Een heel eenvoudig recept dat toch erg lekker klinkt B-)
Het komt uit de Engelse versie van Planet Barbercue, op pagina 384.
Eventuele vertaal fouten zijn volledig mijn schuld....., maar ik doe mijn best!
In de introductie van het recept heeft Steven het erover dat je zelden of nooit kippenborst op de bbq ziet buiten de USA.
In Laos (waar ik toevallig op dit moment een boek over aan het lezen ben) in de oude koloniale Franse stad Luang Praban, eet hij deze gegrilde kippenborst en hij is onder de indruk.
Hij heeft iets gevonden dat zeldzaam is:
Een kippengerecht dat het net zo goed doet met de gezondheids-geobsedeerde en aan hun gemak gewende Amerikanen (heel vrij vertaald) en de aan kruiden en smaak verslaafde Zuidoost Aziaten
In Laos wordt de kip gegrild in een gespleten stok direct over een houtskool vuurtje.
In dit recept wordt het gegrild op een "normale" barbecue (met een rooster)
Recept voor 4 personen
Ingredienten
2 stelen citroengras (sereh) - dun gesneden - of 3 stukjes citroen schil
2 teentjes knoflook - grof gehakt
2 eetlepels gehakte verse coriander of dille
1.5 theelepel curry poeder
1 theelepel grof zout
1 theelepel suiker
0.5 theelepel vers gemalen zwarte peper
2 eetlepels plantaardige olie (+ 1voor basting)
4 ontvelde kippenborsten zonder bot (ongeveer 180 gram elk)
Citroen of limoen voor het serveren
Voorbereidingstijd:
1 tot 4 uur voor het marineren van de kip
Recept
Doe de citroengrass, knoflook, koriander, curry poeder, zout, suiker en peper in een vijzel (tjobek) en verwerk het tot een pasta (als je geen vijzel hebt, gebruik dan een keukenmachine). Werk de 2 eetlepels olie langzaam in de mix.
Doe de kippenborst in een schaal die net aan groot genoeg is om ze in 1 laag te hebben en doe de marinade erover heen, draai ze om zodat ze aan beide kanten gemarineerd worden (ik geef er de voorkeur aan om te marineren in een plastic zak, die je zo af en toe eens omdraait)
Laat de kip minimaal 1 uur marineren in de koelkast. Als je het langer laat marineren (tot 4 uur) wordt de smaak intenser
Maak de barbecue klaar voor direct grillen en zorg dat 'ie heet is
Als je klaar bent om te grillen, borstel en olie het rooster.
Haal de kip uit de marinade en laat het uitlekken.
Leg de kip op de braai, diagonaal van het rooster (en geef ze een draai na ongeveer 1.5 minuten voor een mooi grill-patroon)
Gril de kip totdat ze goudbruin zijn en goed doorgekookt (ongeveer 3 tot 5 minuten per kant)
Bestrijk de kip na ongeveer 3 minuten met de overgebleven eetlepel olie, zodat het niet uitdroogt. Zorg dat de kwast geen rauwe kip raakt
Serveer de kip met citroen of limoen partjes
Eet smakelijk
Opmerkingen van mij (niet uit het boek)
Citroengras of Sereh
Snijd de onderste 0.5 tot 1 cm van de steel.
Als het goed is zie je nu een beetje roze in het midden van de stengel.
Snij het heel dun, totdat het roze verdwijnt.
Gooi de rest weg of gebruik het in soep of iets dergelijks
Het maken van de pasta
Ik zou eerst alleen de citroengras en het zout stampen. Daarna de knoflook toevoegen en weer stampen en pas daarna de andere ingredienten. Op die manier is het makkelijker om een goede paste te krijgen
Het komt uit de Engelse versie van Planet Barbercue, op pagina 384.
Eventuele vertaal fouten zijn volledig mijn schuld....., maar ik doe mijn best!
In de introductie van het recept heeft Steven het erover dat je zelden of nooit kippenborst op de bbq ziet buiten de USA.
In Laos (waar ik toevallig op dit moment een boek over aan het lezen ben) in de oude koloniale Franse stad Luang Praban, eet hij deze gegrilde kippenborst en hij is onder de indruk.
Hij heeft iets gevonden dat zeldzaam is:
Een kippengerecht dat het net zo goed doet met de gezondheids-geobsedeerde en aan hun gemak gewende Amerikanen (heel vrij vertaald) en de aan kruiden en smaak verslaafde Zuidoost Aziaten
In Laos wordt de kip gegrild in een gespleten stok direct over een houtskool vuurtje.
In dit recept wordt het gegrild op een "normale" barbecue (met een rooster)
Recept voor 4 personen
Ingredienten
2 stelen citroengras (sereh) - dun gesneden - of 3 stukjes citroen schil
2 teentjes knoflook - grof gehakt
2 eetlepels gehakte verse coriander of dille
1.5 theelepel curry poeder
1 theelepel grof zout
1 theelepel suiker
0.5 theelepel vers gemalen zwarte peper
2 eetlepels plantaardige olie (+ 1voor basting)
4 ontvelde kippenborsten zonder bot (ongeveer 180 gram elk)
Citroen of limoen voor het serveren
Voorbereidingstijd:
1 tot 4 uur voor het marineren van de kip
Recept
Doe de citroengrass, knoflook, koriander, curry poeder, zout, suiker en peper in een vijzel (tjobek) en verwerk het tot een pasta (als je geen vijzel hebt, gebruik dan een keukenmachine). Werk de 2 eetlepels olie langzaam in de mix.
Doe de kippenborst in een schaal die net aan groot genoeg is om ze in 1 laag te hebben en doe de marinade erover heen, draai ze om zodat ze aan beide kanten gemarineerd worden (ik geef er de voorkeur aan om te marineren in een plastic zak, die je zo af en toe eens omdraait)
Laat de kip minimaal 1 uur marineren in de koelkast. Als je het langer laat marineren (tot 4 uur) wordt de smaak intenser
Maak de barbecue klaar voor direct grillen en zorg dat 'ie heet is
Als je klaar bent om te grillen, borstel en olie het rooster.
Haal de kip uit de marinade en laat het uitlekken.
Leg de kip op de braai, diagonaal van het rooster (en geef ze een draai na ongeveer 1.5 minuten voor een mooi grill-patroon)
Gril de kip totdat ze goudbruin zijn en goed doorgekookt (ongeveer 3 tot 5 minuten per kant)
Bestrijk de kip na ongeveer 3 minuten met de overgebleven eetlepel olie, zodat het niet uitdroogt. Zorg dat de kwast geen rauwe kip raakt
Serveer de kip met citroen of limoen partjes
Eet smakelijk

Opmerkingen van mij (niet uit het boek)
Citroengras of Sereh
Snijd de onderste 0.5 tot 1 cm van de steel.
Als het goed is zie je nu een beetje roze in het midden van de stengel.
Snij het heel dun, totdat het roze verdwijnt.
Gooi de rest weg of gebruik het in soep of iets dergelijks
Het maken van de pasta
Ik zou eerst alleen de citroengras en het zout stampen. Daarna de knoflook toevoegen en weer stampen en pas daarna de andere ingredienten. Op die manier is het makkelijker om een goede paste te krijgen