BasBQ
Beef en Steak

Tweede keer ribs

 
 

LeonQ

Vuurmaker
Berichten
64
Afgelopen zaterdag wederom een setje ribs gemaakt. Na de vorige keer besloten om wat dingen te veranderen.

Allereerst besloten om de dunne ribs te kopen in plaats van de dikke. De dikke waren ons iets te veel speklap. Zaterdagochtend dus even op en neer geweest naar Home-Made en een 5-tal heerlijke ribs opgehaald.

In de voorbereidingen ook wat veranderingen doorgevoerd. We maken dit keer wederom gebruik van dezelfde rubs. LetsQ Pork Rub en de Blues Hog Rub. De vorige keer heb ik de ribs een dag van tevoren in de rub gezet en vanuit de folie op de Q gelegd. Dit keer een uurtje van tevoren in de rub en net voordat ze op de Q gingen nogmaals lichtjes in de rub (alleen vleeskant). Helaas geen foto's gemaakt dit keer.

Het aanmaken van de Q ook iets gewijzigd. De vorige keer een ring gemaakt met briketten en in het midden zo'n 25 hete briketten gedaan. Dit keer eigenlijk hetzelfde maar nu 10 hete briketten in het midden.

Dan is het zaterdag een uur of 12, Q was heet en het vlees kon erin. (hier zie je ook de nieuwe aanwinst, de WGA!)

ribs01.jpg


Na een kleine drie uur de ribs uit de Q gehaald om in te pakken.

ribs02.jpg


De vorige keer heb ik de ribs na 3 uur met appelsap ingepakt. Toen ook te lang bezig geweest met het inpakken van de ribs. Dit keer van tevoren een partij bakjes gevouwen van aluminiumfolie waar de ribs in geplaatst zijn. Alle ribs zijn voorzien van een verdunde laag BBQ saus (Blues Hog Original op alle ribs op 1 na, daar is Jack Daniels BBQ saus op gegaan om te proberen), een flinke scheut honing en basterdsuiker. Eigenlijk was het de bedoeling om ook boter te gebruiken maar dit in de haast helaas vergeten.

ribs03.jpg


Na nog eens 2 uur zijn de ribs uit de Q gekomen waarbij ze nogmaals in een laag BBQ saus gezet zijn en voor het laatste uurtje terug de Q in zijn gegaan.

Na een krappe 6 uur waren ze klaar:

ribs04.jpg


ribs05.jpg


Naast de ribs ook nog twee bijgerechten gemaakt.

Allereerst wat maiskolven bereid.

corn01.jpg


Ingesmeerd met roomboter, in een laag honing gezet en een snufje zeezout erop gedaan. Deze zijn vervolgens ingepakt in alufolie en wegens gebrek aan ruimte in de oven gegaan.

corn02.jpg


corn03.jpg


Uiteindelijk waren ze zeer lekker!

corn04.jpg


Daarnaast nog wat Hasselback aardappels gemaakt.

Aardappels insnijden:

potatoes01.jpg


Vullen met knoflook en spek (wij hebben katenspek gebruikt maar gebruik de volgende keer wat zouter spek, de smaak viel nu wat tegen)

potatoes02.jpg


De Q klaar gemaakt met een directe en indirecte zone:

potatoes03.jpg


Aardappels erop en wat houtsnippers voor een lichte rooksmaak

potatoes04.jpg


Nagenoeg klaar:

potatoes05.jpg



Uiteindelijk heerlijk gegeten. Volgende keer wel weer een paar dingen anders doen. Zo wil ik proberen de kooktijd te verkorten (2,5, 1,5, 1) en dit keer wel boter toevoegen. Daarnaast wederom temperatuurissues gehad. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik de temperatuur probeerde te regelen met de bovenste schuif. De volgende keer zal ik deze volledig open zetten en dit alleen via de onderste regelen. Verder aardig tevreden onderhand!
 
Mooi hoor! En zo leer je wel je zelfgemaakte smoker kennen.
 
Kijk, dat gaat al steeds beter, goed bezig!
 
Live and learn! :)

Goed bezig!
 
Heerlijke ribs, en de ene sessie is de andere niet. Lekker veel blijven proberen, is nooit vervelend.... :)
 
Nice mooi werk!
 
Hier ook verse-WGA-bezitter. Leuk om te zien hoe veelzijdig het apparaatje is.
 
bbq-en is pure zelf opoffering, je blijft maar proberen he.
Ziet er lekker uit  :)
 
Als je na iedere sessie weer een nieuwe Q erbij neemt gaat het hard met je verzameling. :D
Mooi verslag en foto's van deze run.
Ziet er allemaal goed uit en het voordeel van verbeterpunten is dat je het nog een keer kan gaan maken.
 
Ziet er lekker uit! Zelf spray ik de ribs tussendoor (om het uur) ook nog even met appelsap, om het een en ander wat vochtiger te houden.
 
Dat ziet er lekker uit ! 
 
Terug
Bovenaan Onderaan