BasBQ
Beef en Steak

Wat te doen met grote stukken vlees..

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Allereerst kan ik die vraag zelf wel beantwoorden, opeten natuurlijk :D
Echter, hoe zeer ik ook een carnivoor ben, we zijn maar met z'n twee?n thuis en als ik en stuk picanha van 1 tot 1,5kg uit de vriezer haal, is dat toch een beetje teveel van het goede.
Kijk, een varkensschouder wordt een berg pulled pork en daar eten we dag 1 prima van. PP maak je niet van een onsje vlees, dus er blijft een boel over. Invriezen kan, dus PP is geen probleem.
Maar de eerder genoemde picanha en soortgelijke stukken vlees, daar kom ik niet uit. Ik kan losse steaks bestellen, maar dat is niet echt economisch en soms is dat ook gewoon niet mogelijk. Echter stukken van een kilo of meer eten we ook niet in ??n of twee dagen weg en het stuk ontdooien, portioneren en de rest weer invriezen lijkt mij ook niet echt een goede optie. Alle steaks bereiden en dan invriezen geeft ook geen goed resultaat.
Natuurlijk kan ik de rest van de familie elk weekend een plezier doen, of de hele buurt uitnodigen, maar ook dat zijn niet echt effici?nte oplossingen.

Dus wat doe ik met 1-1,5 kg diepgevroren (rund)vlees?
 
Heb je het al eens geprobeerd om een stuk te ontdooien, portitioneren en weer invriezen en deze dan te bereiden? Ik had deze vraag ook en schijnbaar is het mogelijk. Moet het zelf overigens zelf nog wel testen.
 
ShuttleX zei:
Heb je het al eens geprobeerd om een stuk te ontdooien, portitioneren en weer invriezen en deze dan te bereiden? Ik had deze vraag ook en schijnbaar is het mogelijk. Moet het zelf overigens zelf nog wel testen.
Mij is altijd verteld, niet twee keer bevriezen. Echter ik vraag me nu af hoeveel mensen er vlees bij de supermarkt kopen om in de vriezer te doen, terwijl het vlees vast en zeker bevroren de supermarkt in kwam..
 
Gewoon proberen... (Volgens mij is er geen andere keus)
 
eikie zei:
ShuttleX zei:
Heb je het al eens geprobeerd om een stuk te ontdooien, portitioneren en weer invriezen en deze dan te bereiden? Ik had deze vraag ook en schijnbaar is het mogelijk. Moet het zelf overigens zelf nog wel testen.
Mij is altijd verteld, niet twee keer bevriezen. Echter ik vraag me nu af hoeveel mensen er vlees bij de supermarkt kopen om in de vriezer te doen, terwijl het vlees vast en zeker bevroren de supermarkt in kwam..

Dat is bakerpraat, je kunt best ontdooien en weer invriezen. Het is wel zaak om het vlees tijdens het ontdooien niet warmer dan een graad of 5 te laten worden omdat er anders kans is op bacteriegroei. Ontdooien in de koelkast dus!

Vlees is trouwens best te snijden als het nog niet helemaal ontdooid is.
 
Nosmo zei:
Dat is bakerpraat, je kunt best ontdooien en weer invriezen. Het is wel zaak om het vlees tijdens het ontdooien niet warmer dan een graad of 5 te laten worden omdat er anders kans is op bacteriegroei. Ontdooien in de koelkast dus!

Vlees is trouwens best te snijden als het nog niet helemaal ontdooid is.
Ah, dus kilootje vlees kopen, 90% laten ontdooien in de koelkast, de helft eraf en de rest weer de vriezer in.. Volgende week dan maar inslaan...
 
Wat ik wel weet is tot je het snel moet invriezen, omdat je bij langzaam invriezen grote kristalvorming krijgt waardoor de celstructuur kapot gaat en dus vocht- en smaak-verlies krijgt.
Dus invriezen met een zo laag mogelijke temperatuur.
 
Als je dit vaker wil doen zou ik een Foodsaver/Solis of zo'n Lidl ding overwegen.
 
Mijn vriezer heeft een quick freeze modus, geen idee wat het in de praktijk voorstelt, maar het is het beste wat ik kan doen.
Zo'n foodsave ding zal ik eens naar kijken. Kost geld, maar goed, vlees in bulk kopen scheelt weer geld (had vandaag bij de makro een groot stuk ribeye in handen en dat was toch echt goedkoper dan losse steaks, al weet ik niet wat de kwaliteit was).

Ik heb een kilo+ picanha welke ik voor de helft in steaks ga snijden om zo op de bbq te doen en vries de andere helft in. Enerzijds om later geheel op de wsm te doen, anderzijds te kijken hoe het vlees dat overleeft..
 
In de "freezemodus" overbrug je de thermostaat voor een bepaalde tijd, waardoor de compressor blijft draaien en de temperatuur dus zakt. Ik zie hier het nut niet zo van in, kost een hoop energie voor een paar graden kouder...
Dit geld kun je beter investeren in een vacumeer-apparaat, door gevacumeerd invriezen blijft de kwaliteit beter en het scheelt ook nog eens ruimte!
 
Als ik tegen een leuke aanbieding aan loop, portioneer ik het en vries de porties gevacumeerd in. Door te vacumeren voorkom je droge plekjes (freezeburn) op je vlees en is het nog langer houdbaar ook.
Sowieso kun je bv ribeye gewoon gevacumeerd in de koelkast leggen, dat blijft veel langer goed dan verpakt op schaal of in een plastic zakje.
Zowel Solis als Foodsaver produceren goede vacumeerapparaten. Over de goedkopere machines die bij de Lidl e.d. worden verkocht hoor ik gemengde verhalen. Ik heb zelf een foodsaver V2860 (http://www.pixmania.nl/keukenaccessoire/food-saver-vacuumapparaat-v2860-i/01169280-a.html) die nu helaas weer een stuk duurder is dan toen ik 'm kocht (scheelt ?30...bizar), maar dat ding werkt uitstekend voor de hobbykok.
Overigens heb je zo'n ding er na verloop van tijd wel uit, want je gooit veel minder weg. (ik tenminste wel...)
 
direct in porties snijden voordat je het vlees in de vriezer stopt! en als je het bevroren koopt aan stukken zagen met een "ijzer(vlees)-zaag" als het iets of wat ontdooit is.
 
Ceriel zei:
In de "freezemodus" overbrug je de thermostaat voor een bepaalde tijd, waardoor de compressor blijft draaien en de temperatuur dus zakt. Ik zie hier het nut niet zo van in, kost een hoop energie voor een paar graden kouder...

niet juist: een grote partij zal van buiten op temperatuur vriezen en en de vriezer zal op de theromstaat afslaan.
van binnen is de partij dan nog dooi en zal gaan bederven dan wel sterk in kwaliteit achteruitgaan.
ik heb dit zelf een x meegemaakt vandaar dus.
daarom de vriezer een paar dagen laten doortrekken

en wat kost nou een paar dagen doortrekken aan stroom op bv een half varken.
en wat kost de brandstof van een bbq sessie?? is dat niet zonde van de energie
vacuum apparaat van de lidl is diike zooi,ik heb m na 1 dag weer terug gebracht.

 
Over de vacu?m apparaten van de lidl heb ik niets dan slechts gehoord, dus dat wordt 'm niet, echter zo'n foodsaver/solis is niet zo duur, zal dat eens naar kijken.

Qua vriezer, ik heb slechts een normale consumenten vriezer, die kan niet dagen extra vriezen, het langste is drie uur  :( Dus of dat wat toevoegt. Maar goed, ben het wel eens over dat als het wat bijdraagt, het de kosten waarschijnlijk wel waard is.

In porties zagen terwijl het bevroren is, kan ook nog, is een gewone ijzerzaag daar geschikt voor?
 
een half varken is zoals ik aangaf kan mijn vriezer continu niet aan dus deel ik de partij en laatdie bij buren en  familie een nacht  invriezen.

vlees deels ontdooien om te snijden is een kwestie van uitproberen.
ik doe t eerst een paar uur in water en leg t dan een halve dag in de koelkast.
na mijn idee is t dan voor de helft (50%) gedooid en prima te snijden.

zagen met een hand ijzerzaag valt zwaar tegen is mijn ervaring.
profs zagen met een rvs lint zaag en dat gaat prima.
 
Ga begin volgende week de vriezer ontdooien, daarna maar eens wat inslaan. Dan de proef op de som nemen en stukken ontdooien en weer invriezen...
 
Wat mij soms op valt in supermarkten is dat het vlees (nog)  licht bevroren aan voelt, dus thuis vries je het weer in en dat gast best.
 
Terug
Bovenaan Onderaan