BasBQ
Beef en Steak

The Bastard of Kamado Joe?

Ik lees dat je vooral vergelijkt met de KJC1. Nu ken ik het gamma van de Bastard niet, maar is het mogelijk dat het prijsverschil er vooral in zit dat je de Bastard moet vergelijken met de KJC2?
 
Ik heb niet echt een merk-voorkeur, vroeg me puur af waar het prijsverschil hem in zat. KJ 2 is wel een mooie inderdaad, maar meteen ook weer fors boven budget (zie mijn eerdere opmerking over kijken naar tweedehands kansjes :) )
Bij 2dehands moet je dan wel opletten, want die garanties zijn enkel van toepassing op eerste eigenaar. Als je al een 2dehandsje koopt, best van vrienden of familie zodat zij telkens het onderdeel kunnen claimen via de garantie. Zelf heb ik spijt dat ik afgelopen Black Friday geen JC2 heb gekocht (eigenlijk had ik al na 3 sessies op mijn KJC1 spijt ervan) :ROFLMAO: Niet omdat de KJC1 slecht is, maar die KJC2 heeft nog net dat tikkeltje meer.
 
Laatst bewerkt:
Beste Visca.
Vrienden ik vind , dit persoonlijk, en ik hoop dat ik niemand beledig.
Het is niet de apparaat maar de kok die er achter staat. ( tegeltje).
Heb je het budget .
Vind je een scharnier geweldig lopen.
Vind de accessoires belangrijk om makkelijk te Bbq , of improviseren..
Het gaat gewoon over 800€ of 1400€ .
Ik kan er naar kijken ! Top!
Maar ik en mijn gasten krijgen gewoon voor 600€ lekker eten.
 
Ik heb zelf ook een KJ classic 1. Prima ding, kolenmand erbij gekocht en het gietijzeren rooster verwijderd. Wat ik een min punt vind van de KJC1 is dat de deksel niet op de stand open blijft staan die je wil, wat bij de KJ2 wel kan. Dit is eigenlijk het enige wat ik mis. Daarnaast is er natuurlijk ook de kleur, "maar mooi rood is niet lelijk" Volgens mij is Black Friday in november, wil je daar op wachten? Succes met je keuze!
 
Wanneer wil je het deksel half open doen?
Ofwel doe je het open om er iets op te leggen/omdraaien ofwel is het dicht.
Half open? Lijkt mij verkoopspraat maar doe je nooit.
Dat heb ik ook gevraagd zodra een verkoper erover begon. Maar toen ik vroeg wanneer je dat dan echt gebruikt/nodig acht, konden ze het het eigenlijk niet uitleggen.

Het is gewoon een effect van de hinge die het gewicht bijna wegneemt van de dome. DAT vind ik dan wel een verkoop argument. Zeker voor mensen die artrose oid hebben.
 
Dat heb ik ook gevraagd zodra een verkoper erover begon. Maar toen ik vroeg wanneer je dat dan echt gebruikt/nodig acht, konden ze het het eigenlijk niet uitleggen.

Het is gewoon een effect van de hinge die het gewicht bijna wegneemt van de dome. DAT vind ik dan wel een verkoop argument. Zeker voor mensen die artrose oid hebben.
Compleet met je eens. Fijn dat die makkelijker omhoog gaat maar ik zie mezelf niet een deksel half openen. Het is geheel open of dicht.
 
Een foto om je keuze wat makkelijker te maken

IMG20230624175555.jpg
 
Voor het prijsverschil zou ik een kamado joe nemen, heb ze beiden gehad
 
Toevallig vorige week mijn kamado joe 1 geleverd gekregen, volgens mij 875 incl bezorging en montage. Zoals eerder al aangehaald kon ik prijsverschil met basterd al niet verantwoorden. Kan je ook nog wat leuke accessoires of eten voor kopen
 
Vervang de kamado’s voor auto’s, één uit het middenklasse segment en één uit het top segment en je hebt dezelfde discussie.
“Met die van mij kom je ook op je bestemming.” En zo meer van dat soort redeneringen. 😉

De Bastard kun je niet direct met de KJ 1 vergelijken. De eerste KJ is uit een andere tijd en er is het eea veranderd inmiddels qua ontwerp. De KJ classic 2 is denk ik het meest gelijkwaardig. Dan kun je naar het onderstel en de dop kijken.

De onderstellen van de eerste KJ’s ben ik geen fan van. Ik heb nog nooit gehoord dat ze niet goed zijn maar het ziet er wat iel uit allemaal.

Bij de Bastard is de dop dan weer een iets waar ik me echt aan heb geërgerd. En die heb ik dan ook vervangen.

De service van Bastard is inmiddels een stuk sneller wat ik hier lees.

Het zijn allebei goede barbecues en ze hebben allebei dingen die anders/beter zouden kunnen.
Als er één in je tuin staat dan leer je met die dingen leven dus dan weet je op een bepaald moment niet beter.

Wat betreft die air hinge op de Classic 3. Nee, je zet hem niet half open. Maar met 1 vinger hem open of dicht doen is wel heel fijn.
De Sloroller is ook heel fijn met low en slow. Maar die rammelende roosters vind ik steeds irritanter 😂 En zo is er bij allemaal wel wat.
 
Vervang de kamado’s voor auto’s, één uit het middenklasse segment en één uit het top segment en je hebt dezelfde discussie.
“Met die van mij kom je ook op je bestemming.” En zo meer van dat soort redeneringen. 😉

De Bastard kun je niet direct met de KJ 1 vergelijken. De eerste KJ is uit een andere tijd en er is het eea veranderd inmiddels qua ontwerp. De KJ classic 2 is denk ik het meest gelijkwaardig. Dan kun je naar het onderstel en de dop kijken.

De onderstellen van de eerste KJ’s ben ik geen fan van. Ik heb nog nooit gehoord dat ze niet goed zijn maar het ziet er wat iel uit allemaal.

Bij de Bastard is de dop dan weer een iets waar ik me echt aan heb geërgerd. En die heb ik dan ook vervangen.

De service van Bastard is inmiddels een stuk sneller wat ik hier lees.

Het zijn allebei goede barbecues en ze hebben allebei dingen die anders/beter zouden kunnen.
Als er één in je tuin staat dan leer je met die dingen leven dus dan weet je op een bepaald moment niet beter.

Wat betreft die air hinge op de Classic 3. Nee, je zet hem niet half open. Maar met 1 vinger hem open of dicht doen is wel heel fijn.
De Sloroller is ook heel fijn met low en slow. Maar die rammelende roosters vind ik steeds irritanter 😂 En zo is er bij allemaal wel wat.
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat the bastard een middensegment kamado is?
Waarom vind je deze in het middensegment vallen?
 
Bij 2dehands moet je dan wel opletten, want die garanties zijn enkel van toepassing op eerste eigenaar. Als je al een 2dehandsje koopt, best van vrienden of familie zodat zij telkens het onderdeel kunnen claimen via de garantie. Zelf heb ik spijt dat ik afgelopen Black Friday geen JC2 heb gekocht (eigenlijk had ik al na 3 sessies op mijn KJC1 spijt ervan) :ROFLMAO: Niet omdat de KJC1 slecht is, maar die KJC2 heeft nog net dat tikkeltje meer.
Serieus? Dat wist ik niet, wel een goede om rekening mee te houden. Vind het sowieso ook heel raar, dat de garantie vervalt zodra de eigenaar wisselt..
 
Bedankt voor alle reacties! Ik begrijp het al wat beter, alle modellen hebben hun eigen karakteristieken en het is beter te gaan kijken/voelen wat ze voor jou doen. In plaats van vrijdag een tweedehands model op te halen ga ik denk ik eens naar een winkel toe om te kijken :) En daarna afwachten en aanbiedingen/showroommodellen in de gaten houden!

Iemand tips voor winkels in de buurt van Deventer?
 
Ik zo
Tegenwoordig is de firebox van de KJ 1 wel veranderd gelukkig. ipv uit 1 groot stuk, bestaat ie bij de nieuwere KJ 1's tegenwoordig ook uit meerdere segmenten zoals de KJ 2 en 3 al langer hebben.

Wat ik nog wel een voordeel van The Bastard vind is houten zijtafeltjes. Die zijn bij KJ 1 en 2 van kunststof. Hout kan toch wel tegen iets hogere temperaturen.

En wachten op Black Friday kan ik zeker aanraden. Kan echt honderden euro's schelen. Ik had mijn Bastard Urban compact voor flink veel minder.
Wachten op black friday is zeker aan te raden inderdaad. Ik heb toen mijn kj classic 3 voor een zeer mooie prijs gekocht bij bbq experience centre.
 
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat the bastard een middensegment kamado is?
Waarom vind je deze in het middensegment vallen?
Dat bedoel ik inderdaad. Ze komen langzaam in de buurt maar zijn het nog niet. Kijk alleen maar naar de dop die nog steeds hetzelfde ontwerp heeft met regelmatig de bijbehorende klachten. Niet goed sluitende onderschuiven etc.

De VX zal zich nog even moeten bewijzen. Maar die kost ook meteen hetzelfde als de A-merken.
 
@noskos weet jij of het klopt dat als je een bastard of kamado joe tweedehands zou kopen, de garantie in dat geval vervalt? Dat zou voor mij ook wel een dingetje zijn wat ik mee wil nemen in mijn keuze of ik voor nieuw of gebruikt ga.
 
@noskos weet jij of het klopt dat als je een bastard of kamado joe tweedehands zou kopen, de garantie in dat geval vervalt? Dat zou voor mij ook wel een dingetje zijn wat ik mee wil nemen in mijn keuze of ik voor nieuw of gebruikt ga.
Bij KJ staat het letterlijk in de voorwaarden.
 
Interessant topic! Ik sta zelf voor dezelfde keuze.. we wonen vlak over de grens in Duitsland en daar kost de KJC2 EUR 999 dus dat maakt het prijsverschil wel weer meteen aanzienlijk.. Kan iemand iets zeggen over de meerwaarde van een firebox uit losse delen? Is dat echt een belangrijk pluspunt of zijn er bij de Bastard ook nooit problemen met scheuren etc? Verder vroeg ik me af hoe duurzaam de mat-zwarte laag op de Urban Bastard is? In de winkel werd mij verteld dat dit een extra coating is die over de emaille wordt aangebracht. Iemand ervaring?
 
Terug
Bovenaan Onderaan