BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me April 2015 ?Dacho? Spiesen

 
 
 

Falcon

Kooltjesharker
Berichten
219
Door de komst van een tweede kind, nieuwe baan en woning is het even geleden dat ik met de bbq en het op forum in de weer ben geweest. Toen ik van de week een bericht kreeg van Structor dat ik aan de beurt was voor steven & me was dat een mooi startschot om weer lekker aan de gang te gaan.

Dit recept komt uit het boek Planet BBQ blz 247. Het recept komt van een restaurant in Servi? dat Dacho heet vandaar de naam. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt dus ik ben benieuwd.

Ma?zenamengsel
1 kop fijne gele ma?zena (Ma?zena, handelsnaam voor ma?szetmeel)
? kop zoete paprikapoeder
1? theelepel zeezout
1? theelepel versgemalen zwarte peper

De spiesen
Een aantal spiesen alu of hout
700 gr varkensschouder
1 middelgrote ui
170 gr gerookte bacon, in dikke plakken van 2,5 cm
Zeezout
Plantaardige olie
1 kop kajmak(te koop bij de turkse slager) of kop zure room of mascarpone of clotted cream

Bereiding
1. Doe de ma?zena, het paprikapoeder, het zout en de peper in een kom en roer alles door elkaar.
2. Snijd het vlees in blokjes van 2,5 cm. Snijd de ui doormidden en dan beide helfeten in kwarten. Verdeel de kwarten in lagen.
3. Rijg de stukken vlees aan de spiesen en plaats tussen elk stuk vlees een stuk bacon en ui. Houd onderaan de spiesen 5 cm vrij.
4. Maak de bbq klaar voor directe grill methode. En verhit hem tot matig vuur.
5. Vet het grillrooster in met olie. Bestrooi de spiesen met zout en leg ze op het rooster. Grill de spiesen 2-3 min per kant. 8-12 min in totaal, tot het vlees driekwart gaar is.
6. Bestrooi de spiesen aan alle kanten met het maizenamengsel en schud het te veel af. Sprenkel wat olie op de spiesen en draai ze rond, zodat ze rondom mee bedekt raken. Grill de spiesen nog 1-2 min per kant en (4-8 min totaal), tot het vlees gaar is.
7. Dien de spiesen direct op met de kajmak?  eet smakelijk!
[/font]
 
En wat is fijne gele maizena?
 
Dominique zei:
En wat is fijne gele maizena?

Ma?zena is eigenlijk een handelsnaam voor ma?szetmeel. Ik heb er er gelijk bij geschreven.
 
Ok, dat wist ik niet, dank voor de info.
 
Dat boek mis ik (nog) heeft iemand alvast een fotootje?
 
Mooi recept, ga mijn best doen om hem deze maand nog te maken.
 
structor zei:
Sander72 zei:
Dat boek mis ik (nog) heeft iemand alvast een fotootje?
Staat geen foto bij Sander....

Ok, dank Emiel, dan ga we er gewoon zelf wat mooie foto's van maken straks! ;)
 
Lijkt me een leuk recept, eens kijken of Steven weer eens op visite wil komen....
 
Lijkt met heerlijk!! Heeft iemand ze al gemaakt? Zo, ja --> Foto's? :D
 
Hmm, toch oom, maar weer eens steven uitnodigen
 
Moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben, dus ga deze zeker maken!

Het klinkt eerlijk gezegd een beetje als een Citastick (heet dat zo?) met dat deegjasje, leuk!
 
imacboy zei:
Schutn zei:
Lijkt met heerlijk!! Heeft iemand ze al gemaakt? Zo, ja --> Foto's? :D

Er rust nog een embargo op de foto's, die mogen pas in het laatste weekend van de maand in het desbetreffende topic geplaatst worden.
Lees hier de regels http://www.bbqgenootschap.nl/forum/steven-me/wat-is-steven-me/

Dus meld je aan en doe mee...

Sorry! Met mijn domme kop eerst posten en dan kijken wat Steven & Me is. Nu ben ik weer helemaal op de hoogte B-) Hartelijk dank
 
Ik zie op het net en bij de "buren" dat er een polenta rub gebruikt wordt ipv ma?zena!!
Het lijkt mij niet helemaal hetzelfde. Iemand een idee??
 
MarBQ zei:
Ik zie op het net en bij de "buren" dat er een polenta rub gebruikt wordt ipv ma?zena!!
Het lijkt mij niet helemaal hetzelfde. Iemand een idee??
Ik heb ook mijn vraagtekens bij het effect van maizena. In Planet BBQ staat fijne gele maizena, waarbij ik ook nijg naar ma?smeel/polenta.

Nog een Goegel-citaatje:

[Is maizena nu hetzelfde als maismeel? Nee. Niet helemaal. Maizena is namelijk maismeel waaruit de vetten en eiwitten zijn weggewassen. Zo blijft pure zetmeel over en dat is bij uitstek geschikt om te binden. Maar we maken er ook wel pudding of vla van./i]

Ik ga het, in eerste instantie, ook proberen met ma?smeel
 
Terug
Bovenaan Onderaan