BasBQ
Beef en Steak

Weber compact

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Na wat dubben mijn eerste Weber aangeschaft, het is een compact 57 geworden: voor 7 tientjes bij dat blauwe kereltje..... Zag genoeg op MP maar vaak niet duidelijk welke nu wordt aangeboden, en de prijzen die sommige voor een schrootbak durven te vragen!

Maar goed, om te starten leek me dit wel een goede deal, hoewel de luchtregeling wel er eenvoudig is.
Zijn er nog meer mensen die dit type gebruiken of heeft hier iedereen een OTG of een Eitje?

Heb hem vanavond al een keertje laten branden, en wat een verschil met zo een betonnen crematorium !
 
Heb met zo'n compact gespeeld, leuke barbecue alleen zit die onderste luchtschuif een beetje ongelukkig en kun je het ding niet zonder handschoenen regelen.
 
Voor die blaar, daar zul je een arts voor moeten vragen.
Voor het voorkomen van de volgende, pak ?1,50 uit je spaarpot en loop langs de zeeman ;)
De ovenwanten zijn prima, ze zijn eerder te smerig om te gebruiken van de bbq dan dat ze stuk gaan :p
 
Tja, een ezel stoot zich geen twee keer... En dus ook een ovenwant gebruikt na de eerste keer.
En een arts in opleiding thuis, dus met de blaar komt het dus wel weer goed hoor.

Gisteren had de  lokale Appie alle bbq artikelen in de uitverkoop bak gegooid en dus een mooie want en wat rookhout mee kunnen nemen voor weinig  ;D
 
aan de SJ zit ook zo'n rot schuifje. dit is mijn oplossing :
 
Mooie modificatie Frank!

Wordt de hendel erg warm?
 
Ik heb een compact 47 en hij is prima. Ja het schuifje, inderdaad handschoentje aan
Bakje eronder om het as op te vangen.
Verder prima q, beetje klein voor indirect
Gebruik hem nog steeds met veel plezier
Bij bcc kip meer laten zitten anders zit ie tegen de deksel aan
Heb sinds kort een wsm, zielsgelukkig qua ruimte, maar de compact is gewoon prima
 
In theorie is de luchttoevoer beter te regelen met de compact dan met de OTS/OTG. Ik heb de JJ en dat is gewoon een compact 47 die doet alsof ie een smokey joe is. Ik ben zelf ook bezig de mod van Frank54 te doen.

Over het rooster durf ik niet te zeggen. Ik zou contact opnemen met Weber en die foto opsturen. In de US zijn ze lyrisch over Weber klantenservice. Ik weet niet hoe het hier is.
 
Het rooster? Tja dat is helaas wel normaal bij Weber tegenwoordig, de kwaliteit van de goedkopere roosters is niet meer wat het geweest is.

Maar dat wil niet zeggen dat dit zo hoort, dus snel met je rooster naar de dealer waar je hem vandaan hebt en die regelt dan een nieuwe voor je. De garantie is gelukkig nog wel goed bij Weber.
 
Nosmo zei:
Het rooster? Tja dat is helaas wel normaal bij Weber tegenwoordig, de kwaliteit van de goedkopere roosters is niet meer wat het geweest is.

Maar dat wil niet zeggen dat dit zo hoort, dus snel met je rooster naar de dealer waar je hem vandaan hebt en die regelt dan een nieuwe voor je. De garantie is gelukkig nog wel goed bij Weber.
Ook de kwaliteit van de "duurdere" roosters laat wel eens te wensen over. Bij het middenstuk van mijn 57cm gourmetrooster liet onlangs ook de chroomlaag los.
Ik had de aankoopbon niet meer (2012), maar bij de zaak waar ik het rooster had gekocht was men coulant en na 1 telefoontje met Weber ontving ik een volledig nieuw rooster (buiten- en binnenring)
Inderdaad Weber Service met een grote S!

roosterweberslecht_zps576f0aee.jpg



 
Nu zal ik de knuppel wel weer in het hoenderhok gooien, maar wat is er zo speciaal aan die chroomlaag?

In mijn optiek is chroom voor de sier en voor het mooi zijn (dat afvragend, is het uberhaupt wel chroom). Ik heb mijn Webers niet voor de sier maar voor het Q'en. Ook bij mij zijn roosters niet meer mooi, maar zolang ze hun werk goed doen en niet doorzakken zal het mij persoonlijk een worst zijn of ze wel of niet glimmen en of dat laagje er nog wel of niet op zit.
Ik heb zelf ook een 57 rooster waarbij dat glimmende laagje snel verdwenen was/is, maar ik ondervind er geen hinder van en het rooster zakt niet door o.i.d.. En veranderingen in kleur lijkt mij al helemaal een logisch iets, wanneer er vuur en hitte in het spel is.

Het schoonmaken van de roosters vind ik al helemaal niet interessant. Na iedere sessie laat ik alle zooi en smurrie er gewoon opzitten tot de volgende keer. Geeft een perfecte beschermlaag tegen de weersinvloeden. Eerst volgende keer de grote rommel verwijderen en de rest na het flink opstoken van het vuur wanneer het rooster heet is en de resten grotendeels verbrand. Door de hitte zal er geen bacterie zijn die dat overleeft, dus voedselveiligheid is ook geen issue (zoals dat recente onderzoek suggereerde waar ze bacteriegroei op een koud rooster testten.....duh).

Natuurlijk is het leuk wanneer spullen zo lang mogelijk mooi blijven, dat zal ik niet ontkennen, maar is het werkelijk zo belangrijk voor datgene wat wij ermee doen?
 
Uiteindelijk gaat door zout en zuur je rooster roesten, en dan krijg je hem helemaal niet meer schoon. Er zijn ook nog andere gevaren dan alleen bacteri?n! Ik weet wel dat je het ook allemaal kunt overdrijven, maar ik heb toch het liefste wel een schoon rooster voordat ik begin.

Trouwens, Weber maakt een hoop reclame om ons te overtuigen dat ze een kwaliteitsmerk zijn, dus dan mag je er ook wel vanuit gaan dat je roosters een paar jaar meegaan.
 
Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik denk dat de stalen roosters licht verkoperd zijn (als ik mijn rooster bekeek, zie foto)  en daarna vernikkeld/verchroomd.
En juist die koper staat me niet zo aan als deze direct met je voedsel in contact is.
 
Weber is voor mij zeker een kwaliteitsmerk, glimmende roosters of niet. En de service die sommige krijgen omdat een rooster na een paar keer Q'en er niet meer als nieuw uitziet onderstreept dit nog maar eens.

Het 57 rooster wat ik heb is al zeker 3 tot 4 jaar oud en het glimmende laagje verdween toen op sommige plekken al na een paar keer Q'en. Dit rooster wordt nog steeds het meest op mijn OTP 57 gebruikt en afgezien van dat de glimmende laag volledig is verdwenen en het rooster er nu grotendeels zwart verkleurd uitziet, is er niets mee aan de hand. Roosters gaan dus gewoon jaren mee, glimmende laag of niet.
Daarnaast is Weber een bedrijf uit de USA; deze zal wel 2x extra uitkijken voordat ze iets in het rooster stoppen, wat een gevaar voor de gezondheid kan opleveren bij blootstelling aan voedsel.

Roest is voor mij ook een non-issue. Gewoon de Q vaak genoeg gebruiken zodat roest geen kans krijgt en het rooster niet na elke sessie meteen schoonmaken ;)
Maar als er roest vormt, dan doet een een beetje olijf/pindaolie en een heet vuur wonderen. Nog nooit voor gekomen dat ik roest op die manier niet (na een paar keer) weg kan krijgen.

Zoals al gezegd doet het uiterlijk vertoon van het rooster mij totaal niets. Dat ding is bedoeld om te Q'en en niet voor de sier, ligt grotendeels in een afgesloten Q dus uit het zicht en als de Q open is ligt er vlees op die het uitzicht op het rooster deels blokkeert.

Ik persoonlijk vind de discussie over de roosters een beetje overdreven en dat beschadigingen/verkleuringen tot de normale gebruikssporen behoren, maar dat is dus mijn mening. Ieder ander mag zijn eigen mening hebben en voor deze ben ik dan ook blij dat Weber een dergelijke goede service biedt en de roosters zonder morren omruilt.
 
rooster lekker vet houden niet te veel poetsen ,dat is helemaal niet nodig  het voordeel van een dealer is dat die je kunnen adviseren en de voor en nadelen kunnen vertellen van de compact ,dat doen ze niet bij de blauwe man.
 
Terug
Bovenaan Onderaan