BasBQ
Beef en Steak

Tips en Trics Weber GBS 57 wat erbij nodig

frankten

Sprokkelaar
Berichten
25
Zo de Weber GBS 57cm voor 250,- online besteld.
Maar nu wat heb ik nog meer nodig en waar beste te bestellen?

Kokosbriketten welke en waar?
Thermomether welke en waar?

En welke zaken moet ik sowieso erbij aanschaffen.
Hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren maar daar twijfel ik niet over ;) .
 
Hoi Frankten!

Ten eerste nog van harte welkom! Voor je vraag op de kolen kan je het beste kijken hier: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=9.0  Waarbij je zeker even moet kijken naar de briketten test van Frits! Zelf gebruik ik kokosbriketten van het merk Flamy.
Welke thermometer kan je hier kijken:  http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=24.0 
Ik zelf gebruik een iGrill 2 en Weber zakthermometer.

Er is, zoals je zelf gaat ontdekken, voor elk segment wat wils! De enige tip die ik je mee wil geven is om op zowel een thermometer alsmede briketten niet te bezuinigen. Omdat dit toch wel de sleutels zijn tot een goed product! Je kerntemperatuur voor een goede bereiding en je briketten voor de hitte.

Als toevoegingen op je GBS rooster? Ga eerst eens lekker met je rooster spelen en ervaar wat een Weber allemaal voor je kan doen. Heb je dat onder de knie zou ik zelf voor de pizzasteen gaan en vanuit daar uitbreiden naar een DO of Wok. Maar dat is persoonlijk :)
 
Kijk even in de marktplaats hier voor briketten, of anders Ecologisch (zie sectie kortingscodes voor de korting). Maar met Ecobrasa briketten kom je een heel eind

Thermometer? Fantast van de Ikea, iGrill als je in je stoel wil blijven, Maverick ET-733 voor uitgebreidere versie.

Verder nodig:
Goed vlees
Rub(s)
Veel rollen aluminium folie
Ikea borden afwasrekje (beter bekend als rib-rek)
Rookhout
Geduld
Lege maag
Honger
 
Een paar dingen die wel handig zijn:

Brikettenstarter. Liefst de kleine, vaak steek je er maar een paar aan en die steken de rest dan weer aan (voor low en slow)
Lashandschoenen, of in ieder geval handschoenen waar je iets heets mee kan pakken zonder dat je je handen brand
RVS bbq tang en spatel. Bij Gamma bijvoorbeeld hebben ze een soort basic set van Weber voor rond de 15 euro met de 20 % kortingsacties. Koop geen goedkoop prul, dan blijf je namelijk kopen en erger je je altijd suf.

Thermometer: Ikea Fantast
Briketten: Net wat je handig vind. Ik gebruik Ecobrasa, maar Flamy wordt ook wel veel gebruikt.
 
Hierboven staat eigenlijk wel alles genoemd.
Enige toegevoegde waarde heeft voor mij dan nog.
Een goedkope bbq tang om je kooltjes makkelijk te schikken en een goede borstel om je rooster te reinigen.
De houtskoolsoort is voor mij Black ranch ( Argentini? ) .
Wel redelijk aan de prijs.
Maar omdat je doordat t zo hard is minder van verbruikt,maakt t onder aan de streep eigenlijk niet veel uit.
voor briketten cocos briketten van de sligro ( bonfire ) deze zijn een stuk goedkoper dan flammy en tom cococha ( in t verleden ook gebruikt ) geven dan wel iets meer as maar branden  niet zo heel veel korter.
Dus naar mijn mening beter qua prijs /kwaliteit.
Maar zoals ik al zei dat is mijn mening

 
Tijd..  Dat is het belangrijkste wat je nu nodig gaat hebben! Heb nu mijn 57 gbs 3 maanden en dit jaar alleen al 11 runs gedaan van klein naar groot.

Wacht met gbs accessoires.  Ik heb op een rommelmarkt een Princess 6 in 1 party set gekocht en die wok past er precies in. Wat ik van anderen hoor past een qvist wolf er ook precies in (kan ik over 2 weken pas zeker over oordelen).

Laat je niet foppen door dure spullen van weber! Een creatieve geest komt een eind: de pannen / deksel harmonica van ikea is volgens sommige fijner dan die van dure merken.

Qua kolen heb ik nog geen oordeel: heb net mijn eerste zak Hot devil kokos binnen voor low en slow. En voor snel en hoog gebruik ik zelf nog een 2,5 euro zak van de super...

Oh...misschien wel interessant.. Scharrel ergens hout op om te roken :)
 
Die qvist wolf welke hoeveelheid heb jij het over?
 
Welkom op het forum.
Volledig eens met bovenstaande.
Eerst veel gebruik maken van je Q, daarna weet je wat je verder wil doen en daarvoor moet aanschaffen.

Resume is volgens mij:
- firestarter (klein of groot, die ik zelf heb);
- handschoen of tang om je briketten te schikken;
- tangenset om je vlees te draaien;
- goede kolen (zie de genoemde test, ik gebruik zelf Ecobrasa);
- thermometer voor de low en slow sessies (ik gebruik de iGrill2);
- kerntemperatuurmeter om even snel te meten;
- goed (groot) vlees, laat de kiloknallers echt liggen en besteed iets meer aan kwaliteit;
- rookhout (je kunt bijv zo'n probeerpakket kopen voor twee tientjes om smaak te testen);
- rubs (kruiden) en sauzen naar smaak/recept;
- zin en geduld (if you are looking, you ain't cooking!);
- een goed bbq-boek (zie ook topic op 't forum).

Kijk ook eens rond bij de forumsponsors, voor goede spullen.
Uiteraard zien we de foto's graag verschijnen op het forum.

 
Geweldige tips hier kan ik veel mee super bedankt allemaal. Gister workshop gehad van Marco Wulff.
Gaan een mooi jaar tegemoet met de bbq.
Geen seizoen maat gewoon lekker een heel jaar 😊
 
frankten zei:
Geweldige tips hier kan ik veel mee super bedankt allemaal. Gister workshop gehad van Marco Wulff.
Gaan een mooi jaar tegemoet met de bbq.
Geen seizoen maat gewoon lekker een heel jaar 😊

Hoe was de workshop van Marco?
 
Persoonlijk zou ik graag het rooster vervangen door gietijzer.

Dat vindt ik fijner dan die glimmende meuk
 
Imperial Guard zei:
frankten zei:
Geweldige tips hier kan ik veel mee super bedankt allemaal. Gister workshop gehad van Marco Wulff.
Gaan een mooi jaar tegemoet met de bbq.
Geen seizoen maat gewoon lekker een heel jaar 😊

Hoe was de workshop van Marco?
Ja erg leerzaam en gezellig. Is een echte aanrader voor zowel de beginnende als gevorderde bbq'er
 
frankten zei:
Imperial Guard zei:
frankten zei:
Geweldige tips hier kan ik veel mee super bedankt allemaal. Gister workshop gehad van Marco Wulff.
Gaan een mooi jaar tegemoet met de bbq.
Geen seizoen maat gewoon lekker een heel jaar 😊

Hoe was de workshop van Marco?
Ja erg leerzaam en gezellig. Is een echte aanrader voor zowel de beginnende als gevorderde bbq'er

Leuk om te horen! Ik zou eerst ook gaan, maar helaas is mijn zakenreis naar Amerika opgeschoven precies waar dit weekend nou juist ook in valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan