BasBQ
Beef en Steak

Ve-tsin natuurlijke smaakmaker - wie gebruikt dit?

nog nooit iets positiefs overgelezen, staat ook niet in mijn keukenkastje.
 
Ongezond dus ik gebruik het niet.
 
Massa hysterie.

Er is ongelofelijk veel onderzoek naar Ve-tsin gedaan maar het is niet bewezen dat het slecht is.
Alleen in hele grote hoeveelheden kan het schadelijk zijn.
Maar dat is met gewoon tafelzout ook zo.

 
je gebruikt het vaker dan je denkt .. Gewoon een e-nummer, en zit in boullionblokjes, soepen, knorr wereldgerechten, konimex producten etc etc..
Blijkt te zorgen voor umami, de 5e smaak. Sommige mensen blijken er allergisch voor te zijn, maar niet bewezen.

Denk dat Mosseltje gelijk heeft..massa-hysterie etc... zelfde als met alles....nooit teveel gebruiken van iets.

 
dat klopt vetsin is ook wel bekend als e621 en daar kijk ik wel na of dat er in zit en op heel veel produkten staat nu dat ze geen e nummers gebruiken dus dat is positief
 
Nog nooit en welke studie dan ook aangetoont dat mensen er last van hebben.
Eet je chips, msg, eet je iets kant en klaars uit de supermarkt, msg. Het zit in heel erg veel producten.
 
Het zelfde geldt voor aspartaam (E951) en Sacharine (E954).

Als je je echt zorgen wil maken moet je maar eens uitzoeken hoeveel PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) er in een gemiddelde bark van PP of brisket zit.  %-(
 
Mosseltje zei:
Het zelfde geldt voor aspartaam (E951) en Sacharine (E954).

Als je je echt zorgen wil maken moet je maar eens uitzoeken hoeveel PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) er in een gemiddelde bark van PP of brisket zit.  %-(

=))
 
Mosseltje zei:
Het zelfde geldt voor aspartaam (E951) en Sacharine (E954).

Als je je echt zorgen wil maken moet je maar eens uitzoeken hoeveel PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) er in een gemiddelde bark van PP of brisket zit.  %-(

Daar zit heel veel PAK's in.
Ik heb veel met PAK's te maken op het werk, ik lever daarom ook urinemonsters in op het werk om te kijken of we niet te veel binnen krijgen.
Als ik ben wezen bbqen is de uitslag veel hoger.
 
Mike v R zei:
Mosseltje zei:
Het zelfde geldt voor aspartaam (E951) en Sacharine (E954).

Als je je echt zorgen wil maken moet je maar eens uitzoeken hoeveel PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) er in een gemiddelde bark van PP of brisket zit.  %-(

Daar zit heel veel PAK's in.
Ik heb veel met PAK's te maken op het werk, ik lever daarom ook urinemonsters in op het werk om te kijken of we niet te veel binnen krijgen.
Als ik ben wezen bbqen is de uitslag veel hoger.

Dit vind ik wel interessant.

Als je bent wezen BBQen is de uitslag dan alleen flink verhoogd of te hoog volgens de eisen/richtlijnen/normen/...?
Indien het laatste wat zijn de eisen/richtlijnen/normen/...?
 
Maar om terug te komen op je vraag, ja ik gebruik MSG, is een smaakversterker, unami!
 
I rest my case ;)
 
Mike v R zei:
Daar zit heel veel PAK's in.
Ik heb veel met PAK's te maken op het werk, ik lever daarom ook urinemonsters in op het werk om te kijken of we niet te veel binnen krijgen.
Als ik ben wezen bbqen is de uitslag veel hoger.

Goh, wist niet dat je professioneel wielrenner was!
 
Dank voor alle reacties!

Ik ga toch eens proberen  :D
 
Ve-tsin in poedervorm gebruik ik ook niet meer, omdat er producten zijn die zoveel glutamaat bevatten dat ik (zoals de schrijver van dat interessante artikel al aangaf) die producten zo vaak gebruik om umami (Glutamaat) toe te voegen dat ik de poedervorm van Glutamaat niet nodig heb.

Ze zeggen niet voor niks"Everything tastes better with Bacon".
Tomaten gebruiken wij heel veel evenals NamPla, Sojasaus, Worchester, Kaas en niet te vergeten Trassie
Er gaat bij ons nagenoeg geen maaltijd voorbij of 1 of meer van bovenstaande ingredienten zit erin.
 
Ik gebruik het zelf niet als toevoeging en ik heb er de pest aan dat het aan zoveel producten extra wordt toegevoegd. Blijkbaar is dat nodig omdat het anders niet te hachelen is? Ik heb het in ieder geval nog nooit als extra toevoeging nodig gehad. Het is (volgens het laatste artikel) tijdens de opkomst van fastfood volledig omarmt. Dat moet toch voor zichzelf spreken lijkt me. Persoonlijk haat ik fast food (behalve High & Fast  :D).

Offtopic: Wat wetenschappelijk onderzoek betreft: Door Unilever is roomboter slecht voor je geworden en wordt het land met clusterbom reclame wijsgemaakt dat je vooral hun producten nodig hebt om hartfalen te voorkomen. Er is een innige relatie tussen Unilever de hartstichting en de farmaceuten. Er wordt allerlei wetenschappelijk 'onderzoek' gedaan. Wetenschappelijk onderzoek waar je niet eens je .... mee af kan vegen. Google maar eens op Dr uffe Ravnskov. Er staan genoeg lezingen van hem online (alsmede wetenschappelijk onderzoek via Google Scholar) waar uit blijkt dat er sprake is van een cholesterol zwendel. Dus wanneer er gesteld wordt dat iets wetenschappelijk is bewezen moet ik altijd denken aan de vele belangen die het onderzoek mogelijk hebben gemaakt. Dat geldt wat mij betreft in voordeel als in nadeel van MSG.

 
Ik ga echt niet zeggen dat Ve-tsin oftewel ajinomoto of MSG slecht is als toevoeging.
Ik zoek hetzelfde gewoon in producten die het uit zichzelf bevatten daarom heb ik de poedervorm niet nodig.
Maar ik ben absoluut geen tegenstander :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan