BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me mei 2013 - Toscaanse kip onder een baksteen

Ziet er goed uit Emiel!
Ipv een baksteen hou ik zo'n kip plat met gekruiste (ijzeren...)sateprikkers. Platte kip gaat wat sneller en geeft meer smakelijk gebruind oppervlak. Heerlijk met Marokkaanse ras-el-hanout en wat zout.
Zo te zien moet ik ook eens op zoek naar dat boek van ome Steven. Er komen hier leuke dingen voorbij :)
 
Dit is mijn eerste Steven en me, recept vond ik leuk al heb ik nog wel een beetje paprika poeder gebruikt op de kip.
Tijdens het vlinderen van de kip de muziek wat harder gezet, wat een vervelend geluid dat knarsen van het bot.



Een baksteen had ik niet, maar de achtertuin is opnieuw bestraat en hier waren nog wat stenen van over.
Onze kip heeft het dus met een abbey stone moeten doen.



Kip was al een eind gaar, bij verplaatsen brak hij echter de kleur vond ik nog niet zo en het vel was nog wat week.
Ik heb hem nog even zonder steen een kleurtje gegeven.



Het bordje zag er zo uit:



Kip, Italiaanse salade en wedges.
We vonden het een lekker receptje alleen met de steen (was leuk) maar is niet zo goed bevallen.
 
El Fumarole zei:
Ziet er goed uit Emiel!
Ipv een baksteen hou ik zo'n kip plat met gekruiste (ijzeren...)sateprikkers. Platte kip gaat wat sneller en geeft meer smakelijk gebruind oppervlak. Heerlijk met Marokkaanse ras-el-hanout en wat zout.
Zo te zien moet ik ook eens op zoek naar dat boek van ome Steven. Er komen hier leuke dingen voorbij :)
Mag ik planetbbq aanraden. En ik kan je ook van harte aanraden om mee te doen, ik heb al 9 leuke recepten, met nog veel meer leermomenten gehad!
 
Hierbij mijn inzending van de "baksteen kip"  :)
Was voor mij de eerste keer dat ik een kip vlinderde en dat viel me best wel tegen..
Maar goed hier gaan we!!


Spulletjes weer eens klaar gezet.
IMGP6419_zpsd726085e.jpg


Fijn gemalen in de blender.
IMGP6421_zps2802360a.jpg


Madam in haar kruiden.
IMGP6422_zpsefb23d10.jpg


Op de Q
IMGP6424_zps3b2ca811.jpg


IMGP6425_zps05bf6384.jpg


Ready!!
IMGP6426_zps15477032.jpg


IMGP6427_zpsae638ade.jpg


Ook ik heb hem toen i bijna klaar was op het directe deel gelegd aangezien ze nog wel een beetje kleur kon gebruiken..
We vonden het erg smakelijk,die citroen en laatste beetje kruiden maakte het ook echt af,zeker voor herhaling vatbaar!!

Morgen Steven&Me Dino ribbels met gerookte aardappelsalade  ;D
 
Ziet er goed uit. Ik moet maar eens snel een gevogelte schaar aanschaffen.
 
Inhaalactie vandaag.

3c77de4081c39aad486d3b1e06362f04.jpg


Geen hele kip, maar verantwoorde poten.

b8e1da3fd3640df121ee9fddc0d5a8ad.jpg


Ingesmeerd met de kruiden.
081f858fab61fc622d932be783e779d2.jpg


Samen met rosevalaardappeltjes in het Ei, aardapels direct boven houtskool, kip op het verhoginkje.

5522b23de47fb3183fef99efa793aa83.jpg


En dan, na 1 uur op 200?, heb je dit.

c6f4370395b0a2c4f30e750bd1eb304d.jpg


Wat vonden we ervan? Hihi, we kenden het al, hadden het al een paar keer gegeten. Gelukkig had ik onthouden dat de kruidenrub erg zout was, en er dus minder zout aan toegevoegd. Maar zeker erg lekker, vooral ook met vers citroensap erover.
We hebben wel besloten om de volgende keer gewoon de kruiden aan te brengen, en daarna zoals altijd zout erover te strooien, we blijven het erg zout vinden. Maar de comi rozemarijn/salie/knoflook? Heerlijk!


 
structor zei:
Haha die fles hoe kom je der op.

Die heb ik bij een tankstation gescoord, toen ik met Dennis en Hetty uit Engeland terugkwam, goed he?
 
Frits zei:
Ik mis alleen de baksteen... ;)

Ik wist dat ik iets vergeten was....

structor zei:
Dominique is er sinds kort achter dat je onderdelen van een recept kunt weglaten ;)
Kennelijke zijn bij Dominique de bakstenen slecht vindbaar  ;D

O, gewoon 2 hysterisch leuke antwoorden? Je word scherper Emiel, goed zo! Whoehahahaah :)
 
En vandaag dus de kip. Alweer het derde Steven & Me gerecht deze week.
Met een bot mes, zonder keukenmachine, een grove versie gemaakt van het knoflook, tijm, peper en zout mengsel. Een baksteen uit het terras getrokken (OEPS...). Bij gebrek aan een wildschaar met een broodmes de kip gedeeld :D.
Het geheel ligt op de BBQ. Er ligt ook een zoete aardappel bij, het past allemaal maar net.
Als de kip klaar is gaan er ook nog 2 langwerpige gevulde paprika`s op. Wij eten vanavond gezond en lekker :)



:blush: ........... OEPS ...........  :blush:





We hebben ervan genoten. De combinatie met de zoete aardappel, gevulde paprika en de gekruide kip was echt heerlijk. Zelf vond ik de kip iets te droog. Verbaasde me er eigenlijk niet over. Het paste eigenlijk net niet op de BBQ, waardoor er veel luchtstroom was. Thuis ga ik dit nog een keer maken op de BGE.

 
jij bent goed bezig, ziet er heel lekker uit
 
Hier mijn (inhaal)bijdrage:

Kippetje opengeknipt, uitgevouwen en ingesmeerd met de kruiden:



Eerst, zoals bij de meesten, indirect onder het gewicht van een steen:



Daarna de laatste 10 graden direct:



Op het bord met home-made appelmoes en frites (met de focus op de frites en sla... :-S)



Wat vonden we ervan? Lekker mals, gekruid kippetje!
Ook deze manier gaan we vaker toepassen.
 
vandaag was het dan zo ver, het zonnetje scheen (op een andere plek) en het was dus fantastisch BBQ weer.
en ik kreeg steven op visite om mij te helpen aan de inhaal race voor Steven & me.


dus alles maar eens klaar zetten (bij gebrek aan salie maar gevriesdroogde peterselie gebruiken)


en het kruidenzout inwrijven




onder de steen op de Q


met gegrilde little gem en een dressing van geroosterde paprika





tadaaa in vol ornaat


bordje van dochterlief aangezien mijn eigen portie al op was :p


wat vonden we er van:
door de waarschuwingen van meer forumleden hier had ik al besloten om veel minder zout te gebruiken! toch vond ik het erg zout maar het vlees was ontzettend zacht (zowel de poten als de filets)

het nut van de baksteen ontgaat mij enigszins al kan ik mij voorstellen dat dat de hitte tegen houd en daardoor de filets niet uitdrogen. ook vond ik de kleur tegenvallen en heb het kippetje de laatste 15 minuten nog even boven de kolen gelegd.

de little gem vond ik persoonlijk tegenvallen

wel zal deze manier van bereiden hier veel vaker gaan gebeuren want de combi met rozemarijn en knoflook vond ik echt lekker en deden mij eerlijk gezegd meer denken aan de Provence dan aan toscane

overigens had ik de kip ook nog ingewreven met knoflookolie en deze indirect gegrild
 
Terug
Bovenaan Onderaan