BasBQ
Beef en Steak

Weber exclusive bij Reitse in Joure

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Vandaag in Joure geweest en daar de exclusive Weber cursus meegemaakt.
Ik denk dat dit de 10e keer was dat ik bij Reitse ben geweest (kan ook 11 zijn) Was de kleinste groep ooit, we waren met dertien deelnemers. Heerlijke dag gehad, lekker gegeten en toch nog wat nieuwe dingen gezien.

eerste gerecht bestond uit plakjes van procureur, de procureur was eerst gerookt op 80 graden, daarna ook nog op 120 graden. Opvallend dat
Reitse in de WSM geen gebruik maakt van de waterpan. Het hele proces van het bereiden van de procureur hebben we niet gezien (past qua tijd niet in de cursus) maar ik begreep van hem dat hij de waterpan niet gebruikt.
Plakjes procureur werden geserveerd met ingelegde bietjes en komkommer en een truffelmayonaise.

procureur in WSM


Opmaken van de bordjes (en proeven)


Bordje


Vervolgens een stukje zalm met wakame in bananenblad met daarnaast soya en gember. Op hetzelfde bordje een gevulde kippenpoot. Het vlees van het kippenpootje voorzichtig losschrapen van het bot, open deel van het bot wegknippen en de kippenpoot vullen met een farce van kipfilet, room, peper en zout.
De kippenpoten direct boven de warmtebron in een pannetje. De zalm in bananenblad indirect er om heen.

Met farce gevulde kippenpootjes


Kippenpootjes en zalm op de bbq


Bordje kippenpoot en zalm.


Vervolgens tijd om een beercan chicken te proeven. De buikholte van de kip gevuld met sereh, kerrie, peper en zout. Het vel ingesmeerd met peper, zout en kerrie en een beetje olijfolie.
Sereh was goed te proeven. Vlees sappig en korstje knapperig.

BCC


Daarna een prachtige kalfsribeye. Geserveerd met gegrilde courgette en tomaat, tortillachips en een bearnaisesaus.



Tenslotte gegrilde ananas met een bolletje ijs en licht gebrande geklopt eiwit en een ananassaus.


Kwaliteit van de foto's (telefoon....) doet de gerechten te kort, maar genoeg om een idee te krijgen.

Voor vertrek nog even inkopen gedaan. Een paar zakken van de geweldige jus meegenomen en een tweetal flessen met dressing.

Waren er nu grote verschillen met de voorgaande cursussen bij Reitse? Eigenlijk niet, het was altijd al exclusive bij Reitse. Wat meer details, ingredi?nten en bereidingswijzen maakten het verschil.

Wij hebben ons in ieder geval weer prima vermaakt!
 
Het ziet er weer allemaal prima uit.
 
jij hebt een heerlijke dag gehad, ik denk dat je heerlijk hebt gegeten
 
De ogen en de maag hebben goed te kost gehad zie ik!
 
Leuke cursus
 
Ben zeer benieuwd naar de techniek van die gevulde kippepootjes en het recept van de farce. Ziet er allemaal super uit. Mooie dag zo denk ik.
 
Recepten en technieken staan deels al op reitsespanninga.nl. de rest volgt de komende weken.
 
Had makkelijk gekund, waren maar dertien deelnemers. Voor de volgende week volgens mij nog enkele plaatsen vrij.
 
Dat voorgerecht spreekt mij erg aan! Het overige ziet er ook heerlijk uit by he way :)

Hoe lang zou een stuk procureur in de pekel moeten liggen?
 
Leuke en smakelijke dag zo te zien, Ziet er allemaal fantastisch uit !
 
Het is een belevenis, die Reitse.
 
ziet er allemaal erg goed uit!!
 
Leuk hoor,nu heb ik een beetje een idee hoe zo'n cursus eruit ziet..
Moet ik ook maar eens gaan doen!!  :D
 
Ziet er allemaal weer mooi uit, deze zomercursus sla ik over, maar de winter  Cursus wil ik toch wel weer doen.

De waterpan heb ik Reitse nog nooit zien gebruiken, hij gebruikt hem meer als UDS.
Zie dat op een van de WSMs een mooie houten handvat zit ;).

 
Frits zei:
Ziet er allemaal weer mooi uit, deze zomercursus sla ik over, maar de winter  Cursus wil ik toch wel weer doen.

De waterpan heb ik Reitse nog nooit zien gebruiken, hij gebruikt hem meer als UDS.
Zie dat op een van de WSMs een mooie houten handvat zit ;).

Dat is een heel erg mooi handvat Frits  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan