BasBQ
Beef en Steak

Ve?hrb?hgen ?

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Vandaag in het teken van Braaidag ;) een poging ondernomen om een Scotch Egg te maken volgens het recept van Sander. Deze had ik voor het eerst op de afgelopen meating mogen proeven en deze waren errug lekker :p

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/scotch-eggs/

Voor het omhulsel had ik een aantal braadworstjes van de AH gebruikt. In totaal was dit 440 gram voor 4 worsten en in dit geval ook voor 4 Scotch Eggs.
Notitie voor de volgende keer is zoeken naar in totaal ongeveer 500 gram worst, zodat de buitenkant iets dikker wordt. Maar dit 'probleem' lost zichzelf hoop ik deels op na de worst workshop in oktober :)

De eieren waren medium gekookt en waren zachter dan wat ik op de meating heb geproefd. Volgende keer mogen deze nog korter gekookt wat mij betreft en gaan we het met zacht gekookte eieren proberen.
Als paprika had ik een zoete puntpaprika gebruikt en hier 4 reepjes van gegrild op de Q. Verder geraspte Emmentaler en belegen Maaslander als kaas gebruikt en voor de buitenkant 3Eyz rub.

De 'ballen' indirect op de OTP voor een uur (vanwege de redelijk dunne vlees-laag was dit ruim voldoende) en in die tijd twee flinke handen met appelhout-snippers voor de rook gebruikt.

13800447393551.jpg

13800447795211.jpg


Na een uurtje waren de eggs klaar en heb ik ze nog heel even direct boven de briketten gelegd.

13800449712251.jpg


En toen hup naar binnen, want we hadden nog trek. Hiervoor al wat andere braadworstjes, gebakken krieltjes en sperziebonen soldaat gemaakt, maar we zaten toch met smart op dit hopelijk lekkere 'toetje' te wachten.

En toen kwam ik binnen......#%$#@#.......en zie ik in een hoekje nog de bus met chili/pepperflakes staan en realiseer me dat ik deze vergeten ben. Nou ja.....tenminste een excuus om het snel binnenkort nog eens te maken :-/

Snel de Scotch Eggs uitgedeeld en dan proberen maar.
In ??n woord; yummie yummie, wat lekker! (ooh....zijn het vier woorden?!....nou ja).

13800450433141.jpg

13800450900291.jpg


Wat een lekker eitje is dit!!!
Maar als we toch moeten klagen, dan missen we toch een beetje kick. Volgende keer dus niet de chiliflakes vergeten en/of tenminste een rub met kick gebruiken.

Maar ??n ding is zeker.....deze staat vaker op het menu en ??n nieuw gerechtje heb ik alvast voor onze zomer BBQ 2014 :D
 
mooie reportage Danny, ik heb ze ook mogen proeven, is er nog niet van gekomen ze te gaan maken, maar staan wel hoog op de verlanglijst
 
Ja. Lekker. Kan met honger naar bed. Bedankt ;)
 
Ziet er lekkerrrrrrrrrrrrrrrr uit!
 
Ziet er goed uit, alle ingredi?nten al in huis, nu hopen dat ik morgen op tijd thuis ben van mijn werk....
 
Jij hebt heerlijke eitjes Dan!!
 
camiel zei:
heb dit wel eens in de pan gemaakt maar nog nooit op de Q, goed idee!  denk dat ik ze op een plankje ga leggen......
Daar is ook een recept voor maar daar zitten geen eitjes in ;)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1393

Maar waarom ook niet.....moet prima kunnen met een plankje denk ik! :)
 
Kan je je kortgekookte eieren even in de vriezer leggen om ze daarna snel in het vleesjasje te proppen???
 
MarBQ zei:
Kan je je kortgekookte eieren even in de vriezer leggen om ze daarna snel in het vleesjasje te proppen???
Geen idee; heb ik zelf niet gedaan. Eieren gekookt en in koud water laten afkoelen, daarna in het vleesjasje gerold (alleen niet te hard kneden :) )

Maar ik neem aan dat het kort invriezen ook gewoon kan, zolang je dit alleen gebruikt om de temperatuur laag te krijgen en niet echt in te vriezen. Het ei warmt goed op tijdens de sessie op de Q, dus ik denk hoe koeler deze is wanneer je begint hoe beter. Op die manier kan je heel misschien een 'running' Scotch Egg krijgen, maar dat zou ik zelf ook moeten proberen.
 
Zouden ze na een uur op de Q ook nog "running" zijn??
Ik zie op internet dat ze vaak gefrituurd worden en dan heb je natuurlijk een hele korte intense hitte!
 
Ik had zacht gekookte eieren gebruikt en deze waren naar mening nog steeds redelijk zacht gekookt.
Volgens mij kan je ook wel redelijk spelen met de tijd dat je ze op de Q hebt. Het vleesjasje is relatief dun en is dus snel gaar. Ik denk dat de duur (en temperatuur) meer van belang is voor het rookgehalte dan het garen zelf. Dus als je veel rook gebruikt op een korte duur of gewoon normaal met een lagere temperatuur, dan zou het volgens mij best mogelijk moeten zijn om een 'running' ei te krijgen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan