BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me augustus 2012 - Kalkoen Shawarma met Tel Aviv Tomato Relish

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
De uitdaging van deze maand komt uit het boek Planet Barbecue van Steven Raichlen, pagina 409 -411.
Traditioneel  wordt in Israel de Shawarma gemaakt van lamsvlees, tegenwoordig wordt echter steeds meer gebruik gemaakt van kalkoen.
Ook wordt het normaal gesproken geroosters op een verticaal spit. Steven heeft het recept aangepast zodat het ook gewoon op de grill kan.

Ingredi?nten:
(voor 8 personen)

- 1,15 kilo kalkoenborst zonder bot
- 1 eetlepel kurkuma
- 2 theelepels gemalen zeezout
- 2 theelepels gemalen koriander
- 1 theelepel komijn poeder
- 1 theelepel gemalen zwarte peper
- 1 theelepel gemalen witte peper ( of zwarte peper)
- 1 theelepel pikante paprika poeder of cayenne peper
- 1 ui in ringen van een halve centimeter
- 3 tot 4 eetlepels Exta Virgin Olijfolie (EVO)
- 8 pita broodjes
- Tel Aviv Tomato Relish (recept staat onderaan)

Werkwijze:

1 - Spoel de kalkoen af onder stromend water en dep droog met een keukenrol. Snijd de kalkoen in plakken van een halve centimeter dik.
Mocht er nog vet aan je kalkoen zitten, prijs je dan gelukkig, en laat het vooral zitten.

2 - Meng de kurkuma, zout, koriander, komijn, zwarte peper, witte peper, paprika poeder in een kom en bestrooi beide zijdes van de vlees plakken.
Meng de rest van de kruiden met de ui ringen en leg die tussen het vlees. Besprenkel alles met EVO en masseer de kruiden in het vlees. Dek af met huishoud folie.
Laat het geheel voor 1 tot 4 uur marineren, hoe langer je laat marineren hoe rijker de smaak.

3 ? Maak de barbecue klaar voor een sessie direct grillen.

4 ? Als de barbecue goed heet is kan het grillen beginnen. Leg het vlees en de uien boven de kolen en grill het voor twee minuten aan iedere kant.
Haal het vlees van de barbecue en stapel het op een snijplank, snijd het in dunne reepjes. Doe hetzelfde met de uien.

5 ? Borstel wat van het kalkoensap of olijfolie op de pita broodjes en grill ze op de barbecue voor 15 ? 30 seconden aan iedere kant. Snijd ze open en vul het met de Shawarma, uien en Tomato Relish.

Tel Aviv Tomato Relish

Ingredi?nten:

- drie rijpe tomaten
- 1 kleine rode ui
- 1 tot 4 hete pepers naar keuze, zonder zaad is minder heet
- ? cup gehakte platte peterselie
- ? cup Extra Virgin Olijfolie (EVO)
- 3 eetlepels limoensap
- zout naar smaak toevoegen

Werkwijze:

Snijd de tomaten, ui en pepers in blokjes van een halve centimeter. Meg alles met elkaar en proef, voeg naar smaak zout en eventueel meer limoensap toe. Deze relish moet rijkelijk van smaak zijn.

Eet smakelijk
 
leuk recept Frits, ik ga weer mee doen
 
H? da's een leuke en kalkoen eten we hier niet zo vaak.
 
Waarom? Kalkoen is ook lekker hoor!
 
Ok, gaat lukken!
 
Ziet er niet zo heel ingewikkeld uit, volgens mij moet dit ook voor mij wel te doen zijn :D Ga eens kijken of ik hem ook kan proberen deze maand :)
 
Ik snap iets niet, als je kalkoenborst in plakken van 1,5cm snijdt dan krijg je toch geen shawarma? Maar meer lapjes?
 
Klopt je bakt eerst de lappen en snijd ze vervolgens in dunne reepjes.
Dunne reepjes op de barbecue zijn niet te doen, of je moet een pan op de Q zetten.
 
ellenblokhuis zei:
Staat er dus ook gewoon, ik zie het...overheen gelezen...

Ben jij mijn verloren zuster of zo? Ik lach hard! Lees ook vaak over van alles heen, en roeptoeter dan gelijk...
 
Mooi ik sluit weer aan deze maand  :p
 
Ik lees vaak alleen de ingredi?ntenlijst en snap aan de hand daarvan het recept wel.... Vandaar... En roepetoeteren tja, eerst denken dan roepen wordt mij regelmatig gezegd ;-)
 
Doe je mee Ellen? We maken ??n gerecht van Steven Raichlen per maand.
 
En posten het pas aan het eind van de maand
 
ellenblokhuis zei:
En roepetoeteren tja, eerst denken dan roepen wordt mij regelmatig gezegd ;-)

Bij mij zijn ze zelfs d??r mee gestopt ;) geen redden aan!
 
In Frankrijk is genoeg Mouton te vinden daar mag het ook mee. En de SJ is prima voor dit werk
 
Terug
Bovenaan Onderaan