BasBQ
Beef en Steak

The Bastard of Kamado Joe?

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Hallo,

Wat zouden jullie kiezen, een The Bastard Complete Large of een Kamado Joe I? De Joe is een stuk goedkoper valt mij op, terwijl het mij ook een prima Kamado lijkt dus ik ben een beetje vertwijfeld of ik wat over het hoofd zie. Is er een groot verschil in kwaliteit/garantie tussen de twee of zijn er andere factoren waarom de Joe goedkoper is?
 
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) heb je bij een Kamado Joe een langere garantieperiode. Zelf heb ik een Masterbuilt (is van KJ) en tot op heden ging het claimen van een garantiegeval geheel naar wens.
 
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) heb je bij een Kamado Joe een langere garantieperiode. Zelf heb ik een Masterbuilt (is van KJ) en tot op heden ging het claimen van een garantiegeval geheel naar wens.
Ja op het keramiek zit sowieso langer garantie bij de Joe. Dat had ik al gelezen.

Wat mij vooral verbaasd is dat de Joe een flink stuk goedkoper is, ten opzichte van de bastard. Vraag me af of dat in bepaalde features of kwaliteit van materialen zit maar ik kan er niet echt degelijke informatie over vinden.
 
Ja op het keramiek zit sowieso langer garantie bij de Joe. Dat had ik al gelezen.

Wat mij vooral verbaasd is dat de Joe een flink stuk goedkoper is, ten opzichte van de bastard. Vraag me af of dat in bepaalde features of kwaliteit van materialen zit maar ik kan er niet echt degelijke informatie over vinden.
Wat zijn de prijzen? Ik kan me heugen dat @noskos in een video heeft gezegd dat de Bastard wel een hele fijne BBQ is maar het is een middenklasser. Kamado Joe is heel erg interessant omdat ze veel innoveren maar dat valt bij een KJ Classic 1 natuurlijk wel mee ten opzichte van een KJ Classic 3.
 
The Bastard: 20 jaar op keramiek. 5 jaar op metalen delen, 1 jaar op houten delen.
Kamado Joe: levenslang op keramiek. en 5 jaar op metaal.
In de praktijk zal dit niet veel verschillen. Na 25 jaar nog "fabrieks" garantie claimen?

Maar lastige keuze, Wanneer het tussen een Bastard en KJ 3 zou gaan, zou ik voor de KJ 3 gaan.
Maar KJ 1 vs Bastard Large...
Pluspunten:
Bastard: Top vent regent niet in. Mooi zwart. En kolenmand vind ik ook fijn.
KJ 1: vuurrbox in losse segmenten, zal minder snel barsten. As lade, hiermee kan je tijdens sessie makkelijk nog wat rookhout snippers toevoegen.
 
Wat zijn de prijzen? Ik kan me heugen dat @noskos in een video heeft gezegd dat de Bastard wel een hele fijne BBQ is maar het is een middenklasser. Kamado Joe is heel erg interessant omdat ze veel innoveren maar dat valt bij een KJ Classic 1 natuurlijk wel mee ten opzichte van een KJ Classic 3.
Nieuwe Kamado Joe Classic I voor 999 (meerdere sites hebben die aanbieding momenteel)
Bastard Large Complete 1300 voor het 2021 model en 1400 voor het 2022 model

Vind het verschil nogal fors gewoon. Snap het (nog) niet zo goed waar hem dat in zit.
 
Dat is inderdaad een aardig verschil. Je zou ook af kunnen wegen hoe de service is. Zelf heb ik enorm goede ervaringen met KJ. Wellicht dat er hier Bastard eigenaren zijn die er wat meer over kunnen vertellen?
 
The Bastard: 20 jaar op keramiek. 5 jaar op metalen delen, 1 jaar op houten delen.
Kamado Joe: levenslang op keramiek. en 5 jaar op metaal.
In de praktijk zal dit niet veel verschillen. Na 25 jaar nog "fabrieks" garantie claimen?

Maar lastige keuze, Wanneer het tussen een Bastard en KJ 3 zou gaan, zou ik voor de KJ 3 gaan.
Maar KJ 1 vs Bastard Large...
Pluspunten:
Bastard: Top vent regent niet in. Mooi zwart. En kolenmand vind ik ook fijn.
KJ 1: vuurrbox in losse segmenten, zal minder snel barsten. As lade, hiermee kan je tijdens sessie makkelijk nog wat rookhout snippers toevoegen.
Ja in de praktijk zal het idd niet snel voorkomen dat je na 20 jaar nog aanspraak wil maken op garantie. Goed punt.

KJ 3 is dan weer zo'n 400-600 euro duurder dan een Bastard Large volgens mij, dat is ook weer een flink verschil de andere kant op.
Ik ben van plan een overkapping/afdakje te maken waaronder de Kamado die ik uiteindelijk aanschaf komt te staan. Dat zou het vent voor/nadeel in ieder geval wat minder van belang maken.

Overigens kijk ik vanwege budgettaire redenen vooral naar tweedehands kansjes, had al een Bastard die ik over kon nemen van een kennis maar dat werd logistiek en qua prijs toch complex, ook omdat er wat nadrukklijk zichtbare gebruikssporen waren. Daarna kwam ik ineens op het spoor van KJ :)
 
Een kj classic 1 is al redelijk oud, maar wel prima kwaliteit.
The bastard die jij noemt is een nieuwer model met extra specs (kolenmand, andere topvent enz) , maar wel een middenklasse kamado.

Als ik jou was en je hebt wat budget zou ik minimaal naar een kj classic 2 kijken als je liever voor dat merk wilt gaan.
 
Een kj classic 1 is al redelijk oud, maar wel prima kwaliteit.
The bastard die jij noemt is een nieuwer model met extra specs (kolenmand, andere topvent enz) , maar wel een middenklasse kamado.

Als ik jou was en je hebt wat budget zou ik minimaal naar een kj classic 2 kijken als je liever voor dat merk wilt gaan.
Ik heb niet echt een merk-voorkeur, vroeg me puur af waar het prijsverschil hem in zat. KJ 2 is wel een mooie inderdaad, maar meteen ook weer fors boven budget (zie mijn eerdere opmerking over kijken naar tweedehands kansjes :) )
 
Een kj classic 1 is al redelijk oud, maar wel prima kwaliteit.
The bastard die jij noemt is een nieuwer model met extra specs (kolenmand, andere topvent enz) , maar wel een middenklasse kamado.

Als ik jou was en je hebt wat budget zou ik minimaal naar een kj classic 2 kijken als je liever voor dat merk wilt gaan.

Wat mij betreft 'doet' een KJ Classic 1 het nog prima. Kolenmand en zulke zaken kan je altijd los aanschaffen. Het zijn allemaal extra's die in principe niet nodig zijn. Naar mijn mening heb je geen slechte koop wanneer je een KJ Classic 1 koopt. Geld speelt vaak ook een rol en niet iedereen wilt of kan zoveel geld aan een kamado uitgeven.
 
Wat mij betreft 'doet' een KJ Classic 1 het nog prima. Kolenmand en zulke zaken kan je altijd los aanschaffen. Het zijn allemaal extra's die in principe niet nodig zijn. Naar mijn mening heb je geen slechte koop wanneer je een KJ Classic 1 koopt. Geld speelt vaak ook een rol en niet iedereen wilt of kan zoveel geld aan een kamado uitgeven.
Geld speelt in mijn geval inderdaad een rol. De enige features waarom ik een KJ 2 zou overwegen zijn de hinge en de top vent. Ik kan ook nog eens kijken of er ergens een showroommodel of tweedehands KJ 2 te vinden is.
 
Mocht geld een grote rol spelen zou ik wachten op black friday. Kan me nog een aanbieding herinneren van een KJ3 voor 1500,- incl verzending.

Sowieso wachten tot na het "mooiweer" seizoen..
 
Mocht geld een grote rol spelen zou ik wachten op black friday. Kan me nog een aanbieding herinneren van een KJ3 voor 1500,- incl verzending.

Sowieso wachten tot na het "mooiweer" seizoen..
Mee eens, als je kan wachten dan is het hopen op een Black Friday deal.
 
Een kj classic 1 is al redelijk oud, maar wel prima kwaliteit.
The bastard die jij noemt is een nieuwer model met extra specs (kolenmand, andere topvent enz) , maar wel een middenklasse kamado.
Tegenwoordig is de firebox van de KJ 1 wel veranderd gelukkig. ipv uit 1 groot stuk, bestaat ie bij de nieuwere KJ 1's tegenwoordig ook uit meerdere segmenten zoals de KJ 2 en 3 al langer hebben.

Wat ik nog wel een voordeel van The Bastard vind is houten zijtafeltjes. Die zijn bij KJ 1 en 2 van kunststof. Hout kan toch wel tegen iets hogere temperaturen.

En wachten op Black Friday kan ik zeker aanraden. Kan echt honderden euro's schelen. Ik had mijn Bastard Urban compact voor flink veel minder.
 
Ik stond zelf een tijd terug ook voor die keuze en heb een KJC gekocht, bevalt prima. Pluspunten zijn het divide en conquersysteem, dat gebruik ik heel vaak, en de asla, ik zou geen Kamado zonder kopen. Minpunt vind ik het onderstel. Ik moet hem voor gebruik verplaatsen en als ik nu zou moeten kiezen werd het een KJC3. De garantie vervalt volgens mij voor een tweede hands. Overigens is het standaard antwoord voor mensen met een budget op deze site Weber 57.
 
Zelf destijds voor de Bastard gekozen , niet naar de prijzen gekeken dat maakte mij niet uit . Vind zelf de bastard de mooiste.
En heb daar tot op heden geen spijt van .
Of je nu een Joe ,of Bastard koopt ,bijde geen mis koop . Is wat je zelf mooier vind .
Maar ga ze bekijken en voelen en koop waar jij je goed bij voelt
 
Ik stond zelf een tijd terug ook voor die keuze en heb een KJC gekocht, bevalt prima. Pluspunten zijn het divide en conquersysteem, dat gebruik ik heel vaak, en de asla, ik zou geen Kamado zonder kopen. Minpunt vind ik het onderstel. Ik moet hem voor gebruik verplaatsen en als ik nu zou moeten kiezen werd het een KJC3. De garantie vervalt volgens mij voor een tweede hands. Overigens is het standaard antwoord voor mensen met een budget op deze site Weber 57.
In ieder geval de 2022 modellen van The Bastard hebben ook een soort divide en conquer systeem. En de plate setters zijn nu ook twee halve manen. Bij oudere series van The bastard weet ik niet uit m'n hoofd of die dat ook al hadden. En wat as hebben ze tegenwoordig een soort bakje wat je er van bovenaf uit kan tillen.

Toen ik m'n KJ Big Joe 3 kocht was dat bij The Bastard allemaal nog niet het geval.
 
En die platesetters zijn tegenwoordig geëmailleerd, maakt het schoonmaken wat handiger....
 
Terug
Bovenaan Onderaan