BasBQ
Beef en Steak

Welk formaat kamado heb ik nodig?

Marc Stijger

Tondelzoeker
Berichten
10
Goedemorgen allemaal

Allereerst: kan iemand mij uitleggen wat dat felle licht is? En die kleur blauw in de lucht?

Maar waar het eigenlijk om gaat: ik wil graag "low & slow" barbecueën, maar in mijn 11" kamadootje past niet genoeg houtskool voor langdurig sessies .

Welke afmeting kamado heb ik minimaal nodig, om bijvoorbeeld spare-ribs te bereiden met de 3-2-1-methode? Dus kool genoeg voor zes uur "los & slow"...

Alvast bedankt
 
Vrijwel alle maten kamado’s kunnen een low and slow sessie van zes uur aan.
Qua grote raad ik altijd een large aan, zeg 47 cm rooster doorsnee.
 
Vrijwel alle maten kamado’s kunnen een low and slow sessie van zes uur aan.
Qua grote raad ik altijd een large aan, zeg 47 cm rooster doorsnee.
Dank je wel, Frits, maar zo'n grote kamado kan ik echt niet kwijt, en daarnaast: het is alleen voor mezelf, want beide dames (vriendin en dochter) in huis houden niet van barbecue (en zijn vegetarisch 😱)... Mijn vriendin wil zeker geen grote kamado in de tuin 😪

Maar met mijn kamado met 27 cm rooster lukte het echt niet...

Andere suggesties misschien?
 
Je kunt met een mini prima 3-2-1 spareribs maken (en andere low&slow gerechten) Kies wel een harde houtskoolsoort (marabu bijvoorbeeld) en je zou zonodig ook nog kunnen bijvullen.
 
Gewoon de spareribs halveren dan past het prima op een kleiner ei.
 
Ik zou zeggen kijk wat je wel kwijt kunt. Bijvoorbeeld een medium. Persoonlijk zou ik altijd een large nemen, scheelt bijna niets in de prijs, maar wat je niet kwijt kunt kun je niet kwijt.
 
Ik zou er een uitdaging van maken. Toch de large of groter nemen en naar vlees vis ook vegetarisch gaan maken. Niet mijn ding maar iedereen mag eten zoals ie wil. Er schijnen hele mooie gerechten, geheel vegetarisch te zijn. Ik heen een keer een bloemkool met vadouvan en roomboter gemaakt en nu vragen ze of ik dit vaker kan maken. If you can't beat them , join them.
 
Op een junior ook prima 3-2-1 spare ribs gemaakt. (zelf doe ik altijd 2, 1, 0/5 bij baby backs)
Inderdaad halveren. Met een ikea pannenrek kunnen er zeker 2 hele ribben op.
 
Ook op een large kamado kan je prima vega happies maken.
(En zoveel groter is die niet dan een 11" model)
 
Primo Junior.. is de kleinste van de serie.. krijg je er wel door bij de CFO..
 
als je geen large mag kopen. dan kom je uit op een medium maat. ik zou zeggen qua prijs koop een grill guru compact. met Plate setter bij de AH nu in het krantje. grill guru compact. koop het accessoire pakket erbij ben je voor 340 eu klaar.

side note. die kleine mini moet je makkelijk 8/9 uur op een lage temp kunnen houden dus daar valt misschien nog wat te leren.
 
Ik zou er een uitdaging van maken. Toch de large of groter nemen en naar vlees vis ook vegetarisch gaan maken. Niet mijn ding maar iedereen mag eten zoals ie wil. Er schijnen hele mooie gerechten, geheel vegetarisch te zijn. Ik heen een keer een bloemkool met vadouvan en roomboter gemaakt en nu vragen ze of ik dit vaker kan maken. If you can't beat them , join them.
Ik zou er een uitdaging van maken. Toch de large of groter nemen en naar vlees vis ook vegetarisch gaan maken. Niet mijn ding maar iedereen mag eten zoals ie wil. Er schijnen hele mooie gerechten, geheel vegetarisch te zijn. Ik heen een keer een bloemkool met vadouvan en roomboter gemaakt en nu vragen ze of ik dit vaker kan maken. If you can't beat them , join them.
De dames houden simpelweg niet van de smaak van barbecue, dus houdt dat snel op. Nee, het is echt voor mezelf
 
als je geen large mag kopen. dan kom je uit op een medium maat. ik zou zeggen qua prijs koop een grill guru compact. met Plate setter bij de AH nu in het krantje. grill guru compact. koop het accessoire pakket erbij ben je voor 340 eu klaar.

side note. die kleine mini moet je makkelijk 8/9 uur op een lage temp kunnen houden dus daar valt misschien nog wat te leren.
in dat geval heb ik echt een cursusje ”zuinig houtskool” nodig
 
Ik krijg trouwens regelmatig reclames via FB, van ”Bosgrill” . Iemand daarmee bekend? Ziet er op de plaatjes erg goed uit, en zeker betaalbaar.
 
Ik verkocht tot voor kort kamado’s en als vrouwen niet te porren waren voor een maat groter waren er een paar argumenten die meestal wel hielpen. Wat je iig NIET moet zeggen is dat er ook groenten op kunnen. Dat zorgt voor oogrollen.. 😁

1. Pizza. Je hebt binnen no-time pizza’s gebakken. Iedereen doet zijn eigen pizza (dus minder werk voor de gastvrouw/gastheer) en ook kinderen pubers vinden het leuk. Iedereen bepaald zelf wat ze er op doen.
2. Het is een juweel voor je tuin. Als je al een mooie keuken binnen hebt, dan moet je toch ook iets moois buiten hebben? Zoek daarnaast eens op hun telefoon naar kamado’s en vooral ook via de zoekfunctie in Instagram en Pinterest :sneaky: Laat ook eens buitenkeukens zien.
3. Je bent met een kamado een betere gastvrouw/gastheer "Want ’leuk stel uit jullie omgeving’ hebben ook zo’n kamado en die hebben altijd leuke feestjes". En er komen natuurlijk bergen lekker voedsel vanaf.

En zo gingen er velen mensen naar huis met een maatje groter 🥰
 
Ze eten al geen vlees en gunnen je dan ook nog geen Large kamado :p

Zelf heb ik een large en een medium. Maar op de medium nog niet echt lange sessies gedaan omdat ik ook een Large heb. Dus geen idee hoe lang je een medium aan de draai kunt houden.

Maar denk dat je dan vanzelf wel uit komt op een medium.
 
Niet alles dat op de BBQ wordt gemaakt hoeft die specifieke BBQ smaak te krijgen.
Als je geen rookhout gebruikt en niet gaat grillen boven de kolen, waar paks bij vrij kunnen komen, komt er geen specifieke BBQ smaak aan je gerecht.
Dat hoeft ook niet altijd, als ik bijvoorbeeld appeltaart bak op de Primo dan mogen er niet eens rooksmaakjes aankomen, gebak met rooksmaak is smerig. er zijn ook andere gerechten die ik het liefst zo neutraal mogelijk heb zoals bepaalde ovenschotels.
Dus dat excuus kunnen de dames niet meer gebruiken.
Zijn ze vegetarisch, dan zijn er tal van gerechten te bereiden zonder vlees, zoals een overheerlijke Melanzane.
En voor die ovenschalen heb je ruimte nodig, minimaal een Large Kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan