BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - Juni 2013: Gegrilde varkenshaas met bacon, pruimen en farofa

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Een maandje eerder dan gepland en verwacht, dus in allerijl door Planet BBQ gebladerd om iets lekkers te zoeken... En ik denk dat het met dit recept wel gelukt is, het staat op blz. 216 van Planet BBQ.

Gegrilde varkenshaas met bacon, pruimen en farofa
Zoet met zout is een van de kenmerkende smaakcombinaties in Latijns-Amerika, en die komt terug in deze met pruimen gevulde varkenshaas die gewikkeld in bacon wordt gegrild. De mosterd heb ik (Steven) zelf toegevoegd, maar je kunt hem ook weglaten. Als je kleine stukjes varkenshaas gebruikt, kan het gerecht ook als voorgerecht dienen. Dit recept vind zijn basis in Churrascaria Schneider in de Braziliaanse stad Sao Leopoldo. De combinatie van gegrild varkensvlees, zoete pruimen en gerookte bacon is onweerstaanbaar. Voor 4 personen

Ingredienten:
- 700gr varkenshaas (2-3 varkenshaasjes)
- zeezout en versgemalen zwarte peper
- 2 eetl. Dijonmosterd (naar keuze)
- 225gr ontpitte pruimedanten
- 225gr gerookte bacon, in plakken
- geroosterd cassavemeel (naar keuze, zie verderop)

Ook nodig:
- Opbindtouw

Voorbereiding:
Geen - maar je kunt het vlees een paar uur van tevoren vullen


1. Als je het vlees aan het spit roostert, snijd je de varkenshaasjes horizontaal doormidden. (Laat ze bij de directe grillmethode heel.) Maak een diepe inkeping in de lange kant van elke hele of halve varkenshaas. Snijd het vlees niet helemaal open, maar stop 1 cm voor de randen. Spreid de inkepingen open en bestrooi het vlees met zout en peper. Smeer de mosterd in de openingen en vul ze dan met de pruimedanten. Bestrooi de buitenkant van het vlees met zout en peper.

2. Druk een plak bacon tegen de onderkant van elk varkenshaasje. Druk ook plakken bacon tegen de zijkant en bovenkant en bind de bacon dan op drie of vier plaatsen vast met opbindtouw.

3. Met de directe grillmethode: maak de barbecue klaar voor de directe grillmethode en verhit hem tot hij matig heet is. Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie. Houd bij een houtskoolbarbecue een deel van de barbecue vrij. Leg het vlees op het hete rooster en gril het 3-4 minuten per kant (12-16 minuten in totaal), tot het goudbruin en gaar is. Als er steekvlammen ontstaan, verplaats je het vlees naar het vrije deel van de barbecue.
Aan het spit: rijg de gevulde stukken varkenshaas horizontaal aan het spit. Maak de barbecue klaar om aan het spit te roosteren en verhit hem tot hij heet is. Bevestig het spit aan de barbecue en zet de motor aan. Rooster het vlees in 20-30 minuten goudbruin en gaar.

4. Gebruik een vleesthermometer om te controleren of het vlees gaar is. Steek hem door het vette deel van de varkenshaas, zonder het spit te raken. Als het vlees ros? is, geeft de thermometer circa 71 graden Celsius aan.

5. Let het vlees op een snijplank en laat het 2-3 minuten rusten. Verwijder het opbindtouw. Snijd het vlees in plakken van 1cm dik en serveer ze meteen, indien gewenst met geroosterd cassavemeel.


Geroosterd cassavemeel (Farofa)
Op het menu van elke churrascaria in Zuid-Brazili? staat een vreemde zin: com farinha, letterlijk 'met bloem'. Nee, ze bedoelen niet dat witte bakmiddel, maar een grof gemalen meel van mandioca (cassavewortel) dat met bacon en uien wordt geroosterd of gebakken. Terwijl wij vleesssappen opdeppen met brood, strooien ze in Brazili?, en dan vooral in het zuiden, farofa over sappige stukken vlees. Voor ca. 2,5 kop

Ingredi?nten:
- 4 eetl. gezouten boter
- 2 dikke plakken gerookte bacon in blokjes van 0,5cm
- 4 lente-uitjes, zowel het wit als het groen, in dunnen ringetjes
- 1/4 kop rode of gele paprika, in kleine blokjes
- 1/4 kop fijngehakte verse bladpeterselie
- 2 koppen cassavemeel, geroosterd broodkruim of matzemeel


1. Smelt 1 eetlepel boter op matig vuur in een grote koekenpan en bak de bacon in 3 minuten goudbruin. Schep de bacon op een met keukenpapier bedekt bord en haal op 2 eetlepels na al het vet uit de pan.

2. Smelt de resterende boter op hoog vuur en bak de lente-ui, paprika en peterselie in 3 minuten lichtbruin. Roer de bacon en het cassavemeel erdoor en bak het geheel in 3-5 minuten, tot het meel lichtbruin en het mengsel geurig is. Dien de farofa warm op (dat vind ik zelf lekker) of op kamertemperatuur. De farofa is een paar dagen houdbaar.



Eet smakelijk!! :)
 
Klinkt goed! Moet alleen even op zoek naar cassavemeel, maar ik denk dat dat wel in de toko te vinden is.
 
Dat schijnt bij de toko inderdaad wel verkrijgbaar te zijn... En als ik me niet vergis wordt het ook tapioca genoemd, en tapiocameel is bij de toko in Zeewolde in elk geval al te krijgen :)
 
Ow, dat ken ik wel! Ben benieuwd hoe dat wordt als je het bakt. Ik ken het oa van bubble tea, dat is een thee die oorspronkelijk uit Taiwan komt, daar zitten tapioca balletjes in, dat zijn een soort jelly ballen, je krijgt er een groot rietje bij anders apssen ze niet, heel vreemd. Maar het wordt dus vrij rubberig dat spul.
 
Tapiocameel is gemaakt van casave maar is geen casavemeel.
Tapioca wordt gelei achtig. Ik gebruik het voor chendol (mjam).
Casavemeel gedraagt zich meer als gewoon meel.
 
Hier gaan we eens mee aan de slag
 
Ah, bedankt voor de aanvulling Mw. BBQ68! Dat wordt dus geen tapiocameel bij de toko hier bestellen, maar nog even verder zoeken :D
 
Wellicht makkelijker te krijgen in een surinaamse toko.
 
Mw. BBQ68 zei:
Wellicht makkelijker te krijgen in een surinaamse toko.
Dat denk ik ook... maar het valt me tot nu toe vies tegen om dat bij een online toko te vinden. Ik heb 1 toko in Rotterdam waarvan ik nu weet dat deze het heeft, maar die doet niet aan verzenden. Andere toko's die weer wel verzonden hadden het of niet, of ik twijfel nog of het om het juiste spul gaat dan ;)
 
Rocker zei:
Dat denk ik ook... maar het valt me tot nu toe vies tegen om dat bij een online toko te vinden. Ik heb 1 toko in Rotterdam waarvan ik nu weet dat deze het heeft
Wellicht bij die enorme drijvende toko bij de euromast? Die hebben zowat alles.
Of ergens op de nieuwe binnenweg. Daar zitten ook wat grotere supermarkt-toko's.
 
Je mag er ook je eigen bijgerecht bij verzinnen hoor ;) We zijn niet zo moeilijk.
 
structor zei:
Ik heb ondertussen echt het idee, dat deze steven&me lastig qua ingredienten gaat worden.
Valt mee hoor, enkel de cassavemeel voor de farofa, maar dat is toch al een optioneel bijgerecht... En het is wel te vinden als je in een grote stad woont, maar niet als je voor dat soort ingredienten van internet toko's afhankelijk bent.. Ik ben namelijk niet van plan om 200km te gaan rijden voor wat meel :)
 
Zou het niet te vervangen zijn door rijstemeel?
 
Als ik van het weekend naar de toko ga dan kijk ik nog wel even. Zit in Almere is wat minder ver weg.
 
volgens mijn Braziliaanse collega kun je farofa ook met maismeel maken, dat is in de grotere supermarkt te vinden (let op dan geen maismix of maizena oid maar puur maismeel)

(en zelf zou ik het vooral lekker weglaten trouwens ; )
 
Heb hem gevonden bij Toko Gembira in Almere. Lijkt wel een beetje op grove maismeel. Is een beetje grover van structuur.
B1982301-58A9-4AEA-B87F-A70697072035-5629-0000031235D8C120_zps87c6f2a8.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan