BasBQ
Beef en Steak

Vakantie geboekt naar Zuid Frankrijk en nu?

 

M4rtijn76

Pitmaster
Berichten
558
Deze week vakantie geboekt naar Serignan in Zuid Frankrijk. Vorig jaar ook op deze camping verbleven en was zeer goed bevallen, zeker bij de kids, maar..... Geen kolen BBQ's toegestaan zoals we afgelopen jaar hebben mogen ervaren.

Dit jaar moet er toch een BBQ mee, maar dan op gas. Ik heb echter helemaal geen ervaring met gas en zie door de bomen het bos niet meer.

Weber Go Anywhere?
Weber Q1200?
Cadac Carri Chef 2 met BBQ rooster?
Andere suggesties?

Moet wel mee kunnen achter in de auto of in de dakkoffer.

En hoe doe je dat met gas? Meenemen vanuit Nederland? In Frankrijk kopen? Gasfles of cartouches? Hoeveel heb je ongeveer nodig voor 2 weken vakantie waarbij je bijna iedere dag iets op de grill gooit voor 5 personen?

Het zullen geen low and slow sessies worden op vakantie, aangezien ik ook lekker bij het zwembad of op het strand wil zitten.
 
Tja, omboeken natuurlijk!  :p

Ik ben geen fan van gas BBQ en ken de Webers niet goed. Ik weet wel dat ik een BBQ accessoire heb gekocht voor op de Cadac Skottelbraai (Carry Chef) met nogal een grote deksel en een soort platen met gaten constructie. Ik vond het helemaal niks. Het druipende vet geeft hele vervelende vlekken waar je lastig bij kan (en al helemaal niet in zo'n wasbakje als op de meeste campings. Een WGA roostertje is wat dat betreft veel fijner af te wassen. Mijn WGA is geen gas WGA maar ??n op kooltjes dus hoe die gasser gaat kan ik je niet vertellen. Overigens vind ik een skottel met een paella pan erbij wel heel erg fijn voor op de camping hoor, alleen die BBQ accessoire niet.
 
Als ik ga omboeken krijg ik ruzie met vrouw en kids denk ik  :p Bovendien zijn er in Zuid Frankrijk erg weinig campings die kolenbarbecues toestaan heb ik ontdekt... Ik heb nog nooit op gas gebarbecued, dus we zullen het gaan ontdekken deze zomer.

Afwassen zal het probleem niet echt zijn, aangezien is geen kampeerder ben hebben we een luxe stacaravan geboekt met airco en vaatwasser  B-) Heb je de skottel wel eens gebruikt met die teflonvellen? Helpt dat enigszins tegen het druipende vet?

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met gas zijn alle suggesties uiteraard welkom!
 
Omboeken!!!  B-)

Heel misschien laten ze deze wel toe: (is geen "open" vuur)
http://www.mijncobb.nl

Is er ook op gas trouwens.

Heb er zelf een op kolen, en vind het een handig ding om mee te nemen. Ook low & slow lukt.

Maar een wga is ook draagbaaren op gas verkrijgbaar (wil hier alle weber junkies niet voor het hoofd stoten  :D.)
 
Ridevi71 zei:
Omboeken!!!  B-)

Heel misschien laten ze deze wel toe: (is geen "open" vuur)
http://www.mijncobb.nl

Is er ook op gas trouwens.

Heb er zelf een op kolen, en vind het een handig ding om mee te nemen. Ook low & slow lukt.

Maar een wga is ook draagbaaren op gas verkrijgbaar (wil hier alle weber junkies niet voor het hoofd stoten  :D.)

Bedankt voor de tip! Iemand ervaringen met dit ding op kooltjes op campings in Zuid Frankrijk? Neem aan dat men dit wel ruikt als je hem aansteekt en dat ze dat op de camping niet leuk gaan vinden... Anders even naar de gasvariant kijken.

jerome zei:
Tja,

Ik had afgelopen jaar hetzelfde probleem. Ik ben uiteindelijk voor WGA op gas gegaan met een mod. Dat is mij goed bevallen. Zie ook dit draadje:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11056.msg192222#msg192222

Greetz, Jerome

Ziet er top uit Jerome. Neem aan dat de oude roosters nog wel ergens verkrijgbaar zijn. Gaat dat buigen een beetje makkelijk? En hoeveel van die gasbusjes werk je er gemiddeld doorheen?
 
M4rtijn76 zei:
Als ik ga omboeken krijg ik ruzie met vrouw en kids denk ik  :p Bovendien zijn er in Zuid Frankrijk erg weinig campings die kolenbarbecues toestaan heb ik ontdekt... Ik heb nog nooit op gas gebarbecued, dus we zullen het gaan ontdekken deze zomer.

Dat weet ik hoor... nou is het wel zo dat ik al twee jaartjes op van die strenge Franse campings gestaan heb in Normandi? en ook zuidelijker (Ile de Re) aan de kust waar ik gewoon de kooltjes WGA kon gebruiken. Waarschijnlijk door die deksel werd het daar niet gezien als open vuur was mijn (zelf verzonnen) verklaring. Ik heb niet echt doorgevraagd na afloop van de vakantie. Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!   :p  Compleet met klein startertje en een weinig rokend aanmaak wokkeltje, happy days! Maar die gok wagen en dan straks bedrogen uitkomen is natuurlijk zonde.

M4rtijn76 zei:
Afwassen zal het probleem niet echt zijn, aangezien ik geen kampeerder ben hebben we een luxe stacaravan geboekt met airco en vaatwasser  B-) Heb je de skottel wel eens gebruikt met die teflonvellen? Helpt dat enigszins tegen het druipende vet?

Die teflon b#flapjes zag ik ook vorig seizoen... dan maak je er gewoon weer een koekenpan van natuurlijk! Nee serieus, dat heeft echt niks meer met BBQ te maken dan, dan kun je net zo goed die skottel met paella pan gebruiken, dat is immers ook teflon! Heel het idee van die BBQ accessoire is dat je toch indirecte droge hitte meegeeft volgens mij.

Overigens zal je geen ruime vaatwasser hoeven te verwachten waar je die schalen van de skottel in kan gooien hoor, het is een camping natuurlijk... los daarvan, die ijzeren licht ge?mailleerde platen wil je niet in een vaatwasser stoppen denk ik.

Ach hoe langer ik erover mail... het blijft natuurlijk behelpen... echt vakantie dus!  :D
 
Ok, ik ben overtuigd, Skottel van shortlist verdwenen, Cobb Premier Gas toegevoegd. Blijft lastig dat kiezen...
 
Skottel is zalig voor roerbakken, lekkere ontbijtjes met ei en spek, pannenkoekenfeestjes met de kinderen... ideaal ding, maar niet als BBQ!
 
Of een Cobb op die betreffende camping is toegestaan weet ik niet, maar je zou even kunnen informeren bij de betreffende camping

Er Is al eerder hier en daar wat over gezegd, maar wat ik eruit opmaak (als je googled op cobb Frankrijk camping) is dat het een beetje camping afhankelijk Is. Oftewel: hoe moeilijk doet de eigenaar, welke streek is het, hoe droog is het)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4334.10;wap2

Uiteraard geldt dit misschien ook voor een wga
 
Sander72 zei:
Skottel is zalig voor roerbakken, lekkere ontbijtjes met ei en spek, pannenkoekenfeestjes met de kinderen... ideaal ding, maar niet als BBQ!

Sander +1
 
Om boeken idd. Wij gaan niet naar een camping waar we niet mogen BBQ-en. Maar das oftopic.
Je heb de WGA ook op gas. tja ik vind het een godszonde maar dan zou mijn keus daar op vallen. met gietijzeren grilplaten en een rookhout houdertje.
Dan zou het misschien wat kunnen worden. Lol
 
M4rtijn76 zei:
Ziet er top uit Jerome. Neem aan dat de oude roosters nog wel ergens verkrijgbaar zijn. Gaat dat buigen een beetje makkelijk? En hoeveel van die gasbusjes werk je er gemiddeld doorheen?

Helaas, de oude roosters zijn nergens te vinden. Maar het alternatief werkt goed en is prima en eenvoudig te buigen.  je doet nog best lang met een busje. Ik denk dat ik ongeveer 5 dagen met een busje heb gedaan. (ongeveer uurtje per sessie..).

Greetz, Jerome.

 
Terug
Bovenaan Onderaan