BasBQ
Beef en Steak

De vernietigende kracht van Ananas

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Omdat je soms ook moet laten zien wat er mis kan gaan...
Ziehier, de ellende:
20130706_175800_zps888c0a90.jpg

Wat ging er mis?
's Morgens de ribben ingespoten met vers ananassap, verder ingewreven met het restant ananaspulp en in een marinade bak in de koelkast gezet.
Helaas daarna de tijd vergeten en de boel pas na 3 uur op de Q kunnen gooien. Normaal moet dat toch echt wel binnen een half uurtje.
Ze waren zo zacht dat ze zo over de pennen van mijn ikea rekje gleden.
Toch maar geprobeerd om er nog wat van te bakken, maar het was hopeloos.
Ze konden zo in de vullisbak. Vlees was als moes en had, zeker na het bakken, de consistentie van tandpasta. Vreselijk.

Gelukkig waren de inderhaast gebakken aarpels wel lekker en had ik nog een tweetal ribbels achter de hand die ik wat sneller heb gegaard, waardoor we, zij het wat later dan gepland, evengoed toch nog lekker hebben gegeten:
IMG_20130706_183707_zpsdb9ab006.jpg


Aldoende leert men, zeggen we dan:-[
 
Ik wist dat annanas heftig was, maar dit is wel echt erg zeg! Balen ook.
 
Dominique zei:
Ik wist dat annanas heftig was, maar dit is wel echt erg zeg! Balen ook.

Hoe kan dat dan? Wat zit er dan in dat sap? Ik heb wel een een kalkoen 24 uur gemarineerd in een pekel vol met doorgesneden sinaasappels en dat was prima. Vraag is dus gebeurt dit alleen met ananas?
 
Vuurvlieg zei:
Dominique zei:
Ik wist dat annanas heftig was, maar dit is wel echt erg zeg! Balen ook.

Hoe kan dat dan? Wat zit er dan in dat sap? Ik heb wel een een kalkoen 24 uur gemarineerd in een pekel vol met doorgesneden sinaasappels en dat was prima. Vraag is dus gebeurt dit alleen met ananas?
In ananas zit een bepaald enzym, en dat breekt vlees af, hoe het precies zit weet ik niet, maar dat doet het dus wel :)  en dat is dus wat hierboven gebeurt is. Ik denk dat dat dus niet of in veel mindere mate in sinaasappels zit, maar daar heb ik geen weet van.
 
Ananas bevat een vlees verterend enzym, Bromela?ne. Citrus geeft alleen zuur en dat werkt veel minder sterk.
Ik moest ze bijna van mijn ei afscheppen met een pollepel:(
 
In papaya zit ook zo'n soort enzym: Papa?ne. Daar kun je dus ook vleessoep mee maken.
 
jammer dat het zo gelopen is, maar we hebben er ook weer wat van geleerd.
bedankt voor het delen
 
Ouch, dat ziet er niet goed uit. Bedankt voor het delen, daar had ik nog geen weet van. Ribbels "hawai" kunnen van de to-do lijst af  ;)
 
Dat was zonder twijfel een "Pineapple from Hell!!" :mad:
Gelukkig had je nog wat achter de hand en heb je toch nog lekker gegeten!! 8)
 
Let wel: dit gebeurt all??n met VERS sap! Je kunt dus gewoon gebruik blijven maken van blikjes ananas enzo, of het spul eerst even zelf opkoken. Dan is het enzym ook onwerkzaam.
 
Jammer van die ene maar gelukkig had je er nog twee over dus alles toch nog goed gekomen.
 
Mijn hemel, dat ziet er niet fraai uit, wat een pulp. Iig goede info!
 
Wow, heftig! Bedankt voor het delen, dit hoef ik dus niet meer te proberen
 
Ik ken dit gedeeltelijk van ananas (zelfde als gelatine met ananas dat werkt ook niet) maar wist idd ook niet dat het zo heftig was.

 
Ongelooflijk toch he.

Kiwi heeft ook zo'n uitwerking
Merci voor het delen
 
ananas en tandvlees is ook geen goed combinatie.....  ;)
 
El Fumarole zei:
Ananas bevat een vlees verterend enzym, Bromela?ne.

Deze vleesschade overziende: note to self: Schoonmoeder "verjongingskuur" *kuch* aanbieden met ananas in plaats van komkommer....  :p
 
Dat ananas en kiwi dit effect hadden wist ik wel, maar zo sterk had ik niet verwacht. Al heb ik ook wel eens een mond vol uitgebeten plekken gehad van een schaaltje verse ananas. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan