BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me oktober 2012 - Dinosaurus ribben met gerookte aardappel salade

Ik zie alle foto's.
 
Ik zie alles en het ziet er heerlijk uit
 
Ja , nu zie ik de foto's ook! En wat mij betreft telt hij ook mee voor Steven & Me hoor, maar doordat er nu mensen tussendoor gaan reageren, is het verloop niet helemaal aansluitend, en dat is jammer. Dus ik zou je aanraden om de volgende keer de hele sessie in een keer te plaatsen. Kun je je daar in vinden?
 
Dominique zei:
Ja , nu zie ik de foto's ook! En wat mij betreft telt hij ook mee voor Steven & Me hoor, maar doordat er nu mensen tussendoor gaan reageren, is het verloop niet helemaal aansluitend, en dat is jammer. Dus ik zou je aanraden om de volgende keer de hele sessie in een keer te plaatsen. Kun je je daar in vinden?

Geen probleem volgende keer zet ik hem er in 1 keer op!!  :)
Heb nu de laatste foto's bijgevoegd in me eerste post..
 
Mooie reportage Roland! Ziet er prima uit....
 
Gisteravond begonnen met het maken van de marinade en het strippen van de ribbetjes
aMww87j.jpg


De marinade:
tFtZp9B.jpg


De ribjes in zakje marinade terug de koelkast in:
Lg8foWH.jpg


Vandaag begonnen met bacon, om de Q voor te verwarmen. Briketjes in een snake gelegd met appelhoutsnippers en 2 stukjes beukenhout voor de bacon, en de laatste helft bedekt met wat eikenhout voor de runderrib.
De standaard bacon en een stukje savory:
Jz2BJ0y.jpg


Daarna kwam Steven er bij:
98wjDrw.jpg


De aardappels op de gasser:
0xQl4zV.jpg


En in de saus:
HxiUBEo.jpg


Ik heb de paprika en de lente-ui weggelaten, wat zilveruitjes toegevoegd.

Na 3,5uur (kern 71) ingesmeerd met imitatie home made blues Hog:
lYceqw7.jpg


En op het bordje:
qTf5AsV.jpg


Wat vonden we er van?
De salade gaat vaker gemaakt worden, lekker lekker
De ribs: vlees was nog lekker mals, maar net als bij Roland weinig rooksmaak... Ook proefde ik weinig terug van de marinade, de saus was overheersend.

Samengevat: leuk om te doen, imposante botten maar geen wauw-factor. Tevens laatste Steven die ik nog in moest halen..... :D

Ox9Hyjf.jpg

 
Gefeliciteerd Ceriel met je laatste Steven! Ziet er mooi uit
 
Volgens de slager was klapstuk met been het best te bereiden op de bbq. Resultaat was goed, niet droog of taai. Had geen idee wat de kerntemperatuur moest zijn, heb ze er daarom rond etenstijd eraf gehaald. Kern was toen 71 graden, na ruim 3,5 uur op 110 graden.
 
Ziet er goed uit! Klapstuk met been it is. Snel vragen aan de slager.
 
Goed gedaan Ceriel!
 
Steven & me nr. 12 Dino ribben met aardappelsalade.

Deze leek me vanaf het begin al machtig om een keer te maken en gister was het dan zo ver. Bij de slager gevraagd of die misschien klapstuk met bot voor me had, dit was geen probleem en een week later had hij een mooie klaprib waar ik twee botten van mocht hebben. Twee botten met vlees met een gewicht van net iets meer dan 3 klio. (daar word ik blij van).

Aan de slag:
Foto-KYZ3PJTR-D.jpg


Ik heb het vlies verwijderd en ze vervolgens in de marinade gezet voor een uur of twaalf. Dit was nog even behelpen want ik had geen bak waar ze helemaal in pasten zonder dat ze boven de marinade uit kwamen. Ja 1 maar die paste dan weer niet in de koelkast. Dit was de oplossing. Een grote zak en de kanten opvullen zodat de marinade boven de ribben uitkwam.
Foto-LLLJ6I3A-D.jpg


Ik had gelezen dat bij mijn voorgangers de marinade niet echt terug te proeven was. Daarom heb ik ze ook nog eens met de zelfde marinade injecteert.
Foto-6GWCPOTQ-D.jpg


Half 1 middags zijn ze erop gegaan met eiken en kersenhout.
Foto-RMNCMUHQ-D.jpg


De aardappel salade. Ik heb de receptuur iets aangepast ik heb wat dingen weggelaten en andere dingen toegevoegd zodat hij presies het zelfde is als de Award winning aardappelsalade van Mike. Omdat ik deze zo graag een keer wilde proberen. Het is echt een aanrader!
Had m'n kolen starter al aan, de aardappels al in gesmeerd met olie en dan kom je erachter dat je je rekje van de 47 gebruikt als hitte schild in de uds. Oeps! Snel improviseren en klungelen met een oven rekje maar het is gelukt.
Foto-HBIMDKGY-D.jpg


Foto-NVRU3QRH-D.jpg


Na 5 uur met een temperatuur 100 a 110 graden Heb ik ze ingesmeerd met  Copycat Sweet Baby Ray's van
Dominique en na 5,5 uur met nog een keer insmeren heb ik ze eraf gehaald bij een temperatuur 71 graden en nog een half uur laten rusten in de folie.
Foto-XTNLM6IG-D.jpg


Het resultaat:
Foto-LXROACKD-D.jpg

Foto-MTHSODRY-D.jpg


Wat vonden we ervan? Ik vond het ook lekker maar ook hier geen wouw factor. Het vlees was lekker maar ik mis toch wat pit. Ik ga hem nog een keer doen maar dan met een lekker rub met meer zout en meer peper.

Thanks for watching!
 
Ziet er wel lekker uit hoor!!
 
Goed gelukt en prima uitleg met foto's
 
Mooi man, jammer dat de smaken niet de verwachting halen.
 
Het ziet er wel goed uit. Ik moet deze ook nog en ik zat hier al een tijdje tegen aan te hikken, 1) omdat de ingredi?nten lastig zijn 2) omdat de beoordelingen niet geweldig zijn. Ik put moed uit het feit dat jij hem nog een keer gaat maken, maar dan iets pittiger. Dus bedankt voor dat!
 
Mooi gedaan Adriaan! Ze zien er goed uit.

@Emiel: gewoon naar een "echte" slager, liefst een eentje die zelf slacht. Bij de eerste paar vragen/bestellingen wordt je vragend aangekeken, maar als hij weet wat je hobby is kan hij alles leveren....
 
Na een BBQ pauze door drukte nu weer een Steven & Me. De Dinoribbels stonden al een tijdje op het programma en nu is het eindelijk zover.
2 weken geleden de ribbels gehaald en in de vriezer gelegd. Vanochtend de marinade gemaakt en de ribbels erin. Omdat ik altijd voorzichtig ben met vlees icm ananassap heb ik het vlees  maar 4 uur laten marineren.
Het geheel op de BBQ en na een goede 4,5 uur lekker smullen. Ik heb er wokgroenten en aardappels uit de oven bij gemaakt.
Hieronder de foto`s.
Bedankt voor het kijken.













 
Terug
Bovenaan Onderaan