BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - April 2013 - Zalm met Belgisch kriekenbier

Hijstond al langer op het programma maar kon door diverse redenen steeds niet doorgaan. Vandaag moest het gebeuren.

De marinade inkoken

7b94bb0cdc09d6347c34af05a900f54a_zps9df30fea.jpg


De filet (het jasje moet nog even uit)

872c8034ebac60b8a6ded1704dd6b202_zps045d4423.jpg


In de marinade

2724d5c8a3615375e665a0045fc816f4_zps27e2b8bc.jpg


Op de Q

6b203d187ca13f3243cb7cf42ceec896_zpsfeb19922.jpg


Lekker eten!

f084b5795c70446effa8424000aa4c57_zpseade1fcd.jpg


Hij was heerlijk. Overigens denk ik dat de lichtere of donkere variant in de diverse foto's te maken heeft met de mate van inkoken van de saus. Die van mij heb ik redelijk lang ingekookt om hem wat stroperig te krijgen.

 
Leuk om al die verschillen te zien. heb hetzelfde gedaan, maar mijn zalm en marinade was toch lichter gekleurd.
 
Dan misschien de kriek die gebruikt wordt
 
Zo hierbij mijn eerste bijdrage voor Steven & Me.  :)

Spulletjes klaargezet

IMGP6354_zpsa859e5e3.jpg


Ingekookt en laten afkoelen

IMGP6355_zps773d2290.jpg


Zalm in de marinade en de vacuumbak..

IMGP6356_zps55fcfbb8.jpg


IMGP6357_zps9ec0cb95.jpg


Op de bbq gegaard tot 50gr..nu zijn het ineens 2  :eek: :p

IMGP6359_zps0fd54c6c.jpg


En voila

IMGP6360_zpsd4e06968.jpg


IMGP6361_zps0c552fe5.jpg


Sausje was prima gelukt,heeft best lang moeten inkoken!
Het is inderdaad net teriyaki,maar dan op z'n belgisch,erg lekker vonden we het!  :)
Volgende Steven & Me voor mij word de baksteen kip..
 
Mijn vrouw vond deze ook erg lekker, ze wilde ook nog wat extra saus op het bordje  ;D
 
Dit weekend het laatste weekend in ons oude huis. Dus dat moest gevierd worden met de BBQ.
2 dagen achter elkaar Steven & Me. Gisteren al de overheerlijke kalkoen Shawarma.
Vandaag de Zalm met (kriek)bier.

Dit gerecht stond vorige week ook al op de planning. Toen waren we zaterdagavond om 1800 in de AH. Helaas hadden ze geen kriekenbier en ook de Sake zit niet in het assortiment.
Omdat dit toch wel  2 belangrijke ingredienten zijn de planning een weekje opgeschoven.
Zaterdag alle boodschappen gedaan. Alleen kriekbier bleek zelfs bij de Gall&Gall niet te krijgen.
Dus de keuze gevallen op Kwakbier, een donker bier.

Vanmiddag alle voorbereidingen getroffen en de zalm met de marinade in de koelkast. Ruim 2 uur later de BBQ aangestoken.
Zalm uit laten lekken en de marinade (geprobeerd) in te laten koken.
Het geheel op de Q, maar omdat de marinade erg dun bleef heb ik het insmeren beperkt tot 1x.

Op bord met een heerlijke salade met wat garnaaltjes erin. Lekker vissig.

We vonden de zalm allebei heerlijk. Hij was heerlijk zacht. Ook met het donkere bier een hele bijzondere, maar niet overheersende, smaak.
Toch maar eens op zoek naar een flesje echte Kriek om het nog eens te maken!
Hieronder de foto`s.
Bedankt voor het kijken.









 
Lekker Martin! Waarom was ik nou toch niet eens verbaasd om deze post van jou hier te vinden?? :D
 
Inhaal Steven 6/ 1e kerstdag:

DCiWL7G.jpg


OeyOysa.jpg


Met wakame, gekruide sushi-rijst en home-made sushi:

WcV11xE.jpg


KRb7Jzh.jpg


Wat vonden we ervan op deze 1e kerstdag? Erg lekker bordje, de zalm was ook goed gelukt, al proefde ik het kersenbier niet terug...
Ook kreeg ik de saus niet erg gebonden, nog maar eens proberen  :D
 
Vandaag moest ik alleen eten. Nu vinden we dat heel erg, maar niet heus. Dat geeft weer de ruimte om andere dingen te proberen. In de lunchpauze even snel een stukje zalm gehaald en wat droge sherry zodat ik de marinade kon maken. Helaas geen kriekbier in huis, maar wel een flesje Liefmans welke een prima alternatief leek.

De stukjes zalm hebben wat lang in de marinade gelegen, maar om 6 uur mochten ze dan toch op de barbecue.

2014-02-20183109_zps20286478.jpg


Het waren 2 erg dunne stukjes, waardoor de temperatuur wat snel opliep, uiteindelijk dus iets te ver doorgegaard, maar het was niet heel vervelend.

Naast de zalm ook even een paar sperzieboontjes opgewarmd.

2014-02-20183746_zpsb0c92791.jpg


Wat vond ik ervan. Het was een erg lekker gerecht om te maken en te eten. Lekker simpel, met een smaak die erg in de buurt komt van wat je bij een chinees van de teppan-yaki krijgt. Deze mag wat mij betreft zeker vaker terug komen.
 
Gisteren deze Steven & Me gemaakt, eindelijk zijn de weersomstandigheden wat gunstiger.


IMG_2406.JPG

De marinade en saus in wording. Deze saus een dag eerder gemaakt.

IMG_2407.JPG

De marinade over de vis.

IMG_2408.JPG

Bij 47 graden gingen ze eraf.

IMG_2412.JPG

Het eindresultaat samen met wat veldsla en aardappeltjes.
We vonden een heerlijk gerecht, maar de saus lijkt wat op de Yakitori, de kers van de kriekbier was niet heel aanwezig.
 
Ziet er mooi uit qua presentatie.
Misschien krijg ik esther hier wat enthousiaster mee.
 
Steven & me nr. 19 De zalm met Belgisch Kriekenbier

Gewoon lekker! Ik kan niet helemaal objectief oordelen want ik heb een cederplankje gebruikt, wat al een lekker smaakje geeft. Zeker voor herhaling vatbaar. Gegeten met roerbakgroente en plakrijst.
De foto's:

Foto-VFO4WVAX-D.jpg


Foto-SINKESLH-D.jpg


Foto-ODMPYAWW-D.jpg
 
Ziet er goed uit!!
 
Eindelijk was het weer zover.
2014-06-22+18.47.44.jpg

Een Steven, nadat ik de 10 geheaald had moest er wel een goede 11de komen. Het werd de zalm met kriek.
Alles gehaald en gepland om vandaag op de q te bakken. Wat echter niet zo handig was, was dat ik gister een erg gezellig feestje had van a3aan84 , voor de oplettende lezer ja hij werd 30. Er werd veel gerookt, maar daar zat geen bbq bij het enige minpuntje van de avond. Verder heerlijk verzorgt aad, en nogmaals gefeliciteerd.  :D. En dus ook lekker gedronken, wat ook verklaart waarom ik op het briljante  :-/ idee kwam om vannacht om 04:00 even de bbq aan te maken om broodje hamburger in elkaar te draaien. Toen ik vanochtend beneden kwam lag de helft van de ingredieenten nog op keuken tafel :-/. broodje was toch best lekker, meen ik me te herinneren :blush:.
Hoe dan ook.
Erg benieuwt naar de zalm te meer omdat ik helemaal niet van kriekbier hou. Voelt altijd een beetje als mislukt biertje versus likeurtje, en het weet niet wat het worden wil.

De ingredienten:
2014-06-22+16.09.02.jpg


Het maken van de marinade
2014-06-22+16.18.23.jpg
2014-06-22+16.22.23.jpg

En hier kwam dus dat feestje van gisteravond om de hoek kijken. Allemachtig :-O wat komt er een lucht van die marinade af. Elk bestandsdeel wat ik erbij gooide gaf weer een nieuwe overprikkeling van neuszenuw en maagrolling :-S.
Maar uiteindelijk gelukt.

Klaar voor de bbq
2014-06-22+18.14.20.jpg


Op de q:
2014-06-22+18.30.37.jpg


Op het bord:
2014-06-22+18.47.44.jpg


Er een maiskolf bijgemaakt, aardappels met tijm in pakketje en griekse salade.

De marinade maakte me bang dat het niks zou worden. Op de bbq zag het er gelukkig wel erg goed uit en het rook nog beter. Ik vond de zalm erg lekker, al had ik hem iets minder lang hoeven doen (ik was niet zo scherp vandaag). Wel vraag ik me af of je niet veel simpeler hetzelfde effect krijgt als je oestersaus (zo heet dat spul toch in wokrestaurants) gebruikt. want ik proefde niet zo zeer de kriek (waar ik niet rouwig om was). Maar dan voelt het toch als een hoop moeite.
Ik ga dat zeker proberen, en anders weer met kriek en zonder kater B-)

op naar nummer 12
groet,
KippetjeHaasje
 
Het thuisfront weer blij kunnen maken met een recept van Steven Raichlen, want zalm daar scoor ik punten mee. ;)
Was een erg makkelijk gerecht en ook erg lekker. Volgens vrouwlief in de top 3 van zalm-recepten!



Alles verzamelen:

2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 01 by Bidle, on Flickr


2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 02 by Bidle, on Flickr


Zalm een paar uur in het lekkere goedje en daarna Bidle03 aansteken m.b.v. de kleine brikettenstarter en Bidle01:

2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 03 by Bidle, on Flickr


2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 04 by Bidle, on Flickr



Stukjes zalm erop, genoeg rook maar daarachter twee mooie stukjes. Dit keer ook weer de ChefAlarm gebruikt en tot nu toe erg tevreden over dit apparaat. Met name het gebruikersgemak is perfect.

2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 05 by Bidle, on Flickr


2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 06 by Bidle, on Flickr


Zalm is klaar,... saus iets ingedikt en eroverheen; Klaar om te smullen! :)


2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 07 by Bidle, on Flickr


Twee close-ups:

2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 08 by Bidle, on Flickr


2014-08-18 Zalm met Belgisch kriekenbier 09 by Bidle, on Flickr


 
Na een drukke periode met minder BBQ dan gewenst is Steven weer langs geweest met een lekker receptje.

Nummertje 10 alweer en nummer 50 van dit jaar. We gaan de goede kant op.

Zalm in kriekbier moest het worden.

De boodschapjes

mymu7ydu.jpg


De marinade aan het pruttelen

emyguzub.jpg


Even lekker laten marineren

4egu6a3u.jpg


Op de Q ermee

8agu7usa.jpg

2uqeqa8a.jpg


En een lekker bordje

3u7utege.jpg


Het was echt heerlijk. Deze wordt zeker vaker gemaakt. Dat kan nog wel een snel zijn zelfs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan