BasBQ
Beef en Steak

Varkenspoot

 
 
 

Slange

Sprokkelaar
Berichten
36
Omdat ik 15 man/vrouw/kinderen  te eten kreeg heb ik bij de slager een hele varkenspoot gehaald;




de poot 24 uur in een pekelbad met kruiden gestopt ;





In het ei ondergestopt met brokken eikehout en de temp op 110 graden;





Nou was het de bedoeling om de poot zo,n tien uur te roken en ben dus om 6 uur opgestaan om de zaak op tijd klaar te hebben.
Alles opgesteld en om 7 uur lag ik weer in mijn nestje. ( wat moet je anders op de zondagochtend )
Helaas is de draadloze verbinding van mijn tempmeter niet optimaal, mijn slaap erg vast, en  B-) de temp in het ei opgelopen naar 150 graden.
Al met al viel het nog mee gezien het resultaat na in totaal zes uur;




Helaas heb ik door de vette vingers, bier en drukte geen foto's van het aansnijden gemaakt maar er is 7,5 kg poot opgegaan in combinatie met gebakken krieltjes en coleslaw :-O

dit wordt herhaald  B-)
 
Het ziet smakelijk uit!
Welke samenstelling van 'pekelbadje' heb je gebruikt? en heb je de poot gemarineerd met de marinadespuit? Zo ja met welk medium?
 
Ik heb twaalf liter pekel gemaakt met een handvol geplette jeneverbessen, 3 eetlepels grof gemalen zwarte peper, 20 stuks kruidnagel, een eetlepel mosterdpoeder, een handvol gedroogde knoflookvlokken, twintig laurierblaadjes en 900 gram zout waarvan 450 gram coloroso 0,6 % ( als ik koud ga roken gebruik ik alleen coloroso en geen gewoon zout )
De ingredi?nten heb ik eerst in 1 liter water 10 min zachtjes laten koken en toen bij de andere 11 liter gegoten.
Die oplossing heb ik met de spuit om de 5 cm in de poot tot aan het bot gespoten.
 
Zo, die slager heeft 1 varkenspoot minder, en hij liep al zo moeilijk.....
Maar hij ziet er heerlijk uit!
 
Mooie gekleurde varkensschouder.
Welke kerntemperatuur heb je aangehouden.
 
Dat ziet er prima uit, je gasten zullen zeer tevreden geweest zijn.
 
Het wordt tijd dat je ons ook uitnodigt. X(
 
Ziet er goed uit. Martijn van Vuur en Rook had als tip als je de slagader binnen de poot pakt kan je 1 liter pekel injecteren. (als ik het nog goed onthouden heb dan)
 
Mooi stuk vlees, lekker oer!! :D
 
Bert zei:
Mooie gekleurde varkensschouder.
Welke kerntemperatuur heb je aangehouden.

De poot heb ik er afgehaald en in de folie gewikkeld bij een kerntemperatuur van 65 graden en twee uur laten rusten ( hij liep toch al niet meer ) :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan