BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me April 2014: Porto Ricaanse varkensschouder (Lechon Asado)

Het betere werk.. Mooi gedaan hoor..
En ik wil ook wel een Murphy. Mooi beest..
 
Wat een mooie run.


Pff 17,5 uur. Wat een run :-O


Zonder technologie was je aan tafel in slaap gevallen. Hulde!


Gefeliciteerd met je zilveren plak.
 
Zoals eerder al aangegeven had ik in April niet eens tijd om het door mij uitgezochte gerecht te maken. Dus afgelopen weekend maar een inhaalbeurt.
Mijn ouders en zusje kwamen op visite, dus een stuk van ongeveer 3 kilo kon ik wel verdelen.
Toen ik het gerecht had uitgezocht direct opzoek gegaan naar anottazaad. Door collega`s en vrienden is er bij meerdere toko`s naar gevraagd, maar nergens zat het in het assortiment. Ik heb dus gebruik gemaakt van het alternatief Kurkuma.
Op het laatste moment bleek ook dat ik niet aan verse oregano kon komen. Hiervoor in de plaats heb ik een beetje extra van de gedroogde variant gebruikt.
Het vlees voorbereid volgens recept en vervolgens op de indirecte manier op het eitje. Begonnen bij 121 graden en halverwege de temperatuur opgevoerd naar 150 graden.
Het valt me weer op dat de tijden die in het boek staan makkelijk X2 gelezen kunnen worden.
Door de temperatuur iets te verhogen toch op tijd kunnen eten.
De gasten waren gelukkig tevreden, en dan ben ik dat ook :)
Samen met wat frites uit de oven, salade en little gem met wat balsamico was het een heerlijk geheel.
Hier de foto`s


Tot slot nog leuk om te vermelden. Dit was mijn Steven & Me jubileum!!!!!! NR. 25 in the pocket :D :D :D













Bedankt voor het kijken
 
Ziet er goed uit! Gefeliciteerd met je zilveren plak
 
Mooi gedaan hoor Martin. Gefeliciteerd met je zilveren plak.

Hoelang heeft de sessie geduurd?
 
Maccie zei:
Mooi gedaan hoor Martin. Gefeliciteerd met je zilveren plak.

Hoelang heeft de sessie geduurd?
In totaal heeft de sessie 4,5 uur geduurd. Ik ben begonnen op 121 graden. Na 3 uur de temperatuur verhoogd tot 150 en het laatste half uur naar 175.
Op deze manier was het eten nog een beetje op tijd gaar zodat ook mijn visite niet te laat hoefde te vertrekken.
 
Chef Martin zei:
Maccie zei:
Mooi gedaan hoor Martin. Gefeliciteerd met je zilveren plak.

Hoelang heeft de sessie geduurd?
In totaal heeft de sessie 4,5 uur geduurd. Ik ben begonnen op 121 graden. Na 3 uur de temperatuur verhoogd tot 150 en het laatste half uur naar 175.
Op deze manier was het eten nog een beetje op tijd gaar zodat ook mijn visite niet te laat hoefde te vertrekken.


Met deze tijden kan ie op de todo lijst :D  17,5 uur was met een beetje te :-O
 
Dit recept van Steven onlangs gemaakt en was ook erg lekker,... heb er wel een draai aangegeven, maar dat niet doen was voor mij niet mogelijk. ;)


Alles verzamelen:

2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 01 by Bidle, on Flickr

De medium klaar gemaakt en smoken maar:

2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 02 by Bidle,on Flickr

Kon het niet laten dus toch even spieken:

2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 05 by Bidle, on Flickr


2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 04 by Bidle, on Flickr

Na een kleine 4 uur was het dan zo ver. Uiteraard wel nog even laten rusten:

2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 06 by Bidle, on Flickr


2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 07 by Bidle, on Flickr


Opdienen en lekker eten:

2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 08 by Bidle, on Flickr


2014-10-12 Porto Ricaanse varkensschouder Lechon Asado 09 by Bidle, on Flickr


Was een mooie en lekkere maaltijd. :)
 
structor zei:
Ziet er goed uit Bidle enne wat een goed idee om er een butt voor te gebruiken (toch?).

Klopt! Het leek me wel leuk om het hele gevaarte te doen, maar voorlopig geen grote groepen hier thuis. Dit vond ik een prima alternatief, was lig lekker! :D
 
Lekker, en een mooie foto van dat zwarte rokende ei!!
 
Wil deze morgen gaam maken maar wat voor temp aanhouden?
In het recept staat 88/91?, lijkt me erg hoog.....
 
ik heb de schouder low&slow gegaard tot 88 graden, net als PP dus. Succes en eet smakelijk alvast!
 
En welke temperatuur voor indirect aanhouden?
Zou deze net als Bidle willen serveren en niet helemaak tot PP willen trekken.
 
Laat maar, hij is al weer operdepop! ;)

Totaal 3 uur, 150? dome en tot 85? intern, vanavond het hele verhaal online, nu eerst even de andere helft van de nek in de marinade zetten voor de Kandosouvle voor morgen.
 
Vandaag deze Steven gemaakt, hij was heerlijk en na de eerste hap al door mijn ega op de most wanted lijst gezet! ;) (dit na commentaar op de vorige gerechten met rookhout weer een opluchting)
Deze gemaakt van een deel van de nek op de foto, omdat we hier het met 2.5 persoon op moeten eten. (2.7 dan, kleine vreter!) :) die vond het ook heerlijk.
Dus laat je niet afschikken door de tekst en denken dat je een hele voorpoot met blad op de Q moet gooien, dan heb je een half dorp nodig om op te eten en maak je deze niet snel. (credids for Bidle!)
Gekozen voor de olie met Kurkuma, reden is duidelijk lijkt me en goed te zien/gelukt.
Totaal 3 uur, 150? dome en tot 85? intern.

Hier de picas.
























 
Terug
Bovenaan Onderaan