BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Oktober 2014: Nonyasteak met Nonyasaus

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
En dan is het dan nu aan mij om een gerecht te kiezen....

Nonyasteak met Nonyasaus

Ik heb gezocht naar een recept dat voor iedereen eenvoudig te maken is, zonder eerst stad en land af te reizen om exotische ingredi?nten te bemachtigen (de ervaren Steven&Me-er heeft het meeste al in huis) en drie dagen van tevoren al vlees in marinade te moeten leggen.
Na de Steven & Me januari van Geert met longhaas leek het mij leuk om kennis te maken met een ander "vergeten" stukje koe, de vanglap.

Recepten zijn te vinden in Planet BBQ op pagina 138-139

Nonyasteak

Waar:  Kuala Lumpur, Maleisi?
Wat:    Steak op "grootmoeders" wijze, gemarineerd in oestersaus en anijszaad, bestrooid met gebakken knoflook
Hoe:    directe grill-methode
Feitjes: je kunt diverse soorten steak gebruiken, zoals entrecote, rib-eye, bavette, of dikke lende.
            Snijd het vlees in dunne plakken


Ingredi?nten:

700 gr Vanglap/bavette
3 EL plantaardige olie
3 teentjes knoflook, in dunne plakken
3 EL oestersaus
2 EL sojasaus
2 EL suiker
2 TL anijszaad of Chinees vijfkruidenpoeder
1 TL kurkuma
1 TL versgemalen zwarte peper
Zeezout

Voorbereiding

1-4 uur voor het marineren

1 snijd met een scherp mes beide kanten van het vlees kruislings in. Leg het vlees in een glazen schaal waar het in ??n laag past
2 Verhit de olie op matig vuur en bak de knoflook goudbruin. Laat het uitlekken op een bord met keukenpapier en laat de olie afkoelen tot kamertemperatuur
3 Doe de rest van de ingredi?nten in de kom met de olie en meng goed. Voeg naar smaak zout toe.
Giet de marinade over het vlees en keer het een keer om zodat het helemaal bedekt is met de marinade. Zet het afgedekt 1-4 uur in de koelkast en keer het ??n of twee keer om
4 Grill het vlees op het hete BBQ 3-5 minuten per kant op de directe methode, tot het rood/ros? is
5 leg het vlees op een snijplank en laat het rusten. Snijd in dunne plakken en strooi de gebakken knoflook erover. Geef er Nonyasaus bij om het vlees in te dopen


Nonyasaus voor ca. 1 kop

3 EL plantaardige olie
4 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt
1 sjalotje, zeer fijn gesneden
1-2 pittige chilipepers, fijn gehakt. Naar smaak met of zonder zaadjes
2 EL sambal oelek
2 EL Aziatische vissaus of sojasaus
2 EL vers limoensap
1 EL palmsuiker of lichtbruine suiker
1/2 TL versgemalen zwarte peper
1/4 kop (60ml) ongezoete kokosmelk of water

Verhit de olie op matig vuur en bak de knoflook, het sjalotje en de chilipepers al roerend in 2 minuten goudbruin.
Roer de sambal, vissaus, limoensap, suiker en zwarte peper erdoor en laat de saus 4-6 minuten koken, tot hij indikt. Roer de kokosmelk erdoor en laat de saus 3-5 minuten
sudderen tot hij dik, maar nog wel vloeibaar is. Als de saus te dik dik wordt, voeg je meer kokosmelk toe.
Proef de saus en voeg zo nodig meer palmsuiker toe. Laat de saus afkoelen tot kamertemperatuur en serveer deze dan in kleine kommetjes.

Succes, en vooral:

Selamat makan!


 
Leuk recept! En inderdaad op het vlees na heb ik alles in huis :D
 
Leuke Steven heb je uitgezocht Ceriel, denk dat Steven deze maand zomaar weer eens langs kan komen....
 
Vanavond BBQ-planet er maar eens bij pakken. Ik zie nu al mogelijkheden en net wat Dennis zegt op het vlees na alles in huis.
 
Schitterend stukje vlees. Laatst nog in Parijs en staat gewoon standaard op de kaart bij de meeste restaurants.

Ik heb deze overigens al gemaakt en het is een topper!
 
Bidle zei:
Niet een fan van het vlees, maar het is al eerder voorbij gekomen met uitleg hoe en waar te verkrijgen:

De alternatieven staan in de post van TS al aangegeven, dus geen probleem, en waarschijnlijk WEL al in de vriezert. :)

Ceriel zei:
Feitjes: je kunt diverse soorten steak gebruiken, zoals entrecote, rib-eye, bavette, of dikke lende.
            Snijd het vlees in dunne plakken
 
dave79 zei:
Bidle zei:
Niet een fan van het vlees, maar het is al eerder voorbij gekomen met uitleg hoe en waar te verkrijgen:

De alternatieven staan in de post van TS al aangegeven, dus geen probleem, en waarschijnlijk WEL al in de vriezert. :)

Ceriel zei:
Feitjes: je kunt diverse soorten steak gebruiken, zoals entrecote, rib-eye, bavette, of dikke lende.
            Snijd het vlees in dunne plakken

Ik heb nog een mooie kleine ossenhaas van aalvink. De medailonnetjes liggen nu lekker in de marinade.

Heeeerlijk gegeten vanavond, vooral de saus is een blijvertje
 
Vanmiddag als lunch gemaakt, hij was heerlijk!! :)
 
Zojuist gemaakt, liep alleen tegen een zeer groot probleem aan........ik wil meeeeeeer.....Ik had al niet de kleinste stukken rib-eye genomen en er nog wat noodles bij gemaakt, maar damn wat was dat lekker...
 
Is het laatste weekend van de maand al geweest?  :D
 
H?, kijk nou, er ligt nog een gevacumeerde Bavette van 1,5 kilo in mijn koelkast....dat is toch een mooi toeval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan