BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe overkapping/bbq stek

Marcdepark

Stoker
Berichten
298
Hallo allemaal,

Voor velen waarschijnlijk een herkenbaar verhaal maar toch .
Na jarenlang bbqen op een weber werd het toch echt tijd voor een kamado, na lang wikken en wegen de bbq-collectie een jaartje of twee terug uitgebreid met een green egg.
Ben erg tevreden met mijn groene ei alleen werd door deze uitbreiding mijn knusse afdakje toch echt te klein.
De tijd was daar voor een “volwassen” overkapping.

Na lang denken en vele schetsen verder begin van dit jaar begonnen met het afbreken van het bestaande afdak. Gelukkig ruim voor Corona alles al besteld/geregeld dus kon in april vol gas aan de gang.
Het design goed gejat van internet en uiteindelijk gekozen voor eiken balken voor de draagconstructie in combinatie met vuren draagbalken.

Heb mijn elektro-achtergrond nog kunnen toepassen met de verlichting.
Kerstverlichting gaat over een paar dagen weer weg uiteraard.
0367df8858cc2344491fb577595d3dec.jpg


Het was hard werken maar uiteindelijk erg blij met de nieuwe bbq stek:
40b79c9d2f6199e0802efcd7a969bce4.jpg


De oude situatie:
01a6ba5cda0204f18b79a3f1c91a6d40.jpg



Ow ja, onder een overkapping hoort ook een haard, heb de geplande open haard weten om te buigen naar een braai .

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost maar ben erg blij en trots op het eindresultaat.
Kan niet wachten om het 1e kerstdiner te gaan maken.

Bedankt voor het lezen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Prachtig! En met ook een braai en kamado maar geen overkapping oprecht een inspiratiebron!

Wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?
 
Prachtig! En met ook een braai en kamado maar geen overkapping oprecht een inspiratiebron!

Wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?

Bedankt

Overkapping is een meter of 5 breed en (op het langste stuk) ook ongeveer 5 meter diep. Maar loopt iets taps toe, heeft te maken met hoe de tuin is hier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie "buitenplaats" om lekker te relaxen
 
Man wat gaaf.
Waar had je het voorbeeld gezien op internet...

Veel plezier in jullie nieuwe stek.
Hier gaat het er ooit ook nog wel eens van komen want met dit rot weer buiten bbqen is niet te doen. Zo veel regen.... bah.. dus het moet anders... nog zoveel plannen😂👍🏼
 
Heb je wat meer info over de doorvoer van de braai door het dak? Hoeveel ruimte heb je hier gelaten? Nog isolatie?
 
Ik zoek ook nog een ontwerp. Met wat ik er in wil hebben, heb ik denk ik minimaal 6x4 of 7x4 meter nodig. 😒 Daar gaat mijn tuin.
 
Man wat gaaf.
Waar had je het voorbeeld gezien op internet...

Veel plezier in jullie nieuwe stek.
Hier gaat het er ooit ook nog wel eens van komen want met dit rot weer buiten bbqen is niet te doen. Zo veel regen.... bah.. dus het moet anders... nog zoveel plannen

Hoi,

Bedankt voor het compliment
Voorbeeld komt hier vandaan : https://www.bronkhorstbuitenleven.nl/fotoboek/douglas-tuinkamer-schagen/
Dit is puur het ontwerp van de veranda, de lamellen en zo. Daarnaast heb ik voor eiken gekozen i.p.v. douglas, vond dat toch mooier en als je het doet moet je het goed doen.

Idee voor de braai is er later pas bijgekomen.
Omdat onze tuin achter schuin weg loopt hebben we alles aan moeten passen op de ruimte die we hadden.

Hier lag het plan ook al lang klaar, geduld en het komt goed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat mooi gedaan. Het is meer een tuinkamer geworden (lees ik ook zo in je link naar bronkhorstbuitenleven.nl). Met TV er bij. Prima hangplek om te genieten van lekkere dingen.
Grz.
 
Heel mooi en sfeervol gemaakt, daar mag je trots op zijn, ik zeg alvast proost 🍻🥂🍹op alle gezellige avonden die komen gaan 😃
 
Wat mooi gedaan. Het is meer een tuinkamer geworden (lees ik ook zo in je link naar bronkhorstbuitenleven.nl). Met TV er bij. Prima hangplek om te genieten van lekkere dingen.
Grz.

Heb t ook als tuinkamer “verkocht” aan de rest van het gezin.
Op de tv was ook wel wat tegenstand maar ben blij dat ik die heb doorgedrukt, heerlijk low n slow sessie en tegelijk lekker F1 kijken met een koud biertje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je wat meer info over de doorvoer van de braai door het dak? Hoeveel ruimte heb je hier gelaten? Nog isolatie?

Ja hoor.
Braai heeft een enkelwandige pijp van 200.
Heb een stukje onder t dak een overgang gemaakt naar 250 dubbelwandig, deze gaat dan door het dak.
In het dak heb ik een gat gezaagd van ca 300 zodat er nog voldoende ruimte is tussen de buitenkant van de pijp en het hout. Onder het dak heb ik een ondersteuningsplaat gezet om de pijp op zn plaats te houden.
Tussen de dubbelwandige pijp en het hout heb ik ook geïsoleerd met speciale isolatiewol, is eigenlijk niet nodig maar wou geen risico’s lopen.

Hopelijk is je vraag zo beantwoord, anders laat maar weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heerlijk plekje Is dat zeg.
Ziet er schitterend uit.
Zo fijn, een flinke overkapping waar je de ruimte heb en droog staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan