BasBQ
Beef en Steak

Staal, hout en beton buitenkeuken voor de Bastard Large

Goed punt! Daar had ik nog niet over nagedacht, dank je wel!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik zie dat je gaatjes voorziet voor de wanden te bekleden, met wat ga je dat doen?

Het hout gaat werken, het ene al wat meer als het andere. Dus ik zou of de gaatjes horizontaal breder maken, zodat de schroef ruimte heeft om op en neer te bewegen of monteren met een elastische kit. Dat laatste heb ik gedaan.
 
Ik zie dat je gaatjes voorziet voor de wanden te bekleden, met wat ga je dat doen?

Het hout gaat werken, het ene al wat meer als het andere. Dus ik zou of de gaatjes horizontaal breder maken, zodat de schroef ruimte heeft om op en neer te bewegen of monteren met een elastische kit. Dat laatste heb ik gedaan.

Het idee is om met douglas planken te gaan werken. De gaten zijn inderdaad breder dan de schroeven, maar die gaan niet heel veel werking toestaan. De optie van kit is wel interessant, welke kit heb jij gebruikt? En hoeveel ruimte laat je dan tussen de planken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het idee is om met douglas planken te gaan werken. De gaten zijn inderdaad breder dan de schroeven, maar die gaan niet heel veel werking toestaan. De optie van kit is wel interessant, welke kit heb jij gebruikt? En hoeveel ruimte laat je dan tussen de planken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik heb lijm gebruikt waar ze trespa mee verlijmen, dat blijft flexibel. Van recta vit of tec7 dacht ik, eerst met een bijhorend product behandeld om goed te laten hechten.

De planken zijn bij mij van eik, dat werkt iets harder als douglas. Dus heb een ruimte van 3 mm gelaten dacht ik.

Je kan mijn foto's hier ook vinden op het forum.
 
Ik heb lijm gebruikt waar ze trespa mee verlijmen, dat blijft flexibel. Van recta vit of tec7 dacht ik, eerst met een bijhorend product behandeld om goed te laten hechten.

De planken zijn bij mij van eik, dat werkt iets harder als douglas. Dus heb een ruimte van 3 mm gelaten dacht ik.

Je kan mijn foto's hier ook vinden op het forum.

Top, dank je wel


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Als je twijfelt of je balken je bastard houden een paar kokertjes op 45 graden er tussen lassen als drager? Dan weet je zeker dat je er een bastard met 12 kilo procureur op kwijt kan 😉

Verder mooi project man 👍🏻👍🏻
 
Vandaag weer wat verder geprutst. De drager voor de Bastard zit erin;

bbq10.png


bbq11.png



Hij zit 7 cm uit het midden om ervoor te zorgen dat ik voldoende draag dekking heb om de Bastard naar voren te halen ten opzichte van het midden van het blad.

Verder de tip van de Buuk maar even uitgeprobeerd. Mijn eerste testje is om inderdaad twee 45 graden steunen te plaatsen (zitten nog niet gelast, ben eerst aan het meten);

bbq12.png


Mijn doel is om in de ruimte onderin voldoende ruimte te houden om straks hete platesetters of roosters in te kunnen mikken. Voor de bodem aan deze kant wil ik dan ook een betonnen plaatje maken, waar ik straks zonder na te denken alle warme dingen in weg kan leggen. Maar ik denk dat ik hiermee voldoende ruimte heb. Ik kreeg er alleen zo'n multi level systeem bij, ik weet eerlijk gezegd niet hoe hoog dat uitvalt en of dat dan ook in deze ruimte past.... Marja dat los ik liever op dan dat de Bastard van zijn sokkel valt.
 
Dat is meer dan voldoende om de bastard te dragen, daar kan een olifant op zitten 😄.
Maar beter te stevig dan net niet .
 
Ik zou die 2 45gr kokertjes weglaten, het geheel is meer dan sterk zat zonder die kokertjes. Mijn meubel is van douglas, en bij mij staat hij gewoon op 28mm dikke planken. Zonder verdere versteviging.
 
Tadaaa, hij staat op z'n wielen :cool:
bbq13.png


Gelijk maar proefondervindelijk bekeken of het plateau het gewicht aankan door zes zakken cement van 18 kilo per stuk erop te leggen, en dat gaat goed;

bbq14.png


Dan nog maar de olifant proef doen, maar waar vind ik nog iets van ongeveer 100 kilo wat ik erop kan zetten?

sommige oplossingen zijn simpel;

bbq17.png


En dat lukt, het plateau geeft geen krimp, dus dat is goed. Verder geen versteviging nodig.

De wieltjes pasten zoals bedacht niet helemaal;

bbq15.png


Dus heb ik in elke hoek een 45 graden koker gelast en daar een schroefgat in getapt

bbq16.png


Nu kan ik mooi vier bouten per wiel aandraaien.

Ook met de zakken cement erop rijd het geheel lekker en stabiel, dus ik ben erg tevreden over het resultaat zover.
 
Goed bezig, ga er zelf ook altijd even op staan met 3x zware accu's er op 😄
 
ohja, en nog bedacht om een handvat aan het frame te lassen om hem straks gemakkelijker te kunnen manouvreren;

bb17.jpg


Daarmee is het laswerk voor dit deel klaar. Binnenkort het frame nog even nalopen en aflakken. Dan kan ik verder met het beton en hout.

Ik heb dit weekend ook de binnendeuren in het huis vervangen. De oude deuren ga ik gebruiken om de mal te maken voor het beton... Dat wordt voor mij ook de eerste keer, dus ik ben erg benieuwd. Maar ik heb genoeg deuren om een foutje te kunnen maken :) .
 
WoW ziet er goed uit.
Wel een vraagje:
Waarom zitten je srtips voor het monteren van je Douglas in het midden van je koker?

Ik ben ook van plan om een meubel (zie post ) zelf te lassen van koker 40x40 en 25x25(voor de deuren) en de strips er binnen te lassen zodat het hout er iets binnen valt.
 
WoW ziet er goed uit.
Wel een vraagje:
Waarom zitten je srtips voor het monteren van je Douglas in het midden van je koker?

Ik ben ook van plan om een meubel (zie post ) zelf te lassen van koker 40x40 en 25x25(voor de deuren) en de strips er binnen te lassen zodat het hout er iets binnen valt.

Thx, mijn koker is 60, en de Douglas planken zijn 22mm dik, dus de strips zitten op 26mm van de buitenkant zodat het hout straks iets naar binnen valt. Op de fotos lijkt het daarom het midden maar ze zitten iets af het midden (26 vs 30)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Thx, mijn koker is 60, en de Douglas planken zijn 22mm dik, dus de strips zitten op 26mm van de buitenkant zodat het hout straks iets naar binnen valt. Op de fotos lijkt het daarom het midden maar ze zitten iets af het midden (26 vs 30)


Sent from my iPhone using Tapatalk
aha zo.

ik dacht dat ze dunner waren, vandaar.
maar ziet er tof uit ga zo door.
 
Het is even stil geweest, skivakantie gehad en druk op het werk. En eerlijk gezegd waren er ook een aantal dagen te koud om te werken in de garage, dus even rustig aan. Maar twee mooie weekenden hebben wel weer wat voortgang opgeleverd....

Zoals eerder gezegd heb ik wat deuren over van mijn verbouwing thuis dus die ga ik gebruiken als mal voor het blad. Ik heb er strips van 4 cm afgezaagd en gebruik die als zijkant;

bbq18.png


Dat zit allemaal wel goed, maar ik zit mijn kop te breken over hoe het beste het gat voor de Bastard te maken. Ik zie hier op het forum al wat goede voorbeelden, maar ik zoek vaak graag mijn eigen weg dus ik ga wat anders proberen;

Bij de Bouwmarkt wat Polystyreen gehaald

bbq19.png


en ergens op internet een piepschuim snijder gekocht voor een paar euro

bbq20.png


Vervolgens een begeleiding voor de snijder gemaakt

bbq21.png


En uit twee delen een ronde vorm gemaakt
bbq22.png


Dit ging toch niet van een leien dakje. Grootste probleem was dat de naald van de snijder niet egaal warm wordt (ws omdat het zo'n el-cheapo ding is). En dus gaat niet alles op gelijke snelheid door het piepschuim heen. Om een acceptabel resultaat te krijgen moet je dus echt heeeeel langzaam door het piepschuim bewegen. Achteraf gezien is dit toch niet echt een heel makkelijke oplossing.

Vervolgens een uitsnede gemaakt voor het feit dat de Bastard gaat uitsteken;

bbq23.png


Hier was ik inmiddels een beetje mijn geduld kwijt, en het idee is toch dat alleen de raakpunten straks moeten zijn, de rest heb ik redelijk afgeraffeld.....

En daarmee de mal afgemaakt. Afgekit met zwarte kit, maar dat is een beetje een rommeltje geworden. Dus dat laat ik even uitharden allemaal en zal dat later opruimen.

bbq25.png


Ondertussen heb ik het piepschuim nog wel gebruikt om de uitsnede uit het frame af te maken;

bbq24.png


En dan dit weekend het frame in de verf gezet;

bbq26.png
 
En dan vandaag toch maar even de Bastard in het meubel gezet om te zien hoe dat past

IMG_0762.jpg


IMG_0763.jpg


Waar hij nu staat is de "zomer plek". Ook aan de plek zelf moet nog het nodige gebeuren, dat zal later nog wel komen.
Dan ook maar even kijken hoe het past in zijn "winter plek


IMG_0764.jpg


Ook hier moet nog veel geruimd worden en opgeknapt, maar ook dat komt later :cool:
 
Laatst bewerkt:
Het idee is nog steeds dat het scharnier wegzakt in het blad, dus daar zal ik nog een uitsparing voor moeten maken in de mal. Maar zoals ik het nu zie zal het deel beton wat achter het scharnier doorloopt wel heel erg dun worden. Vraag is een beetje of dat handig is. Ik vind het wel mooier en handiger als het rooster van de Bastard ongeveer gelijk ligt met het blad, maar dat betekend wel dat ik flinke ruimte tussen de Bastard en het blad houdt (vanwege de moeren), en dat ik een flink hap uit het blad moet nemen voor het scharnier. Er blijft dan maar zo'n 7 cm aan beton over op de kortste kant. Daar gaat nog wel staal doorheen, maar toch....

Alternatief is de hele Bastard een cm of 6 verhogen om met het scharnier boven het blad uit te komen, maarja.... Dat vind ik niet zo mooi / fijn. Ik ga het dus gewoon proberen, in het ergste geval moet ik later alsnog de Bastard verhogen en het blad overnieuw doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan