BasBQ
Beef en Steak

The Epic Burger

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Er zijn natuurlijk tientallen fantastische hamburgerconfiguraties te bedenken of kant-en-klaar te vinden op het net, maar deze gaat bij mij in ieder geval hoog op de favorietenlijst.
Watskeburt:
Welnu, ik kocht bij mijn favoriete slager een mooi stuk gerijpte (ca 28 dagen ofzo) Black Angus riblab met een mooi vetje erin. Voegde daarbij zoveel kinnebakspek, dat het vetgehalte van het totaal ongeveer (ik doe het op het oog, anders is het bijna ondoenlijk) uitkomt op zo'n 85% vlees en 15% vet. Meer vet geeft wat meer smaak, maar kan de burger in mijn opinie ook wat te sponzig maken. Bovendien houd ik wel van een lekkere 'beefy' burger en dat was dus deze keer het einddoel: een zo zuiver mogelijk smakende burger. Voor extra beefy smaak kun je ook wat longhaas of bavette toevoegen, maar slagert had dat nu niet op voorraad en ik wilde NU een burger. Je hebt van die dagen.
Het vlees in grove blokjes gesneden en op een redelijk grove plaat (ca 5 mm) ??nmaal doorgedraaid tot een gemengd gehakt, daarna het gehakt nog even goed doorgemengd, om een goede menging van varken en rund te verkrijgen. Ik doe dat door een paar korte, snelle mengpulsen met de bisschop in de keukenmachine. Oppassen dat je het niet te lang gaat mengen, want dan krijg je worstdeeg en we willen een mooie, tikje rulle, burger.
Dit is wat mij betreft altijd het moment om het gehakt even te proeven en te keuren op grofheid, binding en smaak, waarbij ik me moet inhouden om de hele zooi niet gewoon zo rauw op te vreten onder het uiten van diepbuikige, dierlijke gromgeluiden, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.


Stamp een paar flinke burgers van je gehakt. Ik gebruik zo'n simpele gehaktvorm die ik ooit bij de Lidl heb aangeschaft, maar een deksel van een blik jodenkoeken o.i.d. doet de truc ook wel, zolang de dikte maar overal zo'n beetje gelijk is om ze mooi evenredig te garen.


Bovenstaande burger is bestrooid met grof gemalen zeezout, gegaard op de BGE bij een pittemperatuur van zo'n 250 graden, met gebruik van een (klein!!) handje Mesquite hout voor wat rooksmaak. Ik houd er zelf van om de burger licht ros? te houden in de kern, dus ik gaar tot een kerntemperatuur van zo'n 48 graden. Na garing licht bestrooid met vers gemalen zwarte peper.


Het broodje was prefab, maar heb ik kort getoast. Belegd met paar plakjes smeltkaas (ja, van die goedkope uit die plastic folietjes...klaag me maar aan), wat ijsbergsla, wat ringetjes zelf gefermenteerde uienringen (fermenteer hele uien 6 weken in een kruidenpekel van 2,5%, ander forum, sorry :) ) en besmeer licht met je favo BBQ saus, in mijn geval een paar theelepels Blues Hog Smokey Mountain.


Even genieten van het uitzicht
20150603_171353_zpszgcgz6bo.jpg

En happen maar....



Update: Hamburgs van puur Wagyu snippers blijken niet te werken. Het is te vet en doordat het vet uitsmelt tijdens de bereiding valt de burger in kruimels uit elkaar en verdwijnt dan door het rooster in het hoog oplaaiende vuur. Dus...dat moet anders.
?fwel je moet op zoek naar een magerder snit van Wagyu, maar inmiddels ben ik er zelf achter dat als je 50% Wagyu snippers mengt met 40% magere Angus riblab en 10% kinnebakspek en dat alles niet te ruw mengt, dat je dan een burger hebt die qua beefyness en bite wel iets met de mens doet. De burger ziet er exact hetzelfde uit als bovenstaande, maar heeft n?g meer oempf, kazaam en yi-haw-i-ness.
Volgende project: de saus.
 
DAMN YOU!!! Jeroen! Nu zit ik dus om 8:44 mijn toetsenbord onder te kwijlen, moet ik ICT weer inschakelen (nieuw toetsenbord), heb ik trek in ZO'N burger en moet ik het tot 12 uur doen met welgeteld 1 (EEN) lullig plakje Snelle Jelle............................EN BEDANKT!
 
Ik blief dit. Ook om 8.58. Ik blief dit heel erg!!!!!
 
waaaaa, honger... en ik moet nog ontbijten...ik wil burgers!!!

ziet er heerlijk uit  B-)
 
wat ziet die burger er vreselijk lekker uit, ik wil hem desnoods gelijk komen halen bij je
 
Ja hoor, doe er maar twee ;)
 
noskos zei:
Ja hoor, doe er maar twee ;)
Ook als ik zeg dat ik 's middags de lunch had geskipped i.v.m. werkdrukte en dat ik desondanks de laatste kruimel bijna binnen heb moeten duwen met een schoenlepel, Dennis?
De hamburger alleen was al ca 280 gram ofzo :)

Ik zat V?L man..... gelukkig mocht ik daarna 5 hele kilometer rond ons dorpje schuifelen met een half miljoen andere mensen die ook verder niets beters te doen hadden.
 
pfff wat een foto zeg.... Zit ik hier met mn boterham met worst...
Lekker hoor.
 
Wanneer was de volgende meating?  :p
 
Inspirerend met erg mooie foto!
 
Ik ben trouwens benieuwd naar de gefermenteerde uien... Met of zonder schil in de kruiden pekel.. Heb je een recept?
 
Terug
Bovenaan Onderaan