BasBQ
Beef en Steak

[Vraag] BCC low&slow?

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Beste Q'fanaten,

Ik zie veel draadjes over de BCC en de bereidingswijze.
Vaak liggen deze niet langer dan 2 uurtjes in de Q.
Nu zit ik eraan te denken zondag zo'n lekker kippetje klaar te maken.

Kan dit ook low&slow?
Ik zat er aan te denken het kippetje rond een  uurtje of 12/13 uur op de Q te leggen op ca. 60 C rooster (100 C deksel) in de Q te doen.
Rond 15 uur de temperatuur verhogen naar ca. 100 C rooster.
En tot slot tegen 17 uur de kip een half uurtje hoog te zetten op  ca. 150 graden voor een krokant velletje.

Natuurlijk elk half/heel uur  de kip insmeren met  olie (en misschien  whiskey).

Is dit mogelijk?  En zo ja, wat zou dit voor effect hebben op het resultaat vergeleken met high&fast?

Groeten,
Niels
 
Niels, het zal kunnen maar je krijgt waarschijnlijk een rubber vel
 
Frits +1
 
Bedankt voor de reacties.
Beter high&fast dus...
Welke DEKSELtemperatuur raden jullie aan, en hoe lang?
 
180 C tot een kerntemperatuur van 75 C. Duurt een uurtje
 
Ren? zei:
180 C tot een kerntemperatuur van 75 C. Duurt een uurtje

180 C deksel (dus 140 C rooster) of 180  rooster (dus ca. 220 deksel)?
 
175 op je rooster. Een kip in de oven doe je ook op die temperatuur, bbq is niets anders dan een kolen gestookte oven ;)
 
Allemaal bedankt.
Zodra ik ermee aan de gang ga open in een topic met foto's.
 
als je 40 graden verschil hebt tussen rooster en deksel... dan klinkt het bijna alsof er een thermometer niet juist is...
Even beide in een pan kokend water om te kijken of ze wel op 100 staan dan, en indien mogelijk even bijstellen ;)

Of ben ik de enige die nooit zo'n groot verschil heeft?
 
Bij mij was het gisteren zo'n 2 uur op 120graden is toch echt wel low maar een kip heeft gewoon niet lang (slow) nodig.

Hij was zeker wel erg lekker hoor!
 
Ivo-tje zei:
als je 40 graden verschil hebt tussen rooster en deksel... dan klinkt het bijna alsof er een thermometer niet juist is...
Even beide in een pan kokend water om te kijken of ze wel op 100 staan dan, en indien mogelijk even bijstellen ;)

Of ben ik de enige die nooit zo'n groot verschil heeft?

Ik wist het zelf ook niet, maar kwam het op verschillende plekken op het forum tegen dat de dekseltemperatuur zo'n 30-40 C verschilt (hoger) van de roostertemperatuur.

[Edit]
Ik hoor net van Leo dat het ca. 20 C scheelt (120 C deksel = 100 C rooster).
 
Niels het scheelt inderdaad, je moet het meten om zeker te weten, bij mij is het 20 C maar meer of minder zal mij ook niet veel verbazen.
 
Frits zei:
Niels het scheelt inderdaad, je moet het meten om zeker te weten, bij mij is het 20 C maar meer of minder zal mij ook niet veel verbazen.
Over een tijdje ga ik kijken voor een Maverick, maar heb er nu even de centen niet voor over.
Je bent toch zo 8 tientjes lichter voor zo'n prachtig apparaat!
 
zoals Frits al aangeeft, het is het beste om net boven het rooster te meten dan heb je de exacte temperatuur waar je vlees ligt
 
Terug
Bovenaan Onderaan