Beef en Steak

Upgrade in zicht: Weber Summit of toch de Green Egg?

Kobe

Tondelzoeker
Hoi allemaal,

Ik ben Kobe, woonachtig in de regio Antwerpen en al jaren gepassioneerd bezig met BBQ’en. Momenteel grill ik op een klassieke Weber, die ons al heel wat mooie zomeravonden heeft opgeleverd. Toch begint het stilaan te kriebelen om een stapje verder te gaan. Ik twijfel tussen de Weber Summit Kamado en Big Green Egg.

Welkom Kobe!

Ik vind mijn BGE geweldig en dat vinde de eigenaren van een summit ook dus 😁 denk dat je vooral moet kijken wat de voor's en tegens zijn.

Welkom hier. Ik ben ook begonnen op een klassieke Weber, en voor je het weet wordt het seizoen van mooie zomeravonden uitgebreid naar de lente/herfst en misschien zelfs de winter.
Wat doet je twijfelen tussen die twee?

Mocht budget geen rol spelen: lekker de Big Green Egg nemen :geek:

Welkom Kobe!
Leuke zoektocht. Aangezien ik ook een gewone weber heb staan, kan ik je niet van goede raad voorzien. Ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op valt. Houd ons op de hoogte 😉
Veel plezier hier!

Zelf probeer ik nog even neutraal te blijven. Beide opties lijken me echt top, maar net omdat het toch om een serieuze investering gaat, probeer ik vooral ook de mindere kanten goed te begrijpen. Niet per se om af te kraken, maar wel om straks niet voor verrassingen te staan.

Bijvoorbeeld: hoe zit het bij jullie met onderhoud na gebruik? En zijn er zaken waar je nu anders naar kijkt dan op het moment van aankoop?

Alle feedback blijft welkom – ik leer hier veel bij!

Welkom!

Ik zit te denken aan de twee die je vergelijkt met elkaar. Hier op het forum is al eens een draadje geschreven over de summit met de titel: is de weber summit een volwaardige kamado? Wellicht kan die je meer inzichten geven. Over BGE is heel veel info te vinden. Ga eens naar een winkel waar ze beide hebben. Dan krijg je er ook wat meer gevoel bij. Beide Q’s zijn in de basis al van ander materiaal gemaakt. Wellicht kan dat een rol spelen. Ik heb voor een BGE gekozen en loop nog steeds zo trots als een hond met 7 lullen door de tuin heb daarvoor een weber 57 ketel gehad die ik tijdens wind of koelere omstandigheden niet goed stabiel kon houden maar dat zegt veel meer over mijn beperkte skills van toen dan over de bbq zelf.

Laat je goed informeren je kan het (als het goed is) maar één keer uitgeven.

Mvg Raymond

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Welkom Kobe!
Ik heb de Summit maar geen Green Egg.....:) Dus kan niet vergelijken anders dan wat ervaringen op de Green Egg, KJC en Basterd die ik in de loop van de jaren heb mogen opbouwen.
Je praat ook budgettair gezien over 2 uitersten.
Zeer tevreden over de Summit maar ik heb hem toen nog relatief goedkoop kunnen kopen of ik er de huidige prijs voor over zou hebben?
Ik vindt hem eigenlijk overpriced in vergelijking met een Weber MT 57..........
Ik durf te stellen dat hij wat kostprijs betreft niet 2x zo duur is als de 57 enkele ketel.
Aan de andere kant:
Als ik het rooster oppervlak ga vergelijken met de Green Egg van dezelfde afmetingen dan zou die ver boven mijn budget gaan........ook daar kan je wat van het prijsniveau vinden.........
Het is dus ook een persoonlijke kwestie.............

Laatst bewerkt:
Hoi Kobe,
welkom bij het Genootschap.
Primo Oval XL........ Waar rond stopt gaat ovaal verder!

Ik heb zowel een WMT57 en een Summit staan. Tijdens workshops wel op BGE en KJ keramische kamado's gewerkt en die bleven naar mijn idee iets stabieler dan mijn Summit. Maar bij de Summit kan je de meeste accesoires van je WMT blijven gebruiken en hij is makkelijker in temperatuur naar beneden te krijgen als je een keer niet op let. Met een keramische BBQ is dat een stuk lastiger.
Zoals boven vermeld is het oppervlak wat je krijgt met een Summit ook niet te vergelijken met een BGE van de zelfde prijs.

veel plezier met je keuze, en alvast veel bbq plezier

Terug
Bovenaan Onderaan