BasBQ
Beef en Steak

Weer thuis vanuit Brazili?, en wat eet je dan?

oh, zeer interessant...bedankt voor de tips...!
 
Hannibal zei:
ChrisMaes, ik wil je best geloven, maar zelf koks in goede restaurants zeggen dit....hebben zij dan allemaal dit fabeltje in hun hoofd...ik kan me dit niet voorstellen. Je zegt "pertinent", maar waarop baseer jij dit? Is geen aanval hoor, maar ik wil gewoon hier het fijne van weten, zeker omdat ik zelf vaak beef maak.

gr.
h.

Wij hebben ook altijd eerst op hoog gebakken, maar naar aanleiding van de reversed sear beschrijving van Bert hebben we die ook maar eens een keer geprobeerd. Wij vinden het een veel makkelijkere methode en een die veel meer van het vlees op de juiste garing krijgt, dus een minder dikke rand van iets te gaar vlees Als je toch vaak biefstuk eet kun je het natuurlijk gewoon eens proberen.
 
Nosmo zei:
Die ananas is heel eenvoudig, je schilt een verse ananas en bestrooid hem rijkelijk met rietsuiker en kaneel. Daarna een tijdje laten intrekken. En dan grillen op een niet te hoge teperatuur, de ananas moet lekker warm worden maar hoeft aan de binnenkant ook weer niet tot snot gekookt te worden. ;)

Hoe lang heb je de ananas gegrild.
 
Mike v R zei:
Nosmo zei:
Die ananas is heel eenvoudig, je schilt een verse ananas en bestrooid hem rijkelijk met rietsuiker en kaneel. Daarna een tijdje laten intrekken. En dan grillen op een niet te hoge teperatuur, de ananas moet lekker warm worden maar hoeft aan de binnenkant ook weer niet tot snot gekookt te worden. ;)

Hoe lang heb je de ananas gegrild.

Ongeveer een half uur Mike, de temperatuur was rond de 150C
 
Hannibal zei:
ChrisMaes, ik wil je best geloven, maar zelf koks in goede restaurants zeggen dit....hebben zij dan allemaal dit fabeltje in hun hoofd...ik kan me dit niet voorstellen. Je zegt "pertinent", maar waarop baseer jij dit? Is geen aanval hoor, maar ik wil gewoon hier het fijne van weten, zeker omdat ik zelf vaak beef maak.
Ik lees dit wat later maar wil er toch nog op reageren, omdat ik het jammer vind dat zulke fabeltjes zo lang als waarheid worden aanzien.

De mensen die dit geloven, zijn er ook van overtuigd dat je een steak niet mag keren met een vork, omdat dan al het vocht er uit loopt. Een steak is natuurlijk geen ballon waar je even een gaatje in prikt, maar eigenlijk een groot aantal buisjes, met vocht in elk buisje.

Anyway: terug naar het "dicht"schroeien. Zoals El Fumarole is ongeveer d? guru wat eten betreft Harold McGee. In zijn boek "on food and cooking" benaderd hij het koken en alles wat er bij hoort vanaf een chemische inval, want hoe je het draait of keert, koken is eigenlijk gewoon chemie...

Wat het direct grillen zo lekker maakt, wordt veroorzaakt door de maillard reactie: hierdoor wordt het vlees mooi bruin aan de buitenkant en wijzigt de smaak. Maar dit heeft niets te maken met sappigheid oid.

Ik zou zeggen, probeer het ook zelf eens: neem 2 steaks en schroei de ene dicht en de andere niet (dus eerst searen voor de ene en "reverse sear" voor de andere) en weeg het procentuele gewichtsverlies bij beiden. Als het fabeltje klopt zou de ene veel meer vocht moeten verliezen dan de andere.

PS: een must read is ook: http://www.seriouseats.com/2013/06/the-food-lab-7-old-wives-tales-about-cooking-steak.html
 
wat een leuke link man...

ik vind het zeer interessant! thanks.
 
Thnx
 
Terug
Bovenaan Onderaan