BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me November 2015 - Gaucho-runderribstuk {Costelas de boi}

 
 

Smokey89

Stoker
Berichten
250
Deze maand is het mijn beurt om een recept te kiezen. Lastige keus om eerlijk te zijn, maar het is gelukt.

Een recept met weinig ingredi?nten, maar als ik onze Steven mag geloven moet het een heerlijk ribstuk zijn met een knapperige zoutkorst en heerlijk sappig vlees!

De Brazilianen braden dit stuk aan het spit boven direct vuur. Maar het is ook heel goed te maken via de indirecte grillmethode.

Het is te vinden in het boek 'Planet BBQ' op bladzijde 167. Het is voor 4 personen.

Benodigdheden
- 2 ribstukken (7 ribben per stuk) of 1 groot ribstuk (2.5 - 3.5 kg)
- grof (echt heel grof) zeezout
- gekneusde peperkorrels

Ook nodig
- 2 koppen houtsnippers (eiken of ander hardhout)

Voorbereiding
- Geen maar trek een paar uur uit om het vlees te bereiden.

Het recept

1. Verwijder het dunnen membraan aan de achterkant van het ribstuk.

2. Bestrooi de ribstukken voor het grillen aan beide kanten met flink wat zout en peper.

3. Je benadert de ribstukken van Fogo de Ch?o (het restaurant waar onze grote vriend hier kennis mee heeft gemaakt) het dichtst als je een barbecue met spit gebruikt.
    Aan het spit: rijg het vlees aan het spit. Steek met een smal scherp mes om de twee ribben gaten in het midden van het vlees. Draai het mes rond om de gaten groter te maken, zodat je het spit er gemakkelijk in kunt steken. Steek het spit in een zigzagbeweging door de gaten van het vlees. Maak de barbecue klaar en verhit hem tot hij matig heet is. Bevestig het spit aan de barbecue, zet de motor aan en sluit het deksel van de barbecue.
    Met de indirecte methode: maak de barbecue klaar voor de indirecte grillmethode, zet een lekbak in het midden en verhit de barbecue tot hij matig heet is. Voeg de houtsnippers toe. Plaats vervolgens de ribstukken met het vlees naar boven midden op het rooster boven de lekbak en sluit het deksel van de barbecue.

4. Grill de ribstukken tot ze bruin, mals en gaar zijn. Trek hiervoor 1-1.5 uur uit voor kleine ribstukken en 2/2.5 uur voor ??n groot ribstuk. Als het vlees gaar is heeft het zich 1 cm teruggetrokken van het bot. Je kunt de ribstukken het laatste halfuur bestrijken met het vet uit de lekbak. Vul bij de indirecte methode houtsnippers toe na ongeveer 1 uur.

5. Leg de ribstukken op een snijplank en verwijder evt. het spit. Snijd het vlees in stukken van ??n of twee ribben en serveer het.

Ik ben erg benieuwd naar wat de resultaten zullen zijn. En hoe jullie hem gaan maken, met spit of zonder, wat jullie erbij serveren. Het lijkt mij in ieder geval erg lekker. :)

Succes,

Martijn
 
klinkt weer goed. helaas geen spit maar dat zal ons niet weerhouden.
 
Heb nu al een paar lokale slagers bezocht en ook online bij de usual suspects (B&S, BExcl, ...) gezocht/gevraagd naar de ribben, maar nog niet gevonden.  Wel prachtige ribstukken, dus met de ribeye er nog aan.  Het zal dus een testritje worden dit weekend met iets meer vlees aan de ribben.  Enige probleem waar ik nog niet uit ben is hoe het spitijzer er om de 2 ribben door te rijgen  ;) :D
 
Bij mijn slager in Berkel gewoon besteld, ribstuk is wel enorm. Ben heel benieuwd.
 
@JaapAap, waar zitten ze ergens verstopt, ik vind ze niet  :-/
 
Foto's zal ik nog niet plaatsen maar 1 ding wil ik wel melden. Het is erugggggggggggg lekkerrrrrrrrrrrrrrrrr
 
Bedank JaapAap en Ceriel.  Dit zijn in beide gevallen shortribs, en ik zocht de (uit het recept) lange versie.  De korte versie is ook bij de locale slager, etc. te vinden.  Het is natuurlijk wel hetzelfde vlees.
 
De groepsfoto is vrij eenvoudig, in de hoofdrol 2,4kg angus ribstuk:



Zoveel mogelijk vet weggesneden en het vlies verwijderd



in de "peprub"



Op het ei, bij gebrek aan een spit. Eerst 1,5 uur op 150gr, daarna verder gegaard tot 90 kern bij 115



In de rook van een stukje eik



Bijna klaar:



Foto is wat wazig door condens op het glas, het was koud die dag...



Fall-off the bone:



Aangesneden met de bijgerechten op het plankje:



Wat vonden we ervan? Erg lekker, maar vet vlees. Ook de volgende dag, opgewarmd, nog lekker.
Dit gaat zeker vaker gemaakt worden!

 
Ohh dat ziet er heerlijk uit Ceriel... Die zou ik nu wel lusten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan