Beef en Steak

Sucade in ketjap-cola marinade

Gerard777

Gemarineerd
Nadat ik heel veel goede verhalen over sucade op de grill gelezen had en de sucade in de aanbieding was bij makro heb ik een mooi stuk noord-amerikaanse sucade gehaald en in de vriezer gelegd om deze op een mooi moment klaar te maken. (ik had de brisket er net uit gehaald, die ging even voor)

Ik heb het filmpje van Frits een keer bekeken en dit kan ik iedereen aanraden, want dit is zo duidelijk dat iedereen het kan. Ik heb het er ook bijgehouden tijdens het snijden zoals je hieronder kunt zien.

Het slachtoffer van vandaag na ontdooit te zijn in de koelkast

DSC_0669.jpg

Van de vacuum verpakking ontdaan en even afgespoeld. Alles staat er klaar voor.

DSC_0670.jpg

De eerste laag vet er af gesneden, dit ging vrij eenvoudig

DSC_0671.jpg

en dit kwam er af

DSC_0672-1.jpg

De eerste kant ontdaan van de taaie stukjes

DSC_0673-1.jpg

Toen kwam er een lastig puntje, het flapje met daaronder een zeen en was bij mij kleiner dan op het filmpje. Ik heb een poging gedaan om het zelfde te doen als het flimpje...

DSC_0674.jpg

Maar uiteindelijk er gewoon maar afgesneden  :-[

DSC_0675.jpg

Het doormidden snijden was ook wel een beetje zoeken, want ook al loopt de zeen er doorheen (hey dat rijmt) je wilt zo dicht mogelijk op de zeen snijden om uiteindelijk zoveel mogelijk vlees over te houden... Dit hield ik over aan vlees...

DSC_0676.jpg

en dit is het "slachtafval".... een beste berg. Volgende keer zal t minder zijn ;)

DSC_0677.jpg

Ik heb er kleinere stukken van gemaakt en in de marinade gezet van drie delen cola en een deel ketjap

DSC_0678.jpg

Na de marinade ingesmeerd met olie

DSC_0679.jpg

en direct een minuut per kant op 300 graden op het gietijzeren rooster gehad (op de foto op de raised grid inmiddels)

DSC_0680.jpg

en daarna indirect gegaard tot 55 graden (dat kan dus ook op een bge dat direct-indirect-in-een-barbecue verhaal :P)

DSC_0681.jpg

ingepakt in folie om even bij te komen van het vuur in het ei en dit lag uiteindelijk op mijn bordje

DSC_0682.jpg

Conclusie: HEERLIJK... wat is dit zoveel lekkerder dan de biefstukjes die ik normaal klaar maak. Hoge kwaliteit van het vlees, de marinade en de bereiding geven echt een uniek stukje vlees... ?cht geweldig, ben heel enthousiast!!! Dit ga ik vaker maken.

Pracht reportage Gerard, mooi dat het zo lekker was.

Erg mooi verslag Gerard, ik wacht al een tijdje op de aanbieding want dit staat erg hoog op mijn todo lijst !! (wordt steeds ongeduldiger)

Ik bedenk me net..... Er ligt nog een stukje in de vriezer. Kan best als lunch, toch? Jammie jammie dus.... ;)

Enig idee van je start en eindgewicht van de sucade?

Netjes gedaan hoor,het schoon maken.
En het is inderdaad een lekker stukje vlees.

Dominique zei:
Ik bedenk me net..... Er ligt nog een stukje in de vriezer. Kan best als lunch, toch? Jammie jammie dus.... ;)

Enig idee van je start en eindgewicht van de sucade?

Natuurlijk kan het als lunch, wat niet trouwens >:D

Start gewicht was 2,7, heb het afval niet gewogen maar denk dat het minstens rond een kilo was...

Boldeagle zei:
Erg mooi verslag Gerard, ik wacht al een tijdje op de aanbieding want dit staat erg hoog op mijn todo lijst !! (wordt steeds ongeduldiger)
Ook als sukade niet in de aanbieding is blijft het goed te betalen.

Het blijft smullen. Als ik afval overhoud, snijd ik het schoon. Van de restjes vlees draai ik weer gehakt voor burgers. Ik doe ze enkel met grof zout. Nog eerlijkere vleessmaak.
Om de dames hier in huis te behagen, ligt er altijd een stukje (of mischien 5 stukjes) schoon in de vriezer.

YES, we have a believer ;) Lekker man! Blijf het heerlijk vinden die US sukade! Mooi dat verhoogde rek! Is dat voor de Large normaal?

@noskos Wat bedoel je met normaal? Sociaal geaccepteerd of de verkrijgbaarheid? ;)

Hahahaha, hij lijkt te klein voor het eitje waar hij in staat aan de ronding te zien, dus vroeg ik me af of hij normaal gesproken in de large hoort en dat jij hem nu in de xl hebt gebruikt. Hoe red ik me hier uit... ;)

Dit is de large egg met large raised grid. De ronding loopt inderdaad niet gelijk op het eerste gezicht. De ronding loopt echter wel gelijk met de binnenkant van de fire ring... Ik denk dat dat de logica erachter is...

(En mogelijk ook omdat de halve bakingstone er nog onder geplaatst kan worden.)

Nu weet ik wat er lekker rook gisteren. :P
Ziet er goed uit Gerard.

Het ziet er erg lekker z?g Gerard  :)

Het enige wat ik jammer vind (moet eigenlijk zeggen zonde vind), is dat er nog zo veel afval vanaf gaat  ???
Ik had verwacht, dat er van dat grote stuk plakken gesneden zouden worden :( (misschien, dat ik daarom geen slager ben geworden  :D )

Voor de rest ziet het er Top uit hoor  :)

Mac

Nou ik denk dat het z'n eerste keer is dat hij een sucade schoon heeft gemaakt Mac.
En dan moet ik toch zeggen petje af. Je zal merken dat als je het een paar keer gedaan hebt, er steeds meer vlees overblijft.
p.s. van de zenen kan je geen gehakt draaien hoor, is niet te eten. Wel kan je er een stevig bouilion van trekken, voor een soep, of verder inkoken voor fond.

prachtig stuk vlees en een hele mooie en heldere reportage Gerard, bedankt voor het delen

Ik vind het leuk om zelf te snijden en wil daar graag beter in worden, niet alleen sucade ook andere stukken. En inderdaad dit was mijn eerste keer. De volgende zal beter zijn, hoewel ik dit trucje net zo lief aan de slager over laat ;) het gaat mij uiteindelijk om het grillen en niet om het snijden :P

Terug
Bovenaan Onderaan