BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me, Juli 2013 Sate van jonge geit (of lam) met ananas en zoete sojasaus

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Ongeveer direct nadat ik me had aangemeld bij het BBQgenootschap kwam ik de Steven & Me tegen, dus me via het draadje direct opgegeven. Ik stond toen op de lijst voor juni 2013, dat was nog heel ver weg.. En ineens was het mei met onze eerste Tony Stone wedstrijd en direct daarna Q on the Canal. In al deze wedstrijd drukte kon ik mijn receptje een maandje uitstellen.. en dan ineens krijg je een berichtje op 1 juli waar je recept blijft!

Hier, iets verlaat, is hij dan eindelijk!

Mijn doel bij het zoeken naar een recept was iets wat iedereen kent (sate) van vlees wat minder vaak wordt gebruikt (geit) en omdat het nu toch eindelijk een soort van zomer lijkt te worden iets fris heeft (ananas).. Na een hoop geblader ben ik uitgekomen bij het boek Planet BBQ op pagina 302.

Ingredi?nten
Voor het vlees en de marinade
700 gram geitenbout
1/2 kop ketjap manis of 1/4 kop sojasuas & 1/4 kop melasse
225 gram verse ananas (geschild, zonder kern en gepureerd in keukenmachine).

Voor de pinda-hoisinsaus
1 kop pindasaus (zelf maken is het lekkerst maar kant en klaar kan ook natuurlijk)
1/4 kop hoisingsaus
2 sjalotjes in dunnen ringen
2 el plantaardige olie

Extra benodigheden
satestokjes
alufolie

Vlees marineren
1. Snij het vlees in blokjes van 1 cm en rijg ze aan de satestokjes. Leg deze vervolgens in een (diepe) schaal.
2. Neem de ketjap manis (of het mengsel van sojasaus & molasse) en sprenkel dit over de sate.
3. Giet de gepureerde ananas over de sate en zorg dat de sate helemaal goed is ingesmeerd met de ketjap en ananas.
4. Dek de schaal met sate af en zet deze in voor minimaal 30 minuten weg in de koelkast (langer is altijd beter ;D)

Pinda-hoisinsaus maken
1. Neem 4 kommetjes en giet in elke ervan 3 eetlepels pindasaus.
2. Schep midden in het kommetje 1 eetlepel hoisinsaus.
3. Leg wat van de sjalotringetjes op de saus.

Bereiden
1. Maak de BBQ gereed voor direct grillen.
2. Grill de sate recht boven de kolen 1-2 minuten per kant tot ze rose zijn. Bestrijk de sate tijdens het grillen met de olie.
3. Dien de sate op, roer met de eerste sate de pinda-hoisinsaus, doop de sate en smullen maar!
 
Hij klinkt lekker! Op zoek naar geit :)
 
goed dat ik mijn hengel met een krop sla als aas nog heb
 
Helemaal leuk, dat klinkt super! Ik vraag me alleen af wat voor geit ik ga halen, bout klinkt een beetje als stoofvlees... Ik denk dat ik de slager maar gewoon uitleg dat het boterzacht van de grill moet komen, en dat zie ik wel wat ik meekrijg.

Ik heb wel eens een superzacht smakelijk geitenboutje mogen proeven, hopelijk wordt dit net zo succesvol!
 
Vanavond als het donker is maar eens naar de kinderboerderij, geiten zat daar.  :eek:
 
Nosmo zei:
Vanavond als het donker is maar eens naar de kinderboerderij, geiten zat daar.  :eek:

LOL!! :p :p :p
 
Heb in Arnhem geit gevonden maar gezien eerdere ervaring niet gebruikt. Bereiding gedaan met lam. Was een eenmalige gebeurtenis. 
 
hier in den haag is het prima verkrijgbaar, ik ga het zeker nog maken. het recept doet me denken aan sate kambing dus ik heb er wel vertrouwen in.
 
FelixH zei:
Heb in Arnhem geit gevonden maar gezien eerdere ervaring niet gebruikt. Bereiding gedaan met lam. Was een eenmalige gebeurtenis. 

je bent al snel met je oordeel, de maand is nog niet om.
Je klinkt heel vastberaden
 
Is in Rotterdam volop te verkrijgen word veel gebruikt in stoofschotels vooral Surinaamse mensen eten dit.Ikzelf heb het al een paar keer op en vond de smaak wel lekker en ik denk dat dit vlees heel geschikt is voor Sat?'.Ik heb wel eens met iemand gewerkt en die zei je moet het eerst even tien minuutjes in water met een beetje azijn zetten en dan even goed wassen en naspoelen dan schijnt de sterke smaak er af te wezen.
 
Leo zei:
FelixH zei:
Heb in Arnhem geit gevonden maar gezien eerdere ervaring niet gebruikt. Bereiding gedaan met lam. Was een eenmalige gebeurtenis. 

je bent al snel met je oordeel, de maand is nog niet om.
Je klinkt heel vastberaden

Sorry; dat was de teleurstelling....
 
bleek toch zelfs hier een zoektocht! normaal heeft de slager op de hoek van de straat het en anders die daarachter, maar van de week ineens 'na de ramadan weer, we hebben wat minder voorraad omdat we minder verkopen', en zo bij de derde ook... kom dinsdag maar terug, kom vrijdag maar terug. ik had het al opgegeven voor dit weekend maar net toch nog een stukje geitenbout gescoord. alleen heb ik gister de perfect verse ananas tot een killer zombie geblend, dus nu toch weer op jacht. of ananas uit een pakje :S
 
Bij jou in de buurt zitten er een hoop Marieken, zo uit mijn hoofd zit een speciaalzaak, Mouton Paul Krugerlaan bij de Engeleburgstraat.
 
Haha, ik ben inderdaad bij mouton geweest, dat was de derde op rij waar ik bot ving!

Normaal hebben ze het daar zeker, maar nu niet. Had de rest van de forumleden alles opgekocht voor de steven en me soms?  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan