BasBQ
Beef en Steak

Vraagje voor de slagers onder ons over het weken van darmen.

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Op de website van Verstegen vond ik het volgende in een recept voor runderrookworst;

Tip
Darmen 2 dagen uitgewateren in koelcel in koud water voorkomt een taaie darm. Water regelmatig verversen,
tenmiste tweemaal per dag.

Klopt dit en zou dit de oplossing zijn voor het krijgen van een knapperig velletje om mijn rookworst?
 
goede vraag, ben ook wel benieuwd  :)
 
Het is idd zo dat niet voldoende uitwateren meestal de oorzaak is van stugge darmen.

Tip:
Om nu niet iedere keer die darmen opnieuw te moeten uit wateren kun je beter een flink portie in een keer doen.
De overgebleven darmen daarna vacumeren en in porties in de vriezer doen.
Dan heb je de keer daarop supersnel je darmen klaar.
 
helder verhaal, dank je wel Bert  :)
 
Hier kan ik iets mee!! Thanx!!
 
Bert, we leren zo veel van elkaar....dank je!
Wat is volgens jou de ideale verhouding tussen darmkaliber en vulpijp diamter?
Anders gezegd: wat is de ideale vulpijp diameter voor 30/32 varkensdarm en voor 22mm schapendarm?
Reden: ik sta op punt om op buy now te drukken voor RVS vulpijpjes, maar lees over veel verschillende diameters die blijkbaar bij verschillende molens en/of stopbussen werken zonder luchtinsluiting of gescheurde darm.
(een iets afwijkende vraag voor dit draadje, maar gaat ook over darmen)
 
Geert
Het beste wat je kunt doen is in een keer zo'n setje compleet nemen.
Darmen hebben allemaal een verloop. vandaar ook 30/32 .
Maar ook heb je verschillende maten kunstof darmen.
Ik vind b.v. een klein kaliber grillworst lekkerder dan een groot kaliber. je hebt dan meer korstje en minder worst.
Koop je zo'n setje dan ben je in een keer klaar. En wordt je nooit verrast met "het past niet".
Heb geen idee wat ze kosten maar 3 verschillende heb je in ieder geval nodig dus het zal wel niet zoveel meer uitmaken.
 
Bert, die set RVS pijpjes waar ik naar kijk kan ik los kopen: 12mm,20mm, 30mm.
Euro 18,- p.st.
Wat is je advies?
 
Geert
schapendarmen lopen van 14 tot 28 mm hier zou je met 20 mm pijp kunnen werken.
En voor al het andere werk 30 mm.
Zijn toch nog best wel duur dus.
 
Bert, dank voor je feedback, ik heb mijn 2e Porkert 8 (ongebruikt)  gekocht voor Euro 3,- dus kan het wel "lijden" om er een paar rvs pijpjes bij te pakken.
Ik heb wel een setje kunststof pijpjes, maar mijn onderbuik zegt toch dat ik die RVS set moet kopen. Dan dus 20mm en 30mm pijp.
Wat gebruik jij eigenlijk voor gehaktmolen en waarmee vul jij de worst?
 
Gehakt molen
Kolbe mw52
plaat diameter 130 mm
capaciteit 2000 kg/h
Met een Kolbe free flow transport systeem. Zo'n lopend bandje waar je gehakt in rulle blokken op komt.

Stopbus
Merk?
capaciteit 30 liter per vulling
automatisch afdraaien de vulpijp maakt naar ieder worstje een paar slagen rond.
Portioneert automatisch dus je geeft het gewicht per worst in en dat stopt hij.

Polyclipper klipt de worst dicht en gelijk het touwje er tussen.
 
haha, jij doet het gewoon op je werk
 
Bert zei:
Gehakt molen
Kolbe mw52
plaat diameter 130 mm
capaciteit 2000 kg/h
Met een Kolbe free flow transport systeem. Zo'n lopend bandje waar je gehakt in rulle blokken op komt.

Stopbus
Merk?
capaciteit 30 liter per vulling
automatisch afdraaien de vulpijp maakt naar ieder worstje een paar slagen rond.
Portioneert automatisch dus je geeft het gewicht per worst in en dat stopt hij.

Polyclipper klipt de worst dicht en gelijk het touwje er tussen.

Tjeez Bert, ik dacht dat jij met professionele spullen werkte, dit kan anno 2014 toch echt niet meer! ;)
 
Bert zei:
Gehakt molen
Kolbe mw52
plaat diameter 130 mm
capaciteit 2000 kg/h
Met een Kolbe free flow transport systeem. Zo'n lopend bandje waar je gehakt in rulle blokken op komt.

Stopbus
Merk?
capaciteit 30 liter per vulling
automatisch afdraaien de vulpijp maakt naar ieder worstje een paar slagen rond.
Portioneert automatisch dus je geeft het gewicht per worst in en dat stopt hij.

Polyclipper klipt de worst dicht en gelijk het touwje er tussen.

Reactie nummer 2;

Je begrijpt dat je Geert nu een nieuwe "Buy Now" uitdaging gegeven hebt h??  ;)
 
En weer ontopic,

Bedankt voor de info Bert, ik gooi nu meestal eerst de darmen in het water voordat met de voorbereidingen voor het worst maken begin. Voordat ik dan zover ben dat de darmen de vulpijp op geschoven worden ben ik al gauw een uurtje verder. Is dit te kort, moet het echt twee dagen of is er een tussen weg?
 
Nosmo zei:
En weer ontopic,

Bedankt voor de info Bert, ik gooi nu meestal eerst de darmen in het water voordat met de voorbereidingen voor het worst maken begin. Voordat ik dan zover ben dat de darmen de vulpijp op geschoven worden ben ik al gauw een uurtje verder. Is dit te kort, moet het echt twee dagen of is er een tussen weg?

Als jij tevreden ben over het resultaat is het goed.
Er is niet echt een standaard procedure. Er zijn tegenwoordig veel darmen in de handel uit exotische oorden (Azi?) en die hebben een langere uit watertijd nodig als de Europese darmen. Ik heb ook het idee dat deze veel droger zijn als de Europese.
 
Dank voor de info Bert, wow!
Ik ben blij dat Piet ook nog even aanhaakt, dan is het "draadje kapen" wat minder aan de orde  :D
 
Bert zei:
Nosmo zei:
En weer ontopic,

Bedankt voor de info Bert, ik gooi nu meestal eerst de darmen in het water voordat met de voorbereidingen voor het worst maken begin. Voordat ik dan zover ben dat de darmen de vulpijp op geschoven worden ben ik al gauw een uurtje verder. Is dit te kort, moet het echt twee dagen of is er een tussen weg?

Als jij tevreden ben over het resultaat is het goed.
Er is niet echt een standaard procedure. Er zijn tegenwoordig veel darmen in de handel uit exotische oorden (Azi?) en die hebben een langere uit watertijd nodig als de Europese darmen. Ik heb ook het idee dat deze veel droger zijn als de Europese.

Nou ben ik voor de rookworst nog niet helemaal tevreden, dus ik ga de volgende batch aanmerkelijk langer weken. Kijken wat het verschil is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan