BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me April 2014: Porto Ricaanse varkensschouder (Lechon Asado)

Deze vandaag gemaakt. Ik had geen verse oregano dus alleen gedroogd. Ik heb drie stukken varkensschouder aan een spit geregen en op de boretti gasbbq gegaard, met een pakketje appelhout voor de rooksmaak. Gestart op 150 graden maar dat ging te hard, verder gegaard op 110-120. De huid was er helaas af. Om in stijl te blijven had ik er pompoen en zoete aardappelen in kokos-rum saus bij, bananenchips, 'Rice n peas' (rijst met bonen) en een Caribische mango salsa. Het vlees was lekker maar ik vond de smaken erg Grieks/mediterraan. Ik heb nog even gezocht naar lechon en kom voor deze streek veel varken met all spice, komijn, mango of limoen tegen. Als ij het nog eens maak, zou ik er griekse bijgerechten bij serveren of de kruidenmix op het varken aanpassen, bijvoorbeeld naar deze of dit recept.

%255BUNSET%255D.jpg


%255BUNSET%255D.jpg


de bruine meuk was de goddelijk smakende (en oranje gekleurde...) pompoen, kleurweergave op de camera van de telefoon bij kunstlicht is niet best. Het varkentje was aardig donker zoals je ziet, maar niet te zwart om te eten. De koriander en peper voor door de mango salsa in aparte bakjes, om iedereen tevreden te stellen...

(excuus voor de karige en slechte foto's...) Zeker een succesje! Familie was content, moederdag diner geslaagd.
 
Ik kan niet wachten op de foto's. Iedere keer snel even kijken of er al iemand foto's gepost heeft bij dit topic :D :D
 
Spannend Ceriel. Succes.
 
Eindelijk was het dan zo ver; Steven 25, sessie 100/2014, post 1000 en de verjaardag van mijn vrouw Hilke... kwestie van plannen  :p

het begon allemaal afgelopen dinsdag met het uit de vriezer halen van 7.7 kg schouder om deze in de koelkast te laten ontdooien.

P3t8cAh.jpg


Zaterdagmiddag de schouder ontdaan van het zwoerd, met dank aan Martijn voor de goede uitleg tijdens de worst-workshop:

z93jmdH.jpg

Ook Hilke heeft de workshop gevolgd...

Daarna zoveel mogelijk vet en vliezen weggesneden

RqGuYe9.jpg


Vervolgens prikken en vullen met oregano en knoflook

WkwKKZv.jpg


Rubben met de kruiden, insmeren met olijfolie en de jas weer aan...

oKmMfDS.jpg


KHCwzny.jpg


Het geheel samengebonden en om 21.30uur op de UDS, bij 107 graden

EQYQeAv.jpg


Aangezien ik naar Schiphol moest om mijn ouders op te halen, de knor van 23 tot 4 uur alleen moeten laten, onder toeziend oog van de iPid 4N.
Weer thuisgekomen een keurige 107 graden op de meter en een kern van 67
Het vel ingesmeerd met de olie, ik had toen nog het idee dat het vel eetbaar zou zijn...

IzFmsJJ.jpg


Rustig gaan slapen naast de Maverick, en om 10 uur nog een keer ingesmeerd. Om 15.00 uur het vlees eraf gehaald met een kern van 91 graden, dus 17.5 uur verder!
Ingepakt en laten rusten.

PElarrH.jpg


De eerste visite was er inmiddels. De saus gemaakt, geen foto's (...), en om een een uur of 5 het vlees geserveerd met Mike's award winning potatosalad, Dominique's coleslaw, de saus met als basis Noskos'sweet & smokey bbq-sauce (mooi team  :p) en witte bolletjes.

8dt36Gd.jpg


EUYCz1j.jpg


LQpjKX8.jpg

Er missen nog 3 personen en een handvol kinderen op dit plaatje...

Als dessert Frits' appelcakejes met vanille-slagroom-ijs en aardbeien:

T30MHLv.jpg


en een toetje voor Murphy:

vtiYCwT.jpg


rxp6yw5.jpg


Wat vonden we ervan?
Door de low & slow bereiding was het zwoerd niet meer te eten, maar deze had er wel voor gezorgd dat het vlees zeker niet droog was! De smaak was goed, persoonlijk mag er iets meer zout in.
De visite heeft het zich allemaal zeer goed laten smaken, er was vrijwel niets over...

Chef Martin bedankt!

 
Mooi, mooi, mooi!
 
Supergoed gedaan! Ziet er top uit!
 
Mooi gedaan Ceriel! Gefeliciteerd met je zilveren badge
 
Chapeau Ceriel! Respect dat je hem aangedurfd hebt. Proficiat met je zilveren plak.
 
Nice! Mooi gedaan Ceriel en van harte met je nieuw zilverwerk.
 
Ceriel zei:
Eindelijk was het dan zo ver; Steven 25, sessie 100/2014, post 1000 en de verjaardag van mijn vrouw Hilke... kwestie van plannen  :p
Wouw,
allereerst knap die planning qua statistieken.
gefeliciteerd met de vrouw en Het eerste zilver.
hoe ga je nu eigenlijk verder je kan toch moeilijk een verhouding van 1 s&M op elke 4 bbq sessies aanblijven houden, daar zijn simpelweg nog niet genoeg steven s voor gepost.
en ook wel knap dat je niet voor een schoudertje ging maar gelijk 7,7 kilo.
ziet er wel heel smakelijk uit had graag aangeschoven.
 
Complimenten Ciriel vakwerk! En natuurlijk gefeliciteerd met de vrouw de badge en post nr 1000.
 
Terug
Bovenaan Onderaan