BasBQ
Beef en Steak

Vraag mbt tijdspanne - Cote de Boeuf

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Is er een manier om (globaal) een inschatting te maken van hoeveel tijd er nodig is om een bepaald stuk vlees op een bepaalde temperatuur te krijgen?

De situatie is:
2,5kg Cote de Boeuf
Weber Ø 57cm @ 120-130 keteltemperatuur

Ik wil de Cote de Boeuf tot 50-52 graden verwarmen, laten rusten en daarna nog een keer op hoge temperatuur searen, uitkomend op +/- 55 graden.

Hoeveel tijd zouden jullie aanhouden voor het laten garen tot die 50-52 graden? De tijd daarna kan ik aardig inschatten en het rusten geeft je nog wat bewegingsruimte, maar het is zonde als het veel te snel die temperatuur bereikt heeft, of juist nog lang niet daar is tegen de tijd dat je het wil afronden.
 
tijd is niet altijd makkelijk in te schatten ivm schommelende temperaturen van de ketel onder invloed van buitenaf.
ik zelf probeer altijd zoveel mogelijk te plannen en alvast gerechten klaar te maken die ik dan tegen de tijd dat het vlees klaar is (of aan het rusten is) alleen nog even hoef op te warmen.
Zoals bijvoorbeeld groenten of aardappelen. Je kan zo best al veel voorbereiden.

Je zou ook nog kunnen kijken in hoeveel tijd het vlees in temperatuur stijgt en zo een berekening kunnen maken hoe lang het ongeveer nog duurt.
Bijvoorbeeld 4c graden in 10 minuten, dan ff rekenen. Maar dit is globaal want kan zo maar ineens sneller gaan of juist lang bij een bepaalde temperatuur blijven hangen (bijvoorbeeld bij pulled pork).
Tegenwoordig heb ik een thermometer die in kan schatten hoeveel tijd het ongeveer nog duurt. En dit is echt heel handig.

Als je een stuk vlees vaker hebt bereid dan weet je ongeveer ook hoe lang het duurt voor het klaar is. Geeft natuurlijk geen garantie voor een volgende keer.
Is dit een beetje waar je vraag over ging? Succes in ieder geval!
 
De side dishes zijn uitbesteed dus dat komt goed, uiteraard wel even overlegd wat er gemaakt wordt ;)

Ik houdt voor nu 3 tot 3,5 uur op 120 graden aan, en ik heb ook zo'n thermometer dus misschien kan die me helpen. Ik dacht al wel dat er niet echt een vuistregel voor is aangezien elk stuk vlees anders is, en zelfs hetzelfde stuk nog verschilt per stuk. We gaan het wel mee maken :)
 
Bij mij op de kamado Joe hou ik altijd rekening met een 'dik' uur als ik een reverse sear doe. Ik ga wel maar tot 47° en daarna sear ik tot 52°. En dan nog 10 min rusten.
 
Ik heb van de week een lamsbout van 2,8 kg op 3 uur naar 48 gr kerntemperatuur gehad op 120 gr roostertemperatuur met hitteschild in een kamado.
Is natuurlijk ander vlees met een andere vorm, maar toch wel een beetje richtlijn denk ik.
 
Ik heb van de week een lamsbout van 2,8 kg op 3 uur naar 48 gr kerntemperatuur gehad op 120 gr roostertemperatuur met hitteschild in een kamado.
Is natuurlijk ander vlees met een andere vorm, maar toch wel een beetje richtlijn denk ik.

En het hitteschild zal ook wel verschil maken, minder stralingswarmte denk ik. Misschien moet ik daar ook iets mee doen.
 
Inderdaad zoals @Free_ltd ruim een uur voor een cote de boeuf van ergens rond een kilo indirect tot rond de 40 - 45 graden.
Dan soapstone op temperatuur krijgen, afgrillen tot mooi kleurtje en kern rond 50c. Laten rusten tot kern 54c is en aansnijden maar.
Alles bij elkaar ben je toch snel een kleine twee uur verder.

Vaak duurt het bij mij nog wat langer omdat ik meestal pas de avond ervoor het vlees uit de vriezer en in de koelkast leg. Vaak is de kern temperatuur nog ergens tussen de -1 en -4 wanneer ik het vlees op de kamado leg.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zoals @Free_ltd ruim een uur voor een cote de boeuf van ergens rond een kilo indirect tot rond de 40 - 45 graden.
Dan soapstone op temperatuur krijgen, afgrillen tot mooi kleurtje en kern rond 50c. Laten rusten tot kern 54c is en aansnijden maar.
Alles bij elkaar ben je toch snel een kleine twee uur verder.

Vaak duurt het bij mij nog wat langer omdat ik meestal pas de avond ervoor het vlees uit de vriezer en in de koelkast leg. Vaak is de kern temperatuur nog ergens tussen de -1 en -4 wanneer ik het vlees op de kamado leg.
De speksteen gelijk als deflector gebruiken, dan is opwarmen niet meer nodig😏.
 
De speksteen gelijk als deflector gebruiken, dan is opwarmen niet meer nodig😏.
Doe ik ook, maar hij mag van mij dan nog wat heter zodat het vlees er korter op hoeft.
 
De originele vraag was vooral hoeveel tijd jullie in zouden schatten om een 2,5kg wegende cote de boeuf tot 50 graden te verwarmen als de ketel +/- 120 graden is, niet hoe je het aan zou pakken bij een cote van 1 kilo op een compleet andere barbecue..

Maar ik begrijp dat dit niet zo makkelijk in te schatten is :) We gaan het zien/meemaken :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan