich zou houden. Na deze test zag het nog als nieuw uit dus ik ga er maar van uit dat dit wel weer een tijdje mee zal gaan.
 
Ik had op mijn vorige Q ook dat spul zitten en het werkt echt goed. Is een soort glasvezel. Het gaat alleen een beetje rafelen aan de randjes.

Het verwijderen van oude lijm en vilt resten gaat het beste met zo'n roterende staalborstel die je op een boormachine zet.

Maar jij bent voorlopig wel klaar ermee.
 
Nosmo zei:
Na het drogen van de lijm heb ik gisteren m'n Primo tot ruim 450C opgestookt om te zien hoe het kachelband zich zou houden. Na deze test zag het nog als nieuw uit dus ik ga er maar van uit dat dit wel weer een tijdje mee zal gaan.

Zou stiekem toch wel eens leuk zijn om te lezen dat het niet goed is gegaan bij de test en je nog een keer die k!@#eklus mag doen =))
Ik weet dat het standaard BGE vilt van een paar jaar geleden bij dat soort temperaturen als een soort kauwgom er uit zag als je de deksel opende.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan