BasBQ
Beef en Steak

Texas Longhorn ribroast

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Afgelopen kerst, (achteraf gezien) mijn mooiste, grootste en meest smakelijke stuk vlees bereidt van het jaar.

Paul van den Hooven, ook wel bekend van Wild vlees, (en de vele lekkere worsten, en workshops die hij daarmee geeft) kreeg een prachtig en voor Nederland vooralsnog uniek rund aangeboden, om uit te benen, en op de markt te brengen.

Het ging hierbij om een Texas Longhorn, welke gefokt was bij Diepenhoek Texas Longhorns in Someren.

23122469264_6bd4c40849_z.jpg


Mocht je het leuk lijken, ik heb een artikeltje geschreven op mijn blog over de het ontstaan van de Texas Longhorns

Ik wist eigenlijk meteen al wat ik zou willen gaan maken, en heb dan ook opgegeven dat ik graag een stuk ribroast wilde hebben.

Omdat ik deze niet in de vriezer kwijt kon (het woog immers 5 kg), afgesproken met Paul, dat ik deze in de week van kerst zou komen halen.

Op 1e kerstdag was het stuk geheel ontdooit, en heb ik het echt heel Low&Slow bereid (gemiddeld 95gr)

Het is prachtig vlees, en heel mooi gemarmerd. (en dat voor Grass fed beef)

23898319246_656d562c5b_z.jpg


Ik had verwacht dat het langer zou duren, maar na 5 uur op 95 gr, bereikte het al de 52 gr kerntemperatuur.

23856503732_8938cf0be3_z.jpg


Op het laatst nog een eindsear geven, wat niet mee viel ivm de grootte, en het lastig te handelen gewicht van 5 kg.
De vlammen kwamen tot het dak (wat misschien stoer lijkt, maar niet geheel zonder risico is, en al helemaal niet de bedoeling was)
Mijn vilt was (na 3 jaar, dat dan weer wel) misschien niet geweldig meer, maar nu is het iig zeker afgeschreven  :-O )

23337972163_7241b69bb8_z.jpg


Vervolgens 50 min laten rusten, en toen hield ik het niet meer  :-SS
Door de hele langzame manier van garen, en vervolgens kort een eindsear te geven, was het de bedoeling om zo een egaal mogelijk garing te krijgen, met een zo dun mogelijk randje grauw vlees.

23964768965_6bd74cb87b_z.jpg


Ik durf gerust te stellen dat dit is gelukt.
Uiteindelijk heeft het vlees incl het rusten een eind kerntemperatuur van zo'n 57-58 gr gr bereikt.

23938669336_8bbf0d6bf1_c.jpg


Wow, wat een prachtig vlees is dit, erg smaakvol, en heerlijk mals.
De structuur, en garing was minder rauw, dan de foto lijkt te vermoeden. (het zat bovenin in het bereik van medium rare)

Ik mag wel zeggen, op barbecue gebied ??n van de hoogtepunten van het jaar.

Wil je meer details van de bereiding, neem dan een kijkje op mijn blog.
Texas Longhorn prime rib roast

Bedankt voor het lezen.

Mac




 
wat een prachtig stuk vlees, mooie reportage ook.
Zal inderdaad best een smaak beleving zijn geweest
 
wow, prachtig stukje vlees.  :p
Waar had je dit besteld?  De link doet het niet.
 
Mooi stuk vlees, ziet er lekker uit!
Is de koe op de foto toevallig de "donor" van dit stuk vlees? Zou helemaal mooi zijn, voor een soort van "wat vermoorden we om op te eten" foto wedstrijd
 
Lekker Mac. Dat ziet er geweldig uit.
Je weet hoe je ons jaloers moet maken  ;)
 
Prachtig Marcel, echt schitterend fotowerk... net als heel dat mooie blog van je. Genieten!
 
Wat ben je toch een bofferd dat je aan dat stuk vlees kon komen. Had het ook al op je blog gelezen maar wat een belevenis moet dat zijn geweest. En ben het met Sander eens.... prachtige foto's
 
@Werner (linkje doet het weer)
Paul van den Hooven verkocht het. (weet niet ofdat alles nu op is, maar als het goed is komt er binnen niet al te lange tijd weer 1, en misschien wel 2 op de markt)

@BertM
Nee, de horens waren niet van Diepenhoek Lorne Green (dat was de naam van de Os op de foto)
De schedel met hoorns waren het salaris voor de slachter. (dit is gewoon handel).
Maar aangestoken door het Texas Longhorn virus, moest ik een schedel met hoorns zijn mijn Mac Cave hebben.
(ik was sowieso op zoek naar originele dingen om mijn Cave aan te kleden, en iets beters als dit is wel gewoon niet op dit moment)
Deze heb ik toevallig gisteren gescoord.

@Dennis
De Os op de foto is idd de donor (Os is trouwens een gecastreerde stier)

Ehhhh, ik had stiekem gehoopt op iets mooiere foto's dan dat ik nu gemaakt heb, maar dank voor de complimenten  :blush:

Mac
 
Mac zei:
Ehhhh, ik had stiekem gehoopt op iets mooiere foto's dan dat ik nu gemaakt heb, maar dank voor de complimenten  :blush:

Mac

Ehhhhhhhhhh, wacht ff, nog mooiere foto's??????????
Wat vind je er niet goed aan. Ik had er bijna m'n tanden ingezet, zo lekker ziet het er uit.
 
Ehhhhhhhhhh, wacht ff, nog mooiere foto's??????????
Wat vind je er niet goed aan. Ik had er bijna m'n tanden ingezet, zo lekker ziet het er uit.

Nou...........
De ondergrond vind ik niet mooi (de combinatie van de 2 houten planken)
De geroosterde groenten ligger er niet lekker bij.
Op de onderste foto zie je een plasje vleessappen (links onder de ribroast)
De vleessappen, op de pastinaak.
En ik mis gewoon wat op het plaatje. (het is een beetje een blote kontengezicht)
En ja, ik ben gewoon kritisch, maar ik kreeg het iig op dat moment niet beter.  :(

Weet je wat het is, door het bloggen, ben ik met zoveel zaken bezig, en daar lijdt de foto kwaliteit onder. (als ik te lang wacht, (lees bezig ben met foto's), dan gaat het gerecht achteruit, en verliest het zijn versheid (laat ik het zo maar zeggen))

Maar goed, het blijft een ongelooflijk mooie hobby.
En...........ik doe het allemaal voor jullie (de barbecue liefhebber), om jullie te inspireren, en te laten zien dat er meer is dan alleen een hamburger of speklapje.
En ik krijg weer energie, door jullie waardering.

Mac
 
Mac zei:
Ehhhhhhhhhh, wacht ff, nog mooiere foto's??????????
Wat vind je er niet goed aan. Ik had er bijna m'n tanden ingezet, zo lekker ziet het er uit.

Nou...........
De ondergrond vind ik niet mooi (de combinatie van de 2 houten planken)
De geroosterde groenten ligger er niet lekker bij.
Op de onderste foto zie je een plasje vleessappen (links onder de ribroast)
De vleessappen, op de pastinaak.
En ik mis gewoon wat op het plaatje. (het is een beetje een blote kontengezicht)
En ja, ik ben gewoon kritisch, maar ik kreeg het iig op dat moment niet beter.  :(

Weet je wat het is, door het bloggen, ben ik met zoveel zaken bezig, en daar lijdt de foto kwaliteit onder. (als ik te lang wacht, (lees bezig ben met foto's), dan gaat het gerecht achteruit, en verliest het zijn versheid (laat ik het zo maar zeggen))

Maar goed, het blijft een ongelooflijk mooie hobby.
En...........ik doe het allemaal voor jullie (de barbecue liefhebber), om jullie te inspireren, en te laten zien dat er meer is dan alleen een hamburger of speklapje.
En ik krijg weer energie, door jullie waardering.

Mac
Ik ben het met een aantal zaken helemaal eens, maarrrrrrrrr. Het moet niet te "clean" worden, dat vind ik vaak een probleem met food foto's. Zo'n druppel vleessap geeft voor mij aandat het echt eten is. Veel producten op foodfoto's zijn vaak niet eens te eten.

Het grote probleem met het foto's maken is dat het eten zo snel afkoelt. Laatst kwam er een vriend eten en die maakte de foto's terwijl ik met het eten bezig was (o.a snijden van vlees). Dat zijn echt hele mooie plaatjes geworden. Dus.........

1 ding is zeker, ik mag graag op je site kijken. Krijg er altijd weer inspiratie van.
 
lijkt me heeeeeeeeeeel erg lekker, mjam.

hoezo zeg je dat het vlees mooi gemarmerd is en-dat-voor grasgevoerd rund? ik dacht juist dat die mooie marmering komt doordat een rund grasgevoerd is of, als goede tweede, 'usa grain fed', klopt dat niet?
 
Tsja...Ik ben hobby fotograaf (beginnend professioneel) en beginnend Q-er...

Binnenkort mijn compagnon vragen om te komen eten, studio lampen opzetten terwijl buiten de boel low en slow gaat...

En dan snel vlammen (das ook fotografie term) en nassen :)

Twee hobby's combineren.. Kan leuk worden

Maareh ik hou ook wel van pure voedsel foto's.. Beetje ruw aan de rand... Heerlijk, zeker met dit soort vlees.

Moet je echt niet clean willen, dit geeft authenticiteit!

Het is goed dat mijn telefoon waterdicht is, heb hem helemaal onder gekwijld
 
ik dacht juist dat die mooie marmering komt doordat een rund grasgevoerd is of, als goede tweede, 'usa grain fed', klopt dat niet?

Volgens mijn beleving heeft Grain fed beef (over het algemeen) meer marmering (of lees een betere) dan grass fed beef.
Vaak doen de boeren dan ook op het eind, de laatste maanden extra voeren met granen, om juist dit te bereiken.

Mac
 
@Roelduyss, en Mcpeet

Het moet idd niet te clean worden, en breng het "niet cleane effect" dan ook regelmatig zelf aan.
Maar dan stuur ik daarop, en oogt het anders (lees beter) dan in de laatste foto.

En wat je zegt, spelen met de camera, en met je eten is geweldig  B-)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan