Bedankt voor alle reacties en het warme welkom. fijn om te merken hoeveel kennis hier gedeeld word.
Beide toestellen hebben duidelijk hun sterke kanten, maar ik probeer ook goed te begrijpen waar de verschillen zitten, zeker omdat het toch een investering is.
- De Summit komt over als praktisch: groot griloppervlak, snel op temperatuur, makkelijk schoon te maken, en werkt met zowel houtskool als briketten. Zelf gebruik ik momenteel meestal briketten – iets stabieler qua brandgedrag én ik lees dat ze qua rookontwikkeling wat gezonder zijn.
- Tegelijk is hij een pak lichter dan een keramische BBQ. Handig als je hem weleens verplaatst, maar mogelijk ook gevoeliger voor wind en kou. En ja, hij zit qua prijs wel stevig boven een standaard “ketel”
- De BGE wordt dan weer geprezen voor z’n warmtebehoud, ideaal voor low & slow.
- Nadeel is het gewicht: je zet ‘m ergens neer en daar blijft hij staan. En als je er alles bij rekent qua accessoires, dan gaat het bedrag ook serieus richting het hogere segment.
Wat ik nog interessant vond in jullie reacties: het verschil in gebruiksaanpak.
Klopt het dat de Summit wat veelzijdiger is? Dat je er makkelijker snel iets op kan leggen doordeweeks, zonder een hele sessie te plannen, je hebt de mogelijkheid om zowel met brikketten and houtskool te werken en je kan snel met de temperatuur naar bovenop beneden? De BGE lijkt me eerder gebouwd voor die lange, rustige BBQ-namiddagen. Allebei prima natuurlijk, maar wel een verschil in stijl van gebruik.
Met m’n huidige Weber lukt het meestal om 4 à 5 uur redelijk stabiel te koken, dus ik probeer vooral goed in te schatten wat ik erbij win — en waar ik eventueel op moet inleveren.
Nogmaals dank voor alle input, ik lees alles met veel interesse mee. De keuze is nog niet gemaakt, maar ik ben weer wat wijzer.