BasBQ
Beef en Steak

Wat zijn de ideale maten voor een mancave?

Andre_FR

Tondelzoeker
Berichten
10
Begin volgend jaar ga ik een mancave bouwen. Aangezien er nu nog niets staat wil ik graag wat advies van jullie zoals; ideale maten (ik zit zelf te denken aan 4x5m of 6x3m), materiaal keuze (Douglas?), wat op de vloer (tegels, houten vlonder, beton?). Ik hoop dat jullie je ervaring willen delen. Alvast bedankt 🙏
 
Allereerst gefeliciteerd met je beslissing om een man cave te bouwen. Mag dat tegenwoordig nog? man cave? Misschien persoon cave... :unsure: 😜. Kijk de maten ligt natuurlijk helemaal aan de oppervlakte die je hebt. Ik zou graag een veel grotere overkapping willen hebben, maar dan moet ik toch echt de schutting verplaatsen. Ik weet niet of de buren daar blij mee zijn. Ik heb Douglas hout. Ik vind het een mooie uitstraling hebben. Op de vloer, dat is denk ik echt je eigen smaak. Ik zie hier mooie vlonders voorbij komen, maar ook hele mooie tegels. Onder waar staat je BBQ in dit forum kun je denk ik genoeg inspiratie opdoen. We vinden het altijd wel leuk om de voortgang te kunnen zien! Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Belangrijkste is dat jij je er lekker voelt.
 
Hoi André, ik denk dat deze vraag alleen maar meer vragen oproept. Wat is volgens jou een mancave? In mijn optiek is dat een afgesloten ruimte waar je lekker je gang kan gaan zonder dat je vrouw er last van heeft 😉
Gezien dit een barbecue forum is ga ik er maar even vanuit dat je een overkapping bedoeld. Dan is het vooral goed om te weten hoeveel ruimte je hebt, wat je er kwijt wilt (hoeveel barbecues en welke), of je een aanrechtblad wilt, etc etc. Je snapt wat ik bedoel.
Zelf heb ik een overkapping van Douglashout. Ik vind dit hout een mooie uitstraling hebben (wel 1 of 2 keer per jaar even beitsen). Veruit het meest praktische zouden beton tegels zijn aangezien die tegen een stootje en hitte kunnen.
 
Hoi André, ik denk dat deze vraag alleen maar meer vragen oproept. Wat is volgens jou een mancave? In mijn optiek is dat een afgesloten ruimte waar je lekker je gang kan gaan zonder dat je vrouw er last van heeft 😉
Gezien dit een barbecue forum is ga ik er maar even vanuit dat je een overkapping bedoeld. Dan is het vooral goed om te weten hoeveel ruimte je hebt, wat je er kwijt wilt (hoeveel barbecues en welke), of je een aanrechtblad wilt, etc etc. Je snapt wat ik bedoel.
Zelf heb ik een overkapping van Douglashout. Ik vind dit hout een mooie uitstraling hebben (wel 1 of 2 keer per jaar even beitsen). Veruit het meest praktische zouden beton tegels zijn aangezien die tegen een stootje en hitte kunnen.
De bedoeling is wel om het (redelijk) dicht te kunnen maken, ik bbq het hele jaar door, maar heb een hekel aan kou 😉
momenteel heb ik alleen een KamadoJoe, maar hoop in de toekomst nog een bbq toe te voegen. M’n bbq meubel is van Douglas…
 
Voor mij persoonlijk zou dat veeeeeeel te klein zijn.
Mijn andere hobby is namelijk oldtimers, dus ik zou minimaal 200m² nodig hebben met een dakhoogte van 4m.
(en een paar jaar later zou het weer te klein zijn :ROFLMAO:)

Hetgeen je hier vraagt kan eigenlijk niemand een antwoord op geven buiten jijzelf, zoiets moet je voor jezelf uitmaken jouw wensen zijn anders dan de mijne.

Enige tip die ik kan meegeven, veel zoeken op internet, foto's, pinterest, ... zo doe je ideeën op en hopelijk krijg je dan een resultaat naar je zin.
 
Tsja, de ideale maten zijn compleet afhankelijk van je beschikbare ruimte. Hoe groter hoe beter zou mijn advies zijn.
Heb mijn overkapping gebouwd met eiken hout, was net voor Corona nog redelijk betaalbaar..

Qua vloer ben ik zelf voor keramische tegels gegaan, druppeltje vet veeg je er zo van af. Wel een plus met bbqen zeg maar .

Ook heb ik naast mijn overkapping een strook vrij gelaten zodat ik mijn bbqs er onder uit kan rollen. Dit ivm rook enzo.

Dichtmaken moet nog gebeuren, bbq ook ‘s-winters maar wil het open karakter van een veranda behouden. Ben me aan het oriënteren op oprolbaar doek, soort van rolluik maar dan met doek zeg maar.

Succes met de zoektocht naar jouw eigen mancave/overkapping!

Ps. Dit is de mijne geworden, mocht je nog inspiratie nodig hebben



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Begin volgend jaar ga ik een mancave bouwen. Aangezien er nu nog niets staat wil ik graag wat advies van jullie zoals; ideale maten (ik zit zelf te denken aan 4x5m of 6x3m), materiaal keuze (Douglas?), wat op de vloer (tegels, houten vlonder, beton?). Ik hoop dat jullie je ervaring willen delen. Alvast bedankt 🙏

Wat al eerder gezegd is: de maten zijn afhankelijk van je mogelijkheden en je wensen.
Zelf zou ik zeggen: bouw zo groot mogelijk. Je zal niet snel te veel ruimte hebben.

Ikzelf heb een overkapping van 3x3m, wat genoeg is voor buitenkeuken en een klein zithoekje. Ik had liever iets meer ruimte gewild om een eettafel een beetje fatsoenlijk kwijt te kunnen, maar dat zit er in onze tuin gewoon niet in.
Welk hout je gebruikt is een kwestie van smaak, budget, en beschikbaarheid. Dus daar zal je ook echt een eigen keuze in moeten maken...

Hier het draadje van mijn overkapping:

Mag dat tegenwoordig nog? man cave? Misschien persoon cave... :unsure: 😜

Gender-neutraal-cave 🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan