BasBQ
Beef en Steak

Verschil imitatie ei en BGE

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Vorig jaar een chinees imitatie ei aangeschaft en was er op de afwerking na aardig over te spreken. Ondertussen doet hij niet meer wat ik wil, hij komt niet meer boven de 200 graden (zelfs niet met een ventilator in de luchtopening) en nu is de binnenste kom ook nog gebarsten.

Nu begreep ik van een kennis met een BGE large dat als hij de dome op 120 heeft staan en vervolgens de luikjes maximaal open zet dat de dome dan binnen 5-10 minuten boven de 300-350 graden zit. Dit zou nooit met die imitatie lukken, zelfs niet toen hij net nieuw was. Omdat ik graag de reverse sear method gebruik hoopte ik dat jullie bovenstaande kunnen bevestigen, dan heb ik namelijk een goed excuus om eindelijk een echte te halen :)

Heb echt zin om weer eens echt te grillen en weer eens lekker pizza's te maken namelijk.
 
Ik vraag me af wat er kapot kan gaan aan een keramische bbq? Onderdelen kunnen scheuren, maar dat heeft geen invloed op de temperatuur. Sluit je deksel wel goed?
 
Wellicht dat hij niet goed sluit inderdaad aangezien de deksel een halve cm scheeft zit. Maar dat is al vanaf het begin zo en toen kreeg ik de temperatuur nog wel boven de 300 graden. Zie ook nergens rook ontsnappen ofzo, ook niet als ik koud rook en dus de dome vol zit met een enorme dikke wolk rook.

Maar vraag me eigenlijk meer af of het echt zo makkelijk is om de BGE zo snel zo hoog op te stoken. Hoe heet en hoe snel krijg je een BGE op <350 graden zonder ventilator?
 
Malt007 zei:
Maar vraag me eigenlijk meer af of het echt zo makkelijk is om de BGE zo snel zo hoog op te stoken. Hoe heet en hoe snel krijg je een BGE op <350 graden zonder ventilator?

Minuut of 15, als er wat wind staat. Onderste schuif open, deksel ook. Vroem!
 
Op welke temp krijg je een BGE zonder ventilator (eggcelarator)? Is >400 ook mogelijk?
 
Gisteren de BGE ongeveer 3 uur op de 70 graden gehad.
Voor de reverse sear de schuiven opengezet en binnen 15 minuten boven de 200 graden gekregen.

Het heetste dat ik de BGE heb gestookt is 100 graden + volledige klokje rond.
Dus dat zal rond de 500 graden geweest zijn.

tptxxl1.jpg


De binnenkant van de BGE was weer bijna wit daarna.  :-h
 
Heb je hem al een keer helemaal schoongemaakt en vervolgens gestookt met een stevige lading grote brokken goede houtskool?
Kan me haast niet voorstellen dat als ie het eerst wel deed dat ie het nu niet meer doet, behalve dan doordat de luchtstroom ergens wordt belemmerd...
 
Ben je misschien andere houtskool gaan gebruiken? Dat kan de beperkte warmteontwikkeling misschien verklaren.

Waarom zou je je q eigenlijk 400 graden willen hebben? Zijn er gerechten waar je dat nodig hebt?
Of is dat meer voor schoonbranden (pyrolyse)?
 
Misschien een heel onbenullige vraag, maar heb je de opening van je vuurkorf wel recht voor je ventilatieschuif staan?
 
En kun je de thermometer checken? Wellicht is die niet goed meer
 
Malt007 zei:
Op welke temp krijg je een BGE zonder ventilator (eggcelarator)? Is >400 ook mogelijk?

Juist om de temperatuur heel hoog te krijgen heb je geen eggcelerator nodig. Wat ik al zei, onderste schuif open, deksel open en gaan. Wel maken dat je ventilatiegaatjes open zijn, maar dan ga je binnen notime klokje rond, en steken de vlammen boven je Ei uit. Je hebt er niets aan, maar het kan wel.
 
En let ook op h?, bij een egg kun je hele deksel eraf halen, bij een standaard Chinees alleen het roostertje opendraaien. Sinds ik een gietijzeren dop heb die ik ook helemaal open kan zetten gaat het opstoken een stuk sneller.
 
Mijn houtskool was op gisteren (waaaaaaaattt?? Ja echt waar.... :blush: ) dus heb ik "goedkope rommel" erin moeten doen en toen kreeg ik mijn BGE eerst niet goed aan. Dus wat aanmaakblokjes erbij en na 5 minuutjes weer kijken, ik dacht dat hij nog niet warm was maar mijn meter was het klokje rond!! Gaat best snel dus  ;)
 
Nou, ik heb ook een Auplex kamado en herken deze problemen absoluut niet.
Maar misschien heb ik gewoon geluk ;)
 
Ik heb ook een Auplex en vind het een top ding. Wel na 2 weken het vilt moeten vervangen dat was troep. Binnen een paar minuten is de mijne aan. Wellicht het houtskool idd.

Mrwolf. Heb je gewoon een dop van een Egg gebruikt?
 
mrwolf zei:
Richard Soeteman zei:
Mrwolf. Heb je gewoon een dop van een Egg gebruikt?
Nee, ik heb een hekel aan te dure spullen als er goedkopere alternatieven zijn die net zo goed werken :)

Ik heb er zo een
Ik heb dat linkje geopend, wat een agressieve manier van verkopen zeg! Holymoly. Mijn nekharen staan recht overeind, alle 3 =)) . Tot 3x toe een andere soort kamado afbranden, dat moet toch subtieler kunnen. Maar dat is mijn mening, en zegt niets over de kwaliteit, die kan ik niet beoordelen.
 
Ja, dat is redelijk agressief, sorry voor de in-your-face-link. De volgende keer zal ik er een disclaimer bijzetten  :D
 
Waar koop je dan een kamado zonder top?
 
Nergens, maar standaard zit er bij de meeste Chineesjes zo'n ding bovenop. Het voordeel van de BGE en een losse gietijzeren is dat hij veel 'wijder' open kan, en dus meer zuurstof kan trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan